دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مروری برفیلم های سهراب شهید ثالث

فیلم‌های «وقت بلوغ» و «فرزندخوانده ویرانگر» در موزه هنرهای معاصر تهران

فیلم های وقت بلوغ و فرزند خوانده ویرانگر همراه با جلسه نقد و بررسی فیلم های سهراب شهید ثالث با حضور مجید اسلامی در روز یکشنبه هشتم اسفند ماه در سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در می آید.
کد خبر : 161743

به گزارش گروه فرهنگی آنا از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران؛ در ادامه برنامه مروری بر فیلم های آلمانی سهراب شهید ثالث، روز یکشنبه هشتم اسفندماه ساعت 15 فیلم «وقت بلوغ» محصول سال 1976 به مدت 106 دقیقه و ساعت 17 فیلم «فرزند خوانده ویرانگر» محصول سال 1987 به مدت 135 دقیقه به زبان اصلی و با زیر نویس فارسی به نمایش در می آید.


همچنین بعد از نمایش فیلم جلسه نقد و بررسی فیلم های سهراب شهید ثالث با حضور مجید اسلامی از مترجمان، نویسندان، منتقدان و مدرسان سینمایی برگزار می شود.


«وقت بلوغ»


فیلم «وقت بلوغ» اولین کار تلویزیونی شهید ثالث که با حمایت تلویزیون ZDF ساخته شد حکایت پسری ۹ ساله است به نام میشائیل که با مادرش در محله‌ی فقیرنشینِ ویدینگ دربرلین زندگی می‌کند و زندگی‌اش خلاصه شده به آمد و رفتی یکنواخت بین مدرسه و خانه. در مدرسه به دنبال یافتن راه‌هایی برای بدست آوردن پول یا دزدی است تا با آن دوچرخه‌ای بخرد. بلوغ پسربچه تنها در تجربیات منفی است که شکل می‌گیرد. کشف کردن حقایق زندگی و بزرگ شدن ناگهانی پسر بچه، بیننده را به یاد کاراکتر اولین فیلم شهیدثالث می‌اندازد.


«فرزند خوانده‌ی ویرانگر»


فیلم «فرزند خوانده‌ی ویرانگر» به مدت دو ساعت و ربع به شرح پیدایش یک خانواده می پردازد. در بافت این خانواده‌ی خرده بورژوا که هر گونه میل جستجو برای یافتن خوشبختی خارج از چهاردیواری‌اش را در خود سرکوب کرده است، انسان جدیدی ظهور می‌کند:


گابی کوچولو. کودکی آرام و کمی خشک و لجبازکه اگر رفتاری که با او می‌شود را در نظر داشته باشیم اصلا گستاخ نیست!


کودکی که نمی‌خواهد خودش را با زندگی در یک شهر کوچک که لوئیزه از قبل برایش برنامه‌ریزی کرده است، وفق دهد.


سناریوی «فرزند خوانده‌ی ویرانگر» ــ که از رمانی نوشته‌ی یورگن برست اقتباس شده ــ به طور واضح با کارهای مینی‌مالیستی قبلی شهیدثالث تفاوت دارد. این تنها فیلم اوست که شخصیت اصلی و محوری آن مرد نیست و هرمن ــ پدری که به دلیل شرایط کاری اغلب اوقات غایب است و حتی وقتی بعد از فراغت از کار با بطری آبجوی همیشگی‌اش پشت میز آشپزخانه می‌نشیند ــ در آن یک شخصیت حاشیه‌ای باقی می‌ماند. در نتیجه فیلم به طور کامل بر ارتباط «مادر و دختر» متمرکز شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب