دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 ارديبهشت 1396 - 08:55

چرا آمریکا به کره شمالی حمله نمی‌کند؟

انجام آزمایش موشکی جدید در کره شمالی، همه را به این هراس انداخته است که جنگ در شبه جزیره کره اجتناب ناپذیر است.
کد خبر : 179486

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از دیلی نیوز، به قدرت رسیدن سیاستمداری هوادار رویکردهای معتدل نسبت به کره شمالی در کره جنوبی، خیلی‌ها را امیدوار کرده بود که بحران کره بتواند با انجام گفت و گوهایی میان طرف‌های متنفذ حل و فصل شود.


از روز گذشته، با انجام آزمایش موشکی جدید کره شمالی همه نفس‌ها در سینه حبس شده است. کره شمالی با آزمایش جدید خود از توانایی‌های موشکی‌اش پرده برداری کرد.


اقدامات تحریک آمیز دو طرف (کره شمالی از یک طرف و آمریکا و کره جنوبی از طرف دیگر) البته از هفته‌ها پیش آغاز شده بود . طی آن آمریکا و کره جنوبی، مانور نظامی، ارسال جنگ افزاهای سنگین و انتقال نیروها را آغاز کرده بودند.


تنش میان دو طرف پس از آن شدت گرفت که واشگتن، پیونگ یانگ را تهدید کرد که در واکنش به انجام آزمایش موشکی چند هفته پیش در دریای چین، ده‌ها هزار نیروی نظامیش را در منطقه مستقر خواهد کرد.


آمریکا گفته بود که چنین آزمایش موشکی تهدیدکننده واشنگتن و متحدانش یعنی سئول و توکیو به شمار می‌آید. واشنگتن از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، بر حملات لفظی‌اش علیه کره شمالی افزوده است. این حملات و تهدیدها تا آنجا ادامه داشته که ترامپ هیچ ابایی ندارد که بگوید در برخورد با کره شمالی همه گزینه‌ها از جمله گزینه نظامی روی میز است.


با وجود این، واشنگتن ضرورت همراهی چین در هرنوع اقدام علیه کره شمالی را در ک می‌کند. به همین دلیل ترامپ تلاش کرد تا درجریان سفر ژی جین پینگ، همتای چینی‌اش به واشنگتن، بتواند مواضع او را درباره کره شمالی به مواضع خود نزدیک کند.


سر جان سوارس، مامور سابق سرویس امنیت خارجی بریتانیا (ام آی 6) می‌گوید که جنگ در کره شمالی، تهدید به مراتب بزرگتری از جنگ سوریه برای صلح و ثبات بین‌المللی است.


او می‌گوید: «اگر شما دنبال جنگی هستید که در اثر آن قدرت‌های جهانی کاملا با یکدیگر درگیر شوند، آن جنگ، جنگ کره است و نه سوریه.»


به این ترتیب کاملا مشخص است که حمله به کره شمالی و جنگ در این منطقه انداختن آتش در بشکه باروت است. انفجار چنین جنگی می‌تواند چندین کشور از جمله روسیه، چین، ژاپن، کره شمالی و حتی تایوان و ویتنام را درگیر کند.


نباید فراموش کرد که سئول با جمعیت 10 میلیون نفر می‌تواند هدف خوبی برای اقدامات تلافی‌جویانه کره شمالی باشد. این شهر تنها در فاصله 24 کیلومتری مرزهای کره جنوبی قرار دارد.


در همین حال تقریبا 70 هزار سرباز آمریکایی نیز در پایگاه‌های نظامی این کشور در منطقه وجود دارند که می‌توانند هدف دیگری برای اقدامات تلاقی جویانه پیونگ یانگ نشد.


این مسائل نشان می‌دهد که منطقا آمریکا به سوی جنگ با کره شمالی نخواهد رفت. اما این به آن معنا نیست که واشنگتن، موضوع کره شمالی را به کناری خواهد گذاشت.


بدون تردید، هفته‌های آینده آمریکا تحرک دیپلماتیک قابل توجهی در دستور کار قرار خواهد داد تا بتواند روسیه و چین متحدان کره شمالی در شورای امنیت را با خود همراه کند و نظام‌های تحریم‌های سختگیرانه‌تری علیه کره شمالی به اجرا درآورد. تحریم‌هایی که عملا کره شمالی را از کل دنیا جدا خواهد کرد.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته