دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 تير 1396 - 14:52
احمدی در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد

حصر رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی، غیرقانونی و برخلاف حقوق مکتسبه دانشگاه است/ اقدام وزارت علوم خسارات جبران‌ناپذیری برای کشور و جامعه دارد

یک حقوقدان تقویت دانشگاه‌های موازی را راهی برای مقابله با پیشرفت دانشگاه آزاد اسلامی می‌داند و معتقد است اقدام وزارت علوم در حذف و حصر رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی غیرقانونی است.
کد خبر : 190688

نعمت احمدی، وکیل پایه یک دادگستری درباره اقدام وزارت علوم در حذف بیش از 2800 رشته‌محل مقطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه آزاد اسلامی به خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: «یکی از گرفتاری‎های دانشگاه‎ آزاد اسلامی، برخوردهای دولت نهم و دهم با این دانشگاه بود. متاسفانه این برخوردها با دانشگاه آزاد اسلامی به جایی رسید که دانشگاه‎های موازی (غیرانتفاعی، پیام نور و علمی کاربردی) را برای مقابله با پیشرفت دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل و تقویت کردند.»


احمدی با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی از استانداردهای خوبی در سطح آموزشی، نسبت استاد به دانشجو و اعضای هیات علمی برخوردار است، افزود: «متاسفانه افراد زیادی که با دانشگاه آزاد مخالف بودند وارد وزارت علوم شدند و تعدادی از آن‎ها هم هنوز در این وزارتخانه حضور دارند. بعضی از معاونان اصلی وزیر علوم که دشمن جدی دانشگاه آزاد اسلامی به حساب می‎آیند در شهرهای ایران دانشگاه غیرانتفاعی تاسیس کرده‌اند. اگر در این باره از وزارت علوم سوال بپرسید صاحب این دانشگاه‌ها معلوم و مشخص می‎شود که سودش را چه کسی می‎برد. در حالی ‎که این کار مخالف قانون اساسی است. طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، افراد نباید صاحب دو شغل باشند.»


او گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی دشمنان زیادی دارد به همین دلیل می‎خواهند حقوق اصلی، مکتسبه و فطری این دانشگاه را سلب کنند. الان بنده وکیل هستم، اما وزارت دادگستری یکباره و غیرمنطقی بگوید "وکیل نیستم" یا وزارت ارشاد یکباره به شما بگوید دیگر "خبرنگار نیستی"، در این مواقع ما باید به وزارت‎خانه‌های نامبرده بگوییم این مسائل به شما هیچ ارتباطی ندارد و نمی‎توانید ما را از حقوق مکتسبه محروم کنید. متاسفانه بخشی از کرسی‎های وزارت علوم در اختیار افرادی است که به فکر منافع عمومی نیستند.»


او افزود: «از نظر حقوقی، حذف و حصر رشته‎ها و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی از دفترچه آزمون، غیرقانونی و برخلاف حقوق مکتسبه دانشگاه به حساب می‎آید. جالب اینجاست که این رشته‎ها را از دانشگاه آزاد حذف می‏‌کنند و آن‎ها را به واحدهایی مانند غیرانتفاعی، پیام‌نور و علمی‌کاربردی که جدید‌الولاده هستند و از حداقل استانداردها برخوردار نیستند واگذار می‏‌کنند.»


احمدی خطاب به سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر ولایتی گفت: «از دکتر نوریان و دکتر ولایتی در‌خواست می‌کنم که مقابل اقدامات وزارت علوم مماشات نکنند و با دکتر روحانی در این باره گفت‎وگو و مذاکره کنند.»


این وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به اینکه تیر دشمنی وزارت علوم با دانشگاه آزاد اسلامی به مردم برخورد می‎کند، افزود: «2800 رشته را می‎خواهند از دانشگاه آزاد حذف کنند اما از خود نمی‌پرسند که در بسیاری از این رشته‎ها فارغ‎التحصیل، هیات علمی و ... ایجاد شده و اقدام آن‎ها ممکن است خسارات جبران‌ناپذیری به کشور و جامعه تحمیل کند. این مساله اگر دشمنی ذاتی با دانشگاه آزاد نیست، اسم آن را چه چیزی می‎توان گذاشت؟»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته