دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 اسفند 1395 - 11:20

سخنگوی وزارت امور خارجه: مذاکره ایران و عربستان درباره حج سال آینده/ نمی‌دانیم چه کسی در کشورهای خلیج فارس حکومت می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.
کد خبر : 160385

به گزارش خبرنگار گروه بین الملل خبرگزاری آنا، بهرام قاسمی در درباره سفر هیات ایرانی به عربستان گفت بعد از دریافت دعوت نامه از عربستان برای حضور هیات ایرانی به منظور مذاکره پیرامون حج، هیاتی عازم عربستان است که ٥ اسفند به عربستان می‌رود و مذاکرات را درباره حج سال آتی آغاز می‌کند.


در پاسخ به این پرسش خبرنگار آنا که «سوابق نشان می‌دهد هر چه نظام‌های سیاسی در منطقه به سوی انسداد و دیکتاتوری رفتند در عرصه سیاست خارجی تهاجمی‌تر عمل کرده‌اند که نمونه واضح آن هم صدام حسین است. به نظر شما فعل و انفعالات سیاسی در ترکیه از جمله برگزاری رفراندوم این کشور که نگرانی‌هایی درباره ایجاد انسداد سیاسی در این کشور پدید می آورد، باعث بر هم زدن صلح و امنیت منطقه نمی‌شود؟» سخنگوی وزارت امور خارجه به این پاسخ بسنده کرد که «من در مورد آنچه مسائل داخلی ترکیه است، صحبت نمی‌کنم. اما در مورد سمت و سویی که ممکن است در ترکیه اتفاق بیافتد می‌توان آرزو کرد که ترکیه یک همسایه خوب و دوست خوب برای ما بماند و کشوری باشد که بتواند به صلح و امنیت منطقه کمک کند. برای این کشور دعا می‌کنیم از مسیر سخت عبور کند و بتواند نقش سازنده خود را در منطقه ایفا کند و به سمت و سویی که ذهن شما را درگیر می‌کند کشیده نشود.»


قاسمی افزود: «ترکیه همسایه ماست و روابط دیرینه با آن‌ها داریم. اشتباهاتی اتفاق افتاده و حمایت‌هایی از گروه هایی داشتند و پیش‌بینی‌ها غلط در آمده و وضعیت نابهنجار اقتصادی به وجود آمده است. طبیعی است که وضعیت بیچیده شده باشد و آرزوی ما این است که ترکیه کشور مقتدری باشد که بتوانیم همکاری‌های خود را در وضعیت دوستانه ادامه دهیم.»


وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تداوم سیاست‌های خصمانه برخی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی نسبت به ایران با وجود سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به عمان و کویت و پاسخ به نامه امیر کویت گفت: «این سفر به دعوت پادشان عمان و امیر کویت صورت گرفت و البته سفر فشرده‌ای بود. اما علی رغم کوتاهی، سفر کاملا کیفی بود و در هر دو کشور هیات ایرانی به نحو مطلوب مورد استقبال قرار گرفته و بدرقه شدند. سلطان قابوس (پادشاه عمان) اصرار داشتند که بعد از دوسال که از بیماری رهایی پیدا کرده بودند اولین هیاتی که ملاقات می‌کنند از ایران باشد. کویت هم اصرار بر انجام این سفر داشت و مذاکراتی که در برنامه پیش بینی شده بود همگی انجام شد.»


وی تاکید کرد: «این سفر نشان داد که علاوه بر مسائل دو جانبه، درباره همکاری‌های منطقه‌ای و تا حدی مسائل بین‌المللی هم باید مذاکراتی صورت بگیرد. احساس ما از سفر این بود که فضای خوب و زمینه بسیار زیادی برای رایزنی‌ها وجود دارد. سیاست‌های کلی و اصولی ما هم داشتن روابط مناسب با همه همسایگان است لذا در مباحثی که در سطح عالی در سطح کشور داشتیم در خصوص وضعیت منطقه بخصوص حوزه خلیج فارس تا حد زیادی به آگاهی هایی رسیدیم و اینکه کشورها با همه ملاحظات و مشکلات و بدخواهانی که این روابط دارد علاقمند به ادامه و توسعه رابطه با تهران هستند.»


قاسمی گفت: «اصل سفر توانست فضای جدیدی را برای آغاز و ادامه رایزنی ها ایجاد کند. امیدواریم بتوانیم با دیگر کشورهای منطقه هم تا آنجایی که امکان پذیر است بر اساس مبانی خود و اصل اقدام متقابل کار را پیش ببریم و همکاری ها را بر اساس منافع طرفین تنظیم کنیم.»


وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر عکس العمل رسمی و عملی ایران به تلاش همزمان عربستان، ترکیه و رژیم اسرائیل برای پیشبرد پروژه ایران هراسی جدید به بهانه فعالیت‌های منطقه‌ای ایران گفت: «ما احساس می‌کنیم بددلان و بدخواهانی داریم که تمایل چندانی به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند لذا بعد از حل و فصل هر مشکل، مجددا تلاش می‌کنند که نهایتا مسأله جدیدی ایجاد کنند. به هرحال مواضعی که در مونیخ توسط برخی کشورها ایجاد شد تکراری است و برخی از آنها قابل اعتنا نیست و این صحبت ها و مواضع را در گذشته هم در برخی کشورها شنیده ایم.»


قاسمی افزود: «در برخی کشورها در حوزه خلیج فارس با یک تناقضی مواجه هستیم و نمی‌دانیم که در آنجا چه کسی حاکم است، ما همین مقدار که از جانب این کشورها مواضع منفی می‌شنویم گاهی پیام‌های مثبتی هم از طرق مختلف دریافت می‌کنیم . لذا باید دیدی در این کشور( عربستان) چه کسی حکومت می کند و چه سیاستی را در قبال مسائل منطقه ای و روابط با ایران دنبال می کند؟ لذا یک صدای واحد از این کشور به گوش نمی‌رسد و ما منتظر هستیم که صدای مشخص و از جانب اکثریت این کشور را دریافت کنیم و بر اساس آن راه خود را ادامه دهیم.»


وی افزود: «ما همچنان علیرغم این سخنان ناروا به سیاست های سازنده خود ادامه خواهیم داد و برای هیچگونه بداخلاقی و اقدام متقابل پیش قدم نخواهیم بود. در نهایت امیدوارم آنهایی که ناپخته و ناسنجیده سخن می‌گویند به عواقب سخنان خود دقت بیشتری کنند و بدانند که نهایتا صبر ایران هم حد و حدودی دارد. ما علاقمند نیستیم از همان الفاظ استفاده کنیم و وارد بازی شویم که به مصلحت منطقه نیست.»


قاسمی درادامه این نشست درباره رویکرد تند و تیز ترکیه در مواجهه با تهران و تصمیم ایران برای برخورد با این خط مشی آنکارا افزود: «ترکیه یکی از همسایگان مهم ماست، از کمک‌های بسیاری از جانب ما بخصوص بعد از کودتای نافرجام برخوردار بوده است و می‌دانند که ایران چه میزان کمک های لازم را در مواقع حساس به آنها داشته است. نمی دانم که آیا باید به آنها حق داد یا نداد اما وضعیت نابسامان ترکیه و بی ثباتی در این کشور باعث شده که برخی سیاستمداران این کشور رفتار ناهنجاری داشته باشند که احتمالا به عواقب آن هم خیلی فکر نکردند و بیشتر از روی عصبانیت و فرافکنی بر آنها تحمیل شده است. ترک‌ها دچارگردابی شده‌اند که ناچارند به گونه‌ای سرپوشی بر مشکلات اساسی داخلی و خارجی بگذارند. لذا بهتر است که تامل بیشتری کنند. ما علاقمند نیستیم که این سخنان بین ما و ترکیه وجود داشته باشد ولی در این مورد قطعا صبوری خواهیم که حتما حدی دارد. امیدواریم ترک ها در گفتار و بیان سخنانی که در مورد ایران مطرح می کنند با ذکاوت و هوشیاری بیشتری اقدام کنند که نهایتا موجب پاسخگویی ما نشود.»


قاسمی گفت: «امیدوارم این داستان‌ها و اظهارات تکرار نشود و اگر قرار باشد که این موارد تکرار شود ما هم ناچاریم پاسخگو باشیم و قطعا سکوت نخواهیم کرد.»


وی در پاسخ به سئوالی در این باره حضور ایران در مذاکرات مربوط به صلح افغانستان که هفته گذشته در مسکو برگزار شدو حضور در مذاکرات آتی در این‌باره، بیان کرد: «با توجه به موضوع افغانستان شاهد این هستیم که اجلاس‌های منطقه‌‌ای و جهانی در ارتباط با آن در طی سالیان گذشته برگزار شده است. اجلاس جدیدی که در این ارتباط هفته گذشته با حضور ایران در مسکو برگزار شد،این اجلاس جدیدی بود که دامنه‌اش نسبت به اجلاس قبلی که در همین چارچوب برگزار شده بود وسیع تر بود. قرار است برگزاری این اجلاس ادامه پیدا کند و ایران نیز در اجلاس هفته گذشته در سطح معاون وزیر شرکت کرده بود.»


وی با اشاره به دستور کار این اجلاس و با تاکید بر اینکه مجموعه مسائل مربوط به افغانستان در دستور کار این اجلاس است ادامه داد: «این اجلاس یک نشست مشورتی است و کشورها به عنوان شرکت کننده در آن حضور دارند. نه به عنوان سازمان و مجموعه مشخصی. تعداد شرکت کنندگان در اجلاس قبلی اندک بود ولی در این دوره هند و ایران نیز دعوت شدند و احتمالا طی ماه های آینده شاهد اجلاس دیگری نیز در ادامه اجلاس های قبلی باشیم.»


سفر الهام علی‌اف به ایران


سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با سفر الهام علی اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان به تهران در آینده نزدیک اظهار کرد:« این سفر در آینده‌ای نزدیک انجام خواهد شد و در ادامه گفت‌وگوها و رایزنی‌های رو به جلویی است که بین دو کشور جریان دارد.»


قاسمی درباره پیشنهاد وزیر امور خارجه در اجلاس امنیتی مونیخ مبنی بر تشکیل مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای و اینکه آیا تا کنون وزارت امور خارجه اقدامی برای تشکیل این مجمع انجام داده، گفت: «ما همواره تاکید کرده‌ایم که باید مشکلات در منطقه از راه گفت‌و‌گو، همکاری و همفکری بین کشورهای منطقه حل شود و تنها راه عبور از افراطی‌گری و رسیدن به صلح و ثبات و تحقق توسعه در منطقه همکاری و همفکری بین کشورهای این منطقه است و دیگران نمی‌توانند از دوردست به این منطقه بیایند و بخواهند امنیت و صلح و ثبات در این منطقه ایجاد کنند.»


وی ادامه داد: «ما در اجلاس امنیتی مونیخ نگاه کلی خود را در این ارتباط مطرح کردیم و در سفر آقای رییس‌جمهوری به دو کشور عمان و کویت این مساله و اهمیت گفت‌وگو بین کشورهای منطقه به اشکال مختلف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.»


سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در تعامل با کشورهای منطقه تلاش خود را به کار می‌گیرد که به راهکارهایی برای تحقق این موضوع دست پیدا کند، گفت: «البته تحقق این موضوع کار ساده‌ای نیست. موانع بی‌شماری وجود خواهد داشت و در این چارچوب نمی‌توان شیطنت صهیونیست‌ها در منطقه را نادیده گرفت.»


سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به انتقاد یکی از خبرنگاران که مدعی بود ایران در برابر برخی از اقدامات کشورهای منطقه صبوری زیادی کرده و با صبوری و آرامش از کنار آنها گذشته است به مانند فاجعه منا و این در حالی است که عربستان در پی حمله‌ای که به سفارت این کشور در تهران شد اقدام به تعطیلی سفارت خود و قطع روابط با ایران کرد، گفت: ما جمهوری اسلامی ایران هستیم و سیاست و روش ما با برخی از تازه به دوران رسیده‌ها در منطقه متفاوت است. در همین چارچوب باید از سعه صدر بیشتری برخوردار باشیم و برخوردار هستیم ولی هرگز از حقوق و منافع مردم غفلت نمی‌کنیم و برای پیگیری آن مسئول هستیم و تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم.»


اجلاس آستانه موفق بود


سخنگوی وزارت امور خارجه هم‌چنین درباره اجلاس آستانه 2 اظهار کرد: «با وجود تبلیغات منفی که از سوی برخی محافل خاص انجام گرفته است که مدعی بودند اجلاس آستانه 2 موفق نبوده است، اما اطلاعات و تحلیل من حاکی از آن است که این اجلاس موفق بوده است.


وی افزود: «ما دربهترین شرایط همکاری رایزنی وتفاهم با روسیه قرار داریم و در این برهه و مسائلی که در دستور کار نشست آستانه است هیچ اختلاف نظری با روسیه نداریم. اختلافاتی بین گروه‌های معارض وجود داشت که باعث هیات ترکیه با تاخیر آن هم در سطوح پایین تر از حد معمول در این نشست شرکت کند. البته توضیح آنها این بود که مقام مسئول که باید در این نشست شرکت می‌کرد به همراه رییس جمهوری در منطقه خلیج فارس حضور داشته است. »


قاسمی ادامه داد: « نشست‌ها و رایزنی‌ها برای رسیدن به تفاهم و ایجاد یگانگی در مواضع برای اقدام مشترک برگزار می‌شود و به احتمال زیاد ممکن است در برخی موضوعات نظرات متفاوت باشد بخصوص در مورد موضوعی مانند سوریه که بحث پیچیده‌ای است که بازیگران عمده‌ای در آنجا حضور دارند و برای رسیدن به تفاهم مشخص باید تلاش زیادی انجام شود.»


سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: «درباره آیین نامه اجلاس سه کشور ضامن آتش بس تفاهم کردند و درباره برخی از مسائل به علت نبود برخی از گروه‌ها مسائل می‌تواند در آنیده مورد بحث قرار گیرد. به زودی اجلاس ژنو برگزار می‌شود و این اجلاس باید بتواند در سطح وسیع‌تر موضوعات را ادامه دهد و هر جا لازم باشد سه کشور برای کمک به این مسئله حضور خواهند داشت.»


وی در پاسخ به این سوال که ما اشتراکات خود را در این اجلاس دنبال می کنیم، اظهار داشت: «حضور در چنین اجلاسی به این معنا نیست که همه دیدگاه‌ها در مورد سوریه یکسان است. ما می‌توانیم اشتراکات خود را دنبال کنیم و در برخی حوزه‌ها اختلاف نظر داشته باشیم.»


قاسمی در خصوص برنامه‌های دولت ترکیه در شمال سوریه اظهار داشت ایده ترکیه ایده غلطی است که مشکلات در سوریه بیشتر می‌کند، این اقدامات از جانب ما مورد قبول نیست و آن را مردود می‌دانیم و دولت‌های دیگر موثر در سوریه هم با این بحث مخالفند.


آزمایش موشکی کذب است


قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با این که قرار است امروز ایران آزمایش جدید موشکی انجام دهد، گفت: «هر کس چنین چیزی اعلام کرده دروغ است و من این موضوع را تکذیب می‌کنم.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته