دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 خرداد 1396 - 11:34
در پاسخ به آنا:

سخنگوی وزارت امور خارجه: آماده اعزام نیرو به سوریه برای اجرای آتش‌بس هستیم/ اتهام نبویان به ظریف خنده‌دار است

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی رسانه‌ای خود پاسخگوی پرسش‌های خبرنگاران بود. اوضاع سوریه و سفر اخیر ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، از جمله مهمترین مباحثی بود که در این نشست مطرح شدند.
کد خبر : 183321

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، بهرام قاسمی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات ترامپ مبنی بر حمایت ایران از تروریسم گفت: «این مواضع نابجا، غلط و بی ربط برخی کشورها درباره حمایت ایران از تروریسم تکراری و غیرقابل قبول است.»


او افزود: «سفر ترامپ به کشوری که منبع و مروج تروریسم است این ادعا را باطل می‌کند و ایشان باید پاسخ دهد ایرانی که در همان روزها درگیر انتخابات شکوهمند است چگونه می‌تواند مروج تروریسم باشد و کشوری که حتی در دادگاه‌های آمریکا محکوم شده به عنوان مبارز با تروریسم باشد.»


قاسمی در پاسخ به سوال آنا در این باره که در توافق‌نامه کاهش تنش در سوریه، نظارت بر مفاد قرارداد به عهده دولت‌های ناظر یعنی روسیه، ترکیه و ایران گذاشته شده و آقای شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در سفر به مسکو از آمادگی ایران برای اعزام نیرو خبر داد، اکنون آیا ایران قصد اعزام نیرو به سوریه را دارد؟ گفت: «بحث آستانه با محوریت سه کشوری که ضامن اجرای آتش بس هستند به طور کامل و مرتب در جریان است و گفت‌و‌گوها درباره نقاط کاهش تنش بین کارشناسان سه کشور ادامه دارد و تلاش‌های خوبی صورت گرفته و اگر نتیجه گیری لازم اتفاق بیفتد، لازم است نیروهایی که نمی‌دانم تحت چه نامی هستند، به این کشور اعزام شوند که بتوانند نظارت بر آتش بس در نقاط کاهش تنش را انجام دهند. ما آمادگی داریم بر اساس تفاهم لازم این اقدام را انجام دهیم و کمک خود را برای تقویت آتش بس به عمل آوریم.»


واکنش به ادعای محمود نبویان علیه ظریف


سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اتهامات اخیر سید محمود نبویان عضو جبهه پایداری نسبت به دستگاه دیپلماسی و ادعای اینکه وزیر امور خارجه کشورمان قصد دارد سردار قاسم سلیمانی را به آمریکا تحویل دهد،‌ افزود: «من نمی‌دانم که این شخص کیست و فرصت نکردم که ببینم چه گفته است اما آنچه در کلیت دیدم موضوعی بود که باید به آن می‌خندیدیم.»


وی ادامه داد: «موضوع خنده‌دار و عجیبی است. امیدوارم چنین چیزی وجود نداشته باشد و یک ایرانی آنقدر درایت و درک داشته باشد که این گونه بی‌پروا، ناروا، دورغ و نادرست سخن نگوید.»


سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه این حرف بسیار ناپسند و غلط است، گفت: «من نمی‌فهمم این سخنان را بر چه اساس و بر مبنای کدام اصول دینی و اخلاقی می‌توان مطرح کرد؟ تنها می‌توانم فکر کنم که شاید این صحبت‌ها، صحبت‌هایی است که از درون موساد و یا سیا شنیده و یا مطرح می‌شود.»


قاسمی تصریح کرد: «من نمی‌توانم باور کنم که در ایران عزیز، کسی بتواند در این حد، سخن غلط و دروغ را به این شکل مطرح و اتهاماتی وارد کند.»


قاسمی با بیان این که سیاست ما در وزارت امور خارجه برخلاف همه بی اخلاقی‌هایی که در چند سال اخیر علیه این دستگاه وجود داشت، سیاست صبر و مدارا بود، یادآور شد: «هرگز فکر نکردیم که به سیستم قضایی مراجعه کنیم و سعی کردیم با توضیح و سخن موضوع را حل و فصل کنیم.»


وی تصریح کرد: «اگر این سخن درست باشد، حتما کار قضایی خواهیم کرد و موضوع را با جدیت پیگیری می‌کنیم. این سخن، سخن تلخ و ناروایی است که نمی‌توان از کنار آن به راحتی عبور کرد و در روز روشن و در برابر ملت چنین اتهاماتی را علیه مسئولین که زندگی، کار و حیثیتشان را برای منافع ملی گذاشته اند، مطرح کنند.»


بیانیه ریاض یک جانبه بود


سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در این باره که پس از نشست ریاض با حضور رئیس‌جمهوری آمریکا و برخی نمایندگان کشورهای اسلامی، شاهد تحولاتی در منطقه و چرخش ولو در مقطع فعلی نمادین برخی کشورها به سمت ایران بودیم. امرای کویت و قطر در تماس با رئیسجمهوری ایران، بر لزوم بهبود رابطه با تهران و ضرورت گفت‌و‌گو میان ایران و کشورهای منطقه تاکید کردند. آیا ما شاهد تحولی جدید در رابطه ایران با برخی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس هستیم؟،‌گفت: « به این مساله باید از چندزاویه نگاه کرد و نگاه تک بعدی گویای تمام جوانب این مساله نخواهد بود. حضور قدرت‌های خارجی در منطقه و دعوت از آنها همواره مخل امنیت، وحدت و تفاهم کشورهای منطقه بوده است، اجلاسی که در ریاض برگزار شد هم با اهداف خاصی صورت پذیرفت که با ناکامی و مشکلات عدیده‌ای در ادامه مواجه شد. برخی از این مشکلات تا کنون خود را نشان داده است و برخی از این مشکلات هم در آینده بروز پیدا می‌کند و البته علائم آن از هم اکنون بروز پیدا کرده است.»


وی افزود: «آنچه مسلم است اینکه دولت عربستان از برخی کشورهای اسلامی دعوتی به عمل آورد و نشستی را در ریاض برگزار کرد. طی رصد ما از تحولات در جریان برگزاری این نشست و تماس‌هایی که قبل از اجلاس و بعد از آن کشورهای مختلف عربی و اسلامی با ما داشتند، به ما اطلاع دادند که آنها از هیچ بیانیه‌ای آگاه نبودند و متنی از بیانیه را قبلا ندیدند و صحبتی هم در این خصوص مطرح نشده بود. آن‌ها اعلام کردند که با برخی از مفاد آن بیانیه موافق نیستند. البته برخی کشورها این موضع را علنی کردند و برخی هم شاید سکوت کردند. لذا بیانیه عربستان در واقع یک بیانیه یکجانبه از سوی کشور میزبان بود. عربستانی‌ها با حربه تبلیغاتی ادعا کردند که بیانیه با اتفاق نظر مجموعه شرکت‌کنندگان در اجلاس مورد تفاهم قرار گرفته که در واقع اینطور نبوده است.»


قاسمی خاطر نشان کرد: «سیاست قدرت‌های بزرگ در منطقه هیچ‌گاه وحدت‌بخش و کمک‌کننده به مسائل صلح و دوستی و ثبات نبوده است و فکر می‌کنم اتفاقاتی که در حوزه خلیج فارس و برخی کشورها رخ می‌دهد ناشی از همین اجلاس است. در واقع نتیجه این اجلاس و سفر رییس‌جمهوری یک کشور فرامنطقه‌ای به منظور تسلیح کشوری دیگر و فروش سلاح‌های سنگین به آن که تعابیر تحقیر کننده‌ای هم درباره آن استفاده شد، جای تاسف دارد.»


قاسمی در خصوص موضوع قطر نیز گفت: «مسائلی بین کشورهای حوزه خلیج فارس وجود دارد که من اصراری برای اظهار نظر در این خصوص ندارم اما همه این مشکلات ناشی از همین اجلاس و چیدمان شاید نابهنگام و نادرست آن بود که اتفاق افتاد. به هر روی سیاست جمهوری اسلامی ایران در مورد کشورهای همسایه بخصوص در حوزه خلیج فارس روشن است و ما همواره سعی کردیم با زبان دوستی ومودت با آنها صحبت و فاصله ها را کمتر کنیم و داشته ها و اشتراکات را بیافزاییم.»


قاسمی افزود : «روابط ما با کشورهای دیگر نظیر عمان، قطرو کویت همواره وجود داشته و با هم گفت‌و‌گو می‌کنیم و اختلاف‌نظرهایی هم البته گهگاه حتما وجود داشته و خواهد داشت که طبیعی است.»


سخنگوی وزارت امورخارجه تاکید کرد: «سیاست ایران روشن است ضمن اینکه ما برای دیگران تعیین تکلیف نمی‌کنیم اما از قبل از اجلاس هم به تمام کشورهای اسلامی و عربی هشدار دادیم که در برابر گفته‌ها و نسبت به مواضع رژیم صهیونیستی در خصوص ایجاد انشقاق میان جامعه اسلامی و جوامع منطقه بخصوص در حوزه خلیج فارس هوشیار باشند.»


وی ابراز امیدواری کرد که کشورها بتوانند بر این مشکلات در مجموعه منطقه طی گفت‌وگوها و رایزنی‌ها فائق آیند تا با یک منطقه با ثبات‌تر و آرام‌تری مواجه باشیم تا تنش‌هایی که گهگاه شاهد آن هستیم دیگر وجود نداشته باشد.


آخرین خبر از وضعیت صیادان ایرانی در سومالی


سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه هشت نفر از صیادان ایرانی که در سومالی گرفتار بودند همچنان در اسارت هستند، خانواده‌ها نامه‌ای به آقای روحانی نوشتند به این امید که پس از دو سال و دو ماه راه نجاتی برای آنها پیدا شود. جزئیات پرونده آنها در چه مراحلی است و تأیید می‌کنید که آقای روحانی دستور پیگیری داده‌اند؟ گفت: «این موضوع به سال 1394 برمی‌گردد. 37 صیاد به اسارت درآمدند و تعدادی از آنها فرار کرده، تعدادی آزاد شده و متأسفانه چند نفر هم جان خود را از دست دادند و در نهایت هشت تن از این صیادان عزیز همچنان در اسارت دزدان دریایی هستند.»


وی ادامه داد: «پرونده مفتوح و بسیار پیچیده است. شاید بتوانم بگویم کانال‌های مختلف به صورت هفتگی در دستگاه‌های مختلف آن را تحت پیگیری دارند. امیدواریم با اقداماتی که در جریان است شاهد آزادی آنها باشیم و بتوانند به وطن و نزد خانواده‌های خود بازگردند.»


قاسمی با بیان اینکه خانواده صیادان اسیر در سومال نامه‌ای به رییس‌جمهوری نوشته‌اند،‌ افزود: «دستورات لازم صادر شده اما پیچیدگی‌های این مسیر در گذشته کار را تا حدی ناهموار کرده است ولی به هر حال تلاش‌ها ادامه دارد، ارتباط‌ها وجود دارد و امیدواریم بتوانیم هر چه سریع‌تر اخبار مثبتی در این خصوص داشته باشیم.»


وی همچنین در پاسخ به بخش دیگری از این سوال مبنی بر اینکه رویترز خبری در رابطه با دزدیده شدن قایق ایرانی دیگری در سومالی، خاطرنشان کرد: «خبر دیگر در رابطه با لنج دیگر ایرانی بود که در سومالی توسط دزدان دریایی به اسارت گرفته شده است. در حال بررسی موضوع هستیم اما هنوز اطلاعات دقیقی نمی‌توانم در رابطه با اینکه چند نفر هستند و چه تعداد از آنها ایرانی هستند را ارائه کنم. ما فکر می‌کنیم همه سرنشین‌ها ایرانی نیستند و احتمالاً از یک یا دو ملیت دیگر در این لنج حضور داشته‌اند ولی اخبار دقیق‌تر را متأسفانه هنوز در این ارتباط دریافت نکرده‌ایم.»


وی در پاسخ به سوالی درباره این ادعا که ایران نیروهای تحت حمایه شیعه خود را از قلب موصل به سمت سوریه هدایت می‌کند، بیان کرد: «حضور ما در عراق حضور مستشاری است. دولت عراق از همکاری ما برای مبارزه با تروریسم و اخراج آنها استفاده می‌کند. ما نقش نطامی در موصل نداشته و نداریم و بحث ما مستشاری است و باید منتظر باشیم و ببینیم تحولات ما در روزهای آینده چگونه خواهد بود.»


منتظر جواب ترکیه درباره کشته شدن مرزبان‌ها هستیم


قاسمی درباره کشته شدن چند مرزبان ایرانی در مرز ترکیه، بیان کرد: «این واقعه ناخوشایند است و موضوع از طریق کانال‌های دیپلماتیک به دولت ترکیه اعلام شده است و منتظر پاسخ آنها هستیم. موضوع با جدیت دنبال می‌شود و علاقمند نیستیم که مرزهای ما با ترکیه شاهد اتفاقات ناگوار باشد. با پاسخ دولت ترکیه می‌توانیم در این خصوص اظهار نظر کنیم.»


آماده واکنش به هر گونه اقدام آمریکا هستیم


بهرام قاسمی درباره تحریم‌های ضد ایرانی که در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا مطرح شده است گفت: «از این نوع طرح‌ها در گذشته نیز در کمیته خارجی سنا مطرح بوده و طرح‌های ناقصی بوده است که قابل توجه و اعتنا نیست. آنچه برای ما معیار و ملاک است سیاست‌ها و اقدامات خود دولت آمریکا است که اگر این لایحه‌ها در کمیسیون مجلس سنا و کنگره تصویب شود و به امضای رئیس‌جمهوری آمریکا برسد و قابلیت اجرایی پیدا کند ما نسبت به نوع تصمیم اتخاذ شده واکنش نشان خواهیم داد و در این باره نیز آمادگی هر نوع تصمیمی را داریم و نگران نیستیم.»


هیچ گروه مخالف کشور ترکیه در داخل خاک ایران نیست


بهرام قاسمی دراین باره که برخی از رسانه‌های ترکیه مدعی هستند که تعدادی نیروهای تروریستی پ‌ک‌ک در برخی از نقاط مرزی ایران مستقر شده‌اند و درواقع آنها مدعی هستند که ایران به این عناصر پناه داده است، گفت: «این سخنان فرافکنی و کذب است و ما در خاک خودمان هیچ گروه تروریستی خشن و گروه‌هایی که به خشونت روی آورده‌اند و علیه همسایگان اقداماتی انجام می‌دهند نداریم. من این ادعاها را تکذیب می‌کنم و هیچ گروه مخالف کشور ترکیه در داخل خاک ایران نیست. اینها فضاسازی رسانه‌ای است و شاید با اهداف مشخص در برهه کنونی انجام می‌شود.»


انتخابات در خارج از کشور در شرایط سالمی برگزار شده است


وی درباره برخی ادعاها در مورد انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور و اینکه فعل و انفعالاتی به نفع روحانی انجام شده است، بیان کرد: «من چنین موضوعی را تکذیب می‌کنم. انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور بر اساس مکانیسم‌هایی که در گذشته وجود داشته برگزار شده و نمایندگان شورای نگهبان و ستاد انتخابات بر سر صندوق‌ها حضور داشته‌اند. از گذشته ما شاهد هیچ‌گونه تخلفی در صندوق‌های رأی در خارج از کشور نبودیم و اگر شکایتی در این ارتباط مطرح شده در صلاحیت شورای نگهبان است که آن را بررسی کند و آنچه که این شورا می‌گوید ملاک عمل ما است. من به عنوان عضوی از وزارت امور خارجه که مجموع تحولات را دنبال می‌کند فکر می‌کنم چنین خبری دروغ محض است و انتخابات در خارج از کشور در شرایط سالمی برگزار شده است.»


خبرنگاری در این نشست در ارتباط با صحبت تیلرسون وزیر خارجه آمریکا مبنی بر این‌که شاید در آینده با ظریف صحبت کند و آیا اکنون در این ارتباط برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است توضیح داد: «چنین قرار و تصمیمی وجود ندارد ولی شما باید توجه کنید دیپلماسی یک دامنه وسیعی است و هر اتفاقی می‌تواند یک روزی بیفتد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته