دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 اسفند 1395 - 15:19
دبیر فدراسیون شنا، شریجه و واترپلو به آنا خبر داد:

مسابقات بین المللی شنا را برای بانوان ایرانی برگزار می کنیم/ دولت قبل بزرگترین ضربه را به شنا وارد کرد/ مواد مخدر در ایران ارزانتر از بلیط استخر است

دبیر فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو گفت: سال آینده برای اولین بار قرار است مسابقات بین المللی شنا را برای بانوان ایرانی برگزار کنیم که از چند کشور هم دعوت کردیم و همه آنها به ما جواب مثبت داده اند.
کد خبر : 166317

محسن سمیع زاده دبیر فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در گفت و گو با خبرنگار ورزشی آنا درباره وضعیت شنای ایران در سال 95 گفت: «‌خوشبختانه رشته های آبی در سال 95 رشد قابل ملاحظه ای داشتند. شناگران ما امسال توانستند 61 رکورد ملی را جابه جا کنند و این موضوع با توجه به شرایطی که ورزشکاران رشته‌های آبی دارند و فضای مناسبی برای تمرین کردن در اختیار ندارند کار بزرگ و قابل تقدیری است.»


دبیر فدراسیون شنا با بیان این که در لیگ شنای امسال اتفاقات خوبی رخ داد، عنوان کرد: «‌ما از سال 1390 برنامه ریزی های خود را آغاز کردیم تا در رشته شنا حرفی برای گفتن داشته باشیم که خوشبختانه پنج سال بعد یعنی درست در سال 95 نتیجه آن را هم دیدیم و شناگران ما به مرحله‌ای رسیدند که به راحتی رکوردهای ملی خود را می شکنند. همه این مسائل نشان می دهد که شنای ایران وضعیت مناسبی دارد و فاصله ما با رکوردهای آسیایی روز به روز در حال کاهش است.»


وی در پاسخ به اینکه برخی معتقدند شناگران وقتی به تیم ملی می آیند از نظر رکوردی افت می کنند، اظهار کرد: «متاسفانه منتقدان فدراسیون، کارشناس نیستند و حتی مسابقات شنا را یکبار هم از نزدیک ندیده‌اند و از شنای دنیا هم هیچ اطلاعی ندارند و صرفا بر اساس منافع خودشان صحبت می کنند. ‌از سال 2010 که مایوهای تنی ممنوع شد، شنا در همه جای دنیا با شوک روبه‌رو شد. این لباس ها رکورد شناگران را کاملا تحت تاثیر قرار گذاشت به طوری که از سال 2010 تا به این لحظه که هفت سال می گذرد از 20 ماده‌ای که در شنای قهرمانی جهان داریم، تنها پنج رکورد در دنیا جابه‌جا شده است. حتی کشورهای مانند آمریکا که حرف اول را در این رشته می‌زنند، تنها پنج رکورد را جابه‌جا کرده‌اند. مایکل فلپس که خودش اسطوره شنای دنیا است هنوز بعد از 9 سال نتوانسته رکوردهای خودش را بشکند پس این موضوع هیچ ربطی به تیم ملی و شناگران ما ندارد، متاسفانه برخی دوستان بدون اینکه هیچ اطلاعاتی از رشته های آبی داشته باشند و شرایط سایر شناگران را در دنیا بررسی کنند به انتقاد از ملی پوشان ما می پردازند.»


وی همچنین ادامه داد: «‌از طرفی کاش به این موضوع هم توجه می کردند که وضعیت ملی پوشان شنای ایران در این چندسال اخیر به چه صورت بوده است؟! متاسفانه دولت قبل بزرگترین ضربه را به رشته های آبی وارد کرد و منتقدان هم به جای اینکه مسائل اصلی را در نظر بگیرند تنها روحیه چند جوان مستعد و بااراده را تخریب می کنند. در دولت قبل این موضوع از سوی نمایندگان مجلس تصویب شد که اماکن ورزشی به بخش خصوصی سازی واگذار شود و متاسفانه دولت هم با آن مخالفتی نکرد و این شد که اماکن ورزشی ما به بخش خصوصی واگذار شد و وزارت ورزش که متولی این اماکن بود دیگر کاری از دستش برنمی آید و ملی پوشان ما هم نتوانستند از آنها استفاده کنند. ماده 88 سرطان ورزش شده است و رشته های آبی از این موضوع به شدت ضربه خوردند.»


سمیع زاده در ادامه بیان کرد: «از طرفی دیگر اصل سوم قانون اساسی می‌گوید که کلیه‌ فضاهای ورزشی باید به صورت رایگان در اختیار عموم قرار بگیرد تا سلامت جامعه تامین شود اما وقتی دولت قبل اماکن ورزشی را خیلی راحت طی فرآیند مزایده در اختیار بخش خصوصی قرار می‌دهد و دیگر خودش هم حق استفاده از آن ندارد تناقض به وجود می آید. ما نمی‌توانیم شناگران را در سالن های وزنه برداری و کشتی آموزش بدهیم و از آنها انتظار داشته باشیم که شناگرهای قابلی باشند. دولت فعلی هم با هجمه ای از بی قانونی‌ها مواجه شده است و نمی داند با آنها چه کار کند. متاسفانه در کشور ما مواد مخدر ارزانتر از بلیط یک استخر شده است. امیدوارم ماده 88 خصوصی سازی که سرطان ورزش های آبی است هر چه سریعتر اصلاح شود. اماکن ورزشی باید مدیریتی واگذار شود نه اینکه به هر قیمتی آنها را به بخش خصوصی واگذار کنیم. اگر مجلس به این موضوع ورود کند بخشی از مشکلات برطرف می شود.»


وی افزود: «البته فدراسیون با اعضای فراکسیون ورزش و برخی نمایندگان هم صحبت کرده و قرار است به این موضوع ورود پیدا کنند. امیدوارم که هر چه زودتر وضعیت امکانات سخت افزاری رشته ما سر و سامان بگیرد چرا که از نظر نیروی انسانی پتانسیل شناگران ایران در سطح خوبی قرار دارد اما مشکلات سخت افزاری ما را به دردسر انداخته است. من به عنوان کسی که به نمایندگان مجلس رای داده‌ام توقع دارم آنها به فکر سلامت جامعه باشند.‌ اگر‌ هزینه استفاده از اماکن ورزشی گران شود خسارت جبران‌ناپذیری در جامعه به وجود خواهد آمد.»


دبیر فدراسیون شنا تاکید کرد: «‌207 کشور در فدراسیون جهانی شنا عضو هستند و هر زمانی که مسابقات دوومیدانی و شنا برگزار می شود تمامی مسابقات ورزشی دیگر تعطیل می‌شود چرا که این دو رشته جذابیت و طرفداران بسیار زیادی دارد. از بین همین 207 کشور که عضو فدراسیون جهانی شنا هستند تنها 12 کشور سهم مدال دارند بنابراین سطح رقابت‌های شنا در همه جای دنیا بسیار بالاست و همه کشورها تلاش می کنند در یک یا دو مدال سهم داشته باشند. کشور ایران همیشه حتی در بدترین شرایط ممکن از بین این 207 کشور جایگاهش در میانه های جدول بوده است. همه این مسائل نشان می دهد پتانسیل شنای ایران بسیار بالاست و البته که تنها رشته شنا نیست که در این چند سال رشد کرده، ما امسال برای اولین بار در مسابقات قهرمانی آسیا شیرجه روهایمان توانستند یک مدال تاریخی کسب کنند که اولین بار بود و تاکنون شیرجه رویی از ایران به این موفقیت نایل نشده بود. تیم واترپلو هم امسال در مرحله فینال رقابت های قهرمانی آسیا تنها با چند امتیاز مغلوب شد در حالی که ما تاکنون در تاریخ واترپلوی ایران نداشته ایم که با چین نبرد تن به تن داشته باشیم البته که نقاط ضعفی هم وجود داشته و ما منکر آن نمی شویم اما به صورت کلی قطار رشته های آبی به سمت جلو به حرکت درآمده و امیدواریم در سال 96 هم موفقیت های بیشتری کسب کنیم.»


سمیع‌زاده همچنین در مورد برنامه مسابقات رشته های آبی در سال 96 گفت: مسابقات بازی‌های کشورهای اسلامی را اواخر اردیبهشت ماه پیش رو داریم و از اول اسفندماه اردوها را شروع کردیم. کیفیت حریفان را نمی‌دانم اما اگر تیم‌هایی که مدنظر ما هستند به این مسابقات بیایند در هر سه رشته کار سختی خواهیم داشت اما می‌توانیم امیدوار باشیم تا نتایج خوبی بگیریم. قطعا ورزشکاران ایرانی با توجه به اینکه جوان هستند تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا بهترین عملکرد را داشته باشند.»


وی همچنین در پایان صحبت هایش به وضعیت تیم شنای بانوان اشاره کرد و گفت: «‌خوشبختانه با پیگیری های محمدیان معاونت امور بانوان وزارت ورزش و رضوانی رئیس فدراسیون قرار بر این شد که ما سال آینده مسابقه چندجانبه ای بین المللی را برای بانوان ایران برگزار کنیم و به همین دلیل به چندین کشور هم ایمیل زدیم و از آنها دعوت کردیم که به ایران بیایند و در این مسابقات شرکت کنند که آنها بلافاصله به ما پاسخ دادند و از این موضوع استقبال کردند. همه هدف فدراسیون این است که اگر بانوان ما نمی توانند به کشورهای دیگر اعزام شود و در مسابقات بین المللی شرکت نمی کنند حداقل در داخل ایران میزبان کشورهای دیگر باشیم و آنها به کشور ما بیایند تا شرایط برای بانوان ایران فراهم شود. ما منتخبی از بانوان شناگر را تحت عنوان تیم ملی داریم که با برگزاری همین مسابقات در داخل ایران به رشد شنا بانوان حداقل در داخل کشور کمک خواهیم کرد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته