دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 ارديبهشت 1394 - 14:56

سیف: برای دو درصد سود بیشتر سرمایه‌ را به موسسات غیرمجاز نبرید

رئیس کل بانک مرکزی به مردم پیشنهاد کرد به خاطر یک یا دو درصد سود بیشتر سرمایه‌شان را در موسسات غیرمجاز به خطر نیندازند.
کد خبر : 18585

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، ولی‌الله سیف در کارگاه تخصصی همایش همدلی همزبانی، رونق اقتصادی و اشتغال که در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: تامین مالی اقتصاد کشور ما عمدتا در نظام بانکی متمرکز است و این مساله موجب شده است بانک‌ها از کارکرد اصلی خود فاصله بگیرند، در حالی که باید منابع بازار سرمایه و نیز سرمایه‌گذاری خارجی به کمک تامین مالی بیاید.


وی افزود: در سال ۹۳ اوراق بدهی در بازار سرمایه ۵ درصد و اوراق سرمایه‌ای ۹۵ درصد بوده و این آمار نشان می‌دهد که یکی از مشکلات اقتصاد ملی عدم ترویج اوراق بدهی در بازار سرمایه است.


سیف با بیان اینکه بنگاه‌های بزرگ اقتصادی نباید به بانک‌ها مراجعه کنند، اظهار کرد: مشکلات نظام بانکی فرابخشی و درون‌بخشی است.


وی ادامه داد: فعالیت موسسات غیرمجاز و پایین بودن سرمایه بانک‌ها از جمله مشکلات درون‌بخشی نظام بانکی است که موجب شده است به راحتی یک موسسه غیر مجاز بدون داشتن مجوز، فعالیت کند و منابع مالی مردم را به خطر بیندازد.


وی ادامه داد: بانک مرکزی بار‌ها اخطار داده است که مردم به خاطر یک یا دو درصد سود اضافه، منابع خود را به خطر نیندازند چرا که این موسسات زیر نظر بانک مرکزی نیستند.


سیف به ضرورت افزایش سرمایه بانک‌ها اشاره کرد و گفت: بدهی انباشته دولت به بانک‌ها در پایان سال گذشته به ۱۰۲ هزار میلیارد تومان رسیده است که حدود 9 درصد دارایی بانک‌ها در این مقطع را تشکیل می‌دهد.


رئیس کل بانک مرکزی رقم جدید مطالعات معوق بانک‌ها را ۹۲ هزار میلیارد تومان بیان کرد و گفت: ۱۵۰ هزار میلیارد تومان طلب نظام بانکی از دولت است و مطالبات بانک‌ها ناشی از اوراق مشارکت ۲۰ هزار میلیارد تومان است.


سیف با بیان اینکه شورای پول و اعتبار مجبور شد بانک‌ها را به مسیری درست هدایت کند، تصریح کرد: به همین منظور نرخ سود سپرده را ۲۰ درصد و نرخ سود عقود مشارکتی را حداکثر ۲۴ درصد تعیین کرده‌ایم.


رئیس کل بانک مرکزی همچنین به ارائه آخرین آمار از وضعیت نقدینگی کشور پرداخت و گفت: در سال گذشته رشد ۲۳ تا ۲۵ درصدی نقدینگی هدف‌گذاری شده بود، در حالی که آمار نشان می‌دهد در سال گذشته نقدینگی با ۲۲/۳ درصد رشد به رقم ۷۸۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.


رئیس کل بانک مرکزی افزایش حجم نقدینگی را به خاطر اضافه شدن موسسات مالی کوثر، عسکریه و بانک قوامین به فهرست بانک‌های زیر نظر بانک مرکزی اعلام کرد و گفت: پایه پولی رشد ۴ درصد را نشان می‌دهد و امید است که انضباط پولی و مالی در سال ۹۴ با دقت بیشتری تداوم یابد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب