دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نشست خبری : (2)

دادستان کل کشور:‌حق شکایت برای همه کاندیداها وجود دارد/ رئیس‌جمهوری در صورت شکایت باید به قوه قضائیه مراجعه کند

دادستان کل کشور با بیان اینکه حق شکایت برای همه کاندیداها محفوظ است، گفت:‌ آقای دکتر روحانی به عنوان کاندیدا در مناظرات شرکت کرده‌اند و اگر شکایتی وجود داشته باشد باید آن را به صورت رسمی به قوه قضائیه اعلام کنند.
کد خبر : 179466

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام محمد جعفر منتظری در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه هر چه به روز رای‌گیری نزدیک‌تر می‌شویم شور و اشتیاق بیشتری همه را فرا می‌گیرد و این طبیعی است، تصریح کرد:‌ اما ستادها و مسئولین باید توجه کنند که یکسری از مقررات و خطوط قرمز رعایت شود که بزرگترین آنها ارزش‌های اسلامی و انقلاب است که مردم برای آنها خون داده‌اند.


وی با بیان اینکه سعی کردیم به نامزدها در کمیسیون تبلیغات توضیحات لازم را ارائه کنیم و خواستیم تا اخلاق را رعایت کنند و از طرح کردن مسائل تنش‌زا بپرهیزند، گفت: انتظار می‌رفت این توصیه‌ها بیش از آنچه شاهد بودیم رعایت می‌شد. در افکار عمومی شاهد بودیم که آنچه برخی از نامزدها گفتند بدآموزی‌هایی داشت و برخی از بزرگان و مردم عامه هم نسبت به آن اعتراض داشتند که به حق بود. البته دو تا سه مطلب مطرح شد که مرتبط با قوه قضائیه بود و باید به آن پاسخ مناسب داده شود.


موسسه «میزان» با قوه قضائیه ارتباطی ندارد


منتظری ادامه داد: یکی از آقایان نامزدها خطاب به یکی دیگر در رابطه با مسائل مالی و پولی گفت که موسسه «میزان» وابسته به قوه قضائیه است که این موضوع صحت ندارد. میزان هیچ نسبتی با قوه قضائیه ندارد و نسبت دادن این موسسه که شکایات زیادی هم دارد به قوه قضائیه نسبت ناروایی است. همین طور قوه قضائیه را یک قوه بی‌خاصیت معرفی کردند که دور از انصاف است. حرف ما این است که اساسا مسئولین اجرایی و مدیران اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب در هر دولتی برای ما تفاوتی ندارند و باید ساختار را به گونه‌ای تعبیه کنند که فساد ایجاد نشود نه اینکه بگذاریم یک غده فاسد در بدنه یک وزارتخانه یا یک بانک ایجاد شود و بعد بگوییم چرا قوه قضائیه برخورد نمی‌کند. حرف ما به همه دولت‌ها این است که چرا از ابتدا از ایجاد زمینه فساد پیشگیری نمی‌کنند.


وی با بیان اینکه یک مورد نشان بدهند که پرونده فساد به قوه قضائیه فرستاده شده و دستگاه قضا به آن رسیدگی نکرده است، گفت:‌ این موضوع در حالی است که در دولت قبل قوه قضائیه به مصادیق مجرمانه ورود کرد و معاون اول رئیس جمهوری وقت هم اکنون در زندان است و پرونده‌هایی نیز در دست رسیدگی است.


دادستان کل کشور در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی‌بر اینکه در مناظره‌های انتخاباتی برخی از کاندیداها مسائلی را مطرح کردند که توهین و افترا تلقی می‌شد آیا دادستانی به عنوان مدعی‌العموم به این موضوع وارد می‌شود یا کاندیداها باید خود شکایت کنند و اینکه با توجه به افتراهایی که در مناظرات به حجت‌الاسلام روحانی وارد شد ایشان باید شخصا شکایت کنند یا با توجه به اینکه هم‌اکنون در منصب ریاست جمهوری هستند، دادستانی می‌تواند به این موضوع وارد شود؟ توضیح داد: قانون در این خصوص تعریف شده است؛ یکسری از مسائل مرتبط با اشخاص است و این حق شخصی افراد است که شکایت کنند و اگر به کسی توهینی شده است آن شخص می‌تواند شکایت کند/ این موضوع شامل حال همه کاندیداها می‌شود و در رابطه با رئیس جمهوری تفاوتی وجود ندارد.


وی ادامه داد: دکتر روحانی در چهارچوب شخص رئیس جمهوری در فضاهای انتخاباتی و در مناظرات شرکت نمی‌کنند بلکه ایشان در چهارچوب کاندیدا حق هرگونه شکایتی را دارند. اگر ایشان در منصب ریاست جمهوری باشند و مورد اتهام کسی قرار گیرند قوه قضائیه بدون شکایت به آن رسیدگی می‌کند اما حضور ایشان به عنوان کاندیدا در مناظره‌ها مستلزم شکایت در قوه قضائیه است.


عملکرد دادگاه ویژه روحانیت بر اساس قانون است


دادستان کل کشور نکته دیگری را که به آن اشاره کرد درباره صحبت‌های مطرح شده پیرامون دادگاه ویژه روحانیت بود و گفت: در مناظرات گفتند بروید از علما بپرسید از دست شما چه کشیده‌اند. دادگاه و دادسرای ویژه روحانیت یک نهاد امام ساخته است و امام بر تشکیل چنین نهادی تاکید کردند و بعد هم در چارچوب قانون، قانونی شد و امروز هم تحت اشراف رهبر معظم انقلاب و در چارچوب قانون عمل می‌کند و عملکردش مشخص است. اینکه گفته می‌شود بروید بپرسید من فکر نمی‌کنم علما از عملکرد دادسرا و دادگاه ویژه روحانیت ناراضی باشند، مگر کسانی که عالم بی‌عمل بودند و دادسرا و دادگاه با آنها برخورد کرده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب