دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 ارديبهشت 1396 - 12:02
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس:

پول پرداخت کرده بودند، اما کار انجام نشد/ اجازه دخالت به قطر را نمی‌دهیم

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: در ابتدای کار که طرح‌های پارس جنوبی را از دولت دهم تحویل گرفتیم، این طرح‌ها مانند کلاف‌ سردرگمی بود که پول به پیمانکار پرداخت شده بود، اما پیشرفتی در کار مشاهده نمی‌شد.
کد خبر : 177609

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، محمد مشکین‌فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در نشست خبری در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان این مطلب ادامه داد: پرداخت پول در دولت قبل به عنوان پیشرفت طرح عنوان می‌شد، اما در واقع کاری انجام نشده بود.


وی افزود: اگر کار در دولت گذشته سیستماتیک پیش می‌رفت، مشکل کمتری وجود داشت، اما در پالایشگاه‌ها شاهد آشوب صنعتی بودیم.


وی مشکل دیگر را عدم‌ثبات در مدیریت و عدم پیگیری کارها عنوان کرد و افزود: اغلب کارها مجددا انجام شد و پیشرفت مطرح شده درست نبود.


مشکین‌فام ادامه داد: اینکه برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری عنوان می‌کنند که فازهای پارس جنوبی با پیشرفتی بالای 50درصد تحویل دولت یازدهم شد، درست نیست.


به گفته مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، بیشتر این فازها باید در اواخر دولت گذشته به بهره‌برداری می‌رسید که از آن جمله می‌توان به فازهای 17 و 18، 15و 16 و 12 اشاره کرد.


وی با اشاره به پروژه‌های موسوم به فازهای 35 ماهه، ادامه داد: در دولت قبل گمان می‌شد اگر کاری روی کاغذ نوشته شود، انجام خواهد شد و این در حالی بود که در همان زمان نیز ما تاکید می‌کردیم پروژه‌های 35 ماهه شدنی نیست.


مشکین‌فام به توسعه میدان فرزاد A و B اشاره کرد و گفت:‌ این میدان با پارس جنوبی تفاوت دارد و از همین رو حتما باید طراحی پایه و بنیادی برای توسعه آن انجام شود.


وی با اشاره به اینکه میادین گلشن و فردوسی میدان مشترکی نیستند، افزود: از همین رو توسعه این میادین در اولویت برنامه ششم نیست، اما متقاضیانی برای توسعه آن مراجعه کرده‌اند که هنوز به مرحله نهایی نرسیده است.


به گفته مشکین‌فام، فاز 14 پارس جنوبی تا پایان سال‌جاری وارد مدار می‌شود و اکنون خطوط لوله آن در حال تکمیل است.


وی افزود: دو سکوی این فاز تا پایان سال 96 تمام خواهد شد، اما پالایشگاه خشکی به نسبت بخش دریا پیشرفت کمتری دارد.


مشکین‌فام افزود: تلاش ما این است که روزانه تا پایان سال یک‌میلیارد فوت مکعب از فاز 14 پارس جنوبی به خشکی منتقل شود.


وی در خصوص جمع‌آوری گازهای همراه در پارس جنوبی نیز گفت: اکنون قراردادی برای جمع‌آوری گاز در پالایشگاه‌های 2 و 3 منعقد شده و بقیه فازها نیز در دستور کار قرار دارد.


مشکین‌فام به تشکیل کمیته فنی مشترک با قطر اشاره کرد و افزود: این جلسات هرساله برگزار می‌شود و تاکنون 15 جلسه بین دو کشور داشته‌ایم.


به گفته مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، در این جلسات اطلاعات بین دو طرف مبادله می‌شود و محور مذاکرات مسائل مخزن است تا برداشت صیانتی صورت گیرد.


مشکین‌فام تاکید کرد: با وجود تشکیل این جلسات اما دو کشور در برنامه‌های توسعه‌ای هم دخالت نمی‌کنند و اطلاعاتی که از چاه‌های اطراف مرز دارند را در اختیار هم قرار می‌دهند. در واقع این جلسات بیشتر به منظور هماهنگی انجام می‌شود و تکلیفی را برای دو طرف ندارد.


وی به حادثه‌ای که برای خط فاز 19 پارس جنوبی در بهمن‌ماه سال‌گذشته رخ داد نیز اشاره کرد و گفت: به فاصله یک‌هفته شاهد حادثه‌ای در فاز 16 نیز بودیم، اما با اتکا به توان داخلی هر دو خط لوله ظرف دو ماه بازسازی شد.


مشکین‌فام افزود: هنوز علت دقیق حادثه خط لوله فاز 19 مشخص نیست، اما با توجه به خروج لوله از دریا هیچ‌گونه آثار خردگی و زدگی وجود ندارد.


به گفته وی، پژوهشگاه صنعت نفت بر روی این قضیه در حال مطالعه است و احتمال این وجود دارد که لوله از ابتدا مشکل داشته باشد.


مشکین‌فام درخصوص توسعه فاز 11 نیز گفت: این فاز از نظر فنی مشکلی ندارد و طراحی‌های انجام‌شده برای جکت مورد قبول توتال است.


مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درخصوص کارهای صورت گرفته برای تقویت فشار نیز گفت: برای این کار سکوهای تقویت فشار نصب خواهد شد تا بتوانیم نگهداشت برداشت را داشته باشیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته