دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 اسفند 1395 - 13:55
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش:

جزئیات شیوه‌نامه جدید هدایت تحصیلی اعلام شد/ پاسخگویی به نیازهای حداکثری دانش‌آموزان برای ورود به رشته‌های مورد علاقه

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش به بیان جزئیات شیوه‌نامه جدید طرح هدایت تحصیلی پرداخت و گفت: علاوه بر تغییرات کلی، در این شیوه‌نامه جدید سعی شده تا ظرفیت‌سازی‌ در رشته‌های مختلف تحصیلی براساس پاسخگویی به نیازهای حداکثری دانش‌آموزان صورت گیرد.
کد خبر : 160221

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، مهدی فیض، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، امروز (یکشنبه) در نشست خبری که به مناسبت فرا رسیدن هشتم اسفند، روز امور تربیتی و هفته تربیت اسلامی برگزار شد، درباره شیوه‌نامه‌ جدید هدایت تحصیلی اظهار کرد: براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش قرار بود شیوه‌نامه جدید در ابتدای سال تحصیلی جاری تدوین شود که متاسفانه به تاخیر افتاد و در دوره جدید این شیوه‌نامه تدوین شد که به زودی وزیر آموزش و پرورش ابلاغ خواهد شد.


وی با توجه به تغییرات ایجاد شده در شیوه‌نامه جدید هدایت تحصیلی گفت: اگر بخواهیم هدایت تحصیلی به طور کامل اتفاق بیفتد، باید از ابتدای ورود دانش‌آموز به مدرسه (کلاس اول ابتدایی) پرونده هدایت تحصیلی برای هر فرد تشکیل شود، اما با توجه به فراهم نبودن محقق شدن این مساله ما در آیین‌نامه هدایت تحصیلی برپایه نهم متمرکز شدیم.


دانش آموزان در پایه نهم سرنوشت خود را رقم می‌زنند


فیض افزود: پایه نهم یکی از سال‌های مهم و آینده‌ساز هر دانش‌آموزی است، به گونه‌ای که دانش‌آموزان با انتخاب یک رشته، سرنوشت خود را رقم خواهند زد. سال گذشته مشکلاتی در روند اجرای طرح هدایت تحصیلی به وجود آمد که ما امسال با آسیب‌شناسی این مشکلات سعی در برطرف شدن آنها داشتیم.


معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: در شیوه‌نامه جدید هدایت تحصیلی قرار است انتخاب دانش‌آموزان، آگاهانه، آزادانه و مدیریت شده باشد، یعنی آموزش و پرورش و مدارس باید به اندازه کافی به دانش‌آموزان درخصوص آینده شغلی رشته‌های مختلف آگاهی بدهند تا دانش‌آموز بتواند آزادانه انتخاب رشته کند. البته باید توجه داشته باشیم که در نحوه مشاوره و معرفی مشاغل مختلف به دانش‌آموزان ظرفیت‌های شغلی و نیاز بازار را نیز در نظر بگیریم تا دانش‌آموزان رشته‌ای را انتخاب کند که بتواند در آینده صاحب شغل و حرفه شود.


لزوم اطلاع رسانی به دانش آموزان در خصوص پیامد‌های رشته‌های مختلف


وی تصریح کرد: متاسفانه سال گذشته شاهد اقدامات سلیقه‌ای در برخی استان‌ها بودیم. به صورتی که در برخی استان‌ها 60 درصد داوطلبین وارد رشته علوم‌تجربی شدند که این مساله در آینده بحران‌ساز خواهد بود، زیرا در آینده شاید دانشگاه‌ها ظرفیت پذیرش این تعداد دانش‌آموز فارغ‌التحصیل رشته تجربی را نداشته باشند و اگر دانشگاه این ظرفیت را ایجاد کند، جامعه ظرفیت جذب آنها را نخواهد داشت، لذا باید آموزش و پرورش درخصوص پیامدهای انتخاب نیز به دانش‌آموزان اطلاع دهد.


معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: سال گذشته ظرفیت‌سازی رشته‌ها براساس توزیع الگوی متوازن انجام می‌گرفت، اما امسال ظرفیت‌سازی‌ها براساس پاسخگویی به حداکثری نیازهای دانش‌آموزان خواهد بود، یعنی آموزش و پرورش براساس تقاضای دانش‌آموزان ظرفیت‌سازی خواهد کرد تا بتواند نیاز حداکثری آنها را برطرف کند.


دانش آموزان به پیشنهاد‌های هدایت تحصیلی اعتماد کنند


فیض بیان کرد: در طرح هدایت تحصیلی 12 گزینه برای دانش‌آموزان جهت ورود به رشته‌های نظری، فنی‌وحرفه‌ای، کاردانش و معارف اسلامی توصیه می‌شود که به خانواده‌ها و دانش‌آموزان یادآور می‌شویم که این توصیه‌ها را جدی تلقی کنند، زیرا یافته‌های حاصل از آن براساس بررسی‌های سوابق تحصیلی، نظرات مشاورین و تست‌های صورت گرفته از دانش‌آموزان طی 3 سال پایانی سال تحصیلی انجام شده است.


اولویت بندی دانش آموزان برای ورود به هر رشته


وی خاطرنشان کرد: در شیوه‌نامه جدید هدایت تحصیلی اولویت ثبت‌نام در هر رشته‌ تحصیلی با دانش‌آموزانی خواهد بود که آن رشته، انتخاب و اولویت اول آنها باشد، یعنی در هر رشته ابتدا از دانش‌آموزانی ثبت‌نام به عمل می‌آید که آن رشته اولویت و انتخاب اول او باشد، سپس 20 درصد اضافه بر ظرفیت به دانش‌آموزان گروه ب داده می‌شود.


فیض افزود: دانش‌آموزان گروه «ب» به افرادی گفته می‌شود که برای مثال اولویت اول آنها علوم‌تجربی بوده اما براساس شرایط تصمیم به ورود به رشته علوم‌انسانی را کرده است که در این مواقع در رشته علوم‌انسانی اول از دانش‌آموزان گروه «الف» (اولویت اولی‌ها) ثبت‌نام به عمل می‌آید و سپس از دانش‌آموزان گروه ب ثبت‌نام صورت می‌گیرد.


معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در ادامه تصریح کرد: در شیوه‌نامه جدید دانش‌آموزانی نیز تحت عنوان گروه ج دسته‌بندی می‌شود، یعنی پس از ثبت‌نام دانش‌آموزان گروه الف و ب، اگر ظرفیت رشته خالی ماند، از دانش‌آموزان گروه ج که تقاضای ورود به آن رشته را دارند،‌ ثبت‌نام به عمل خواهد آمد.


سخت‌گیری در میانگین حدنصاب نمرات برای ورود به رشته‌های تحصیلی


وی با بیان اینکه امسال نسبت به سال گذشته در تعیین حدنصاب‌های نمره برای ورود به هر رشته سختگیرانه‌تر عمل شده است، گفت: به عنوان مثال دانش‌آموزی که قرار است وارد رشته ریاضی فیزیک شود، باید میانگین درس ریاضی‌اش در 3 سال پایانی (پایه هفتم، هشتم و نهم) 14 باشد. یعنی دانش‌آموزی که میانگین نمره این درس کمتر از 14 باشد، توانایی تحصیل موفق در این رشته را نخواهد داشت که در سال تحصیلی 95-96 به حدنصاب‌های میانگین نمرات دروس اصلی هر رشته توجه ویژه‌ای خواهد داشت.


فراهم شدن امکان ترمیم نمره به دانش آموزان


فیض در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی‌بر اینکه اگر دانش‌آموزی قصد ورود به رشته ریاضی‌ فیزیک را داشته باشد و در پایه هفتم و هشتم میانگین حدنصاب نمره درس ریاضی را کسب کرده اما در پایه نهم بنا به دلایلی نتوانسته امتحان را با موفقیت سپری کند، چگونه می‌تواند فرصتی برای ترمیم نمره و انتخاب رشته مناسب داشته باشد، گفت: در محاسبات ضریب دروس در پایه هفتم و هشتم 1 است و ضریب دروس پایه نهم 2؛ که این فرصتی است تا دانش‌آموزان بتوانند در پایه نهم میانگین نمرات خود را افزایش دهند. اما اگر دانش‌آموزی بنا به دلایلی در درس تخصصی یک رشته نتواند حدنصاب را کسب کند، می‌تواند مجدد شهریور در امتحانات شرکت و با ترمیم نمره به رشته مورد علاقه وارد شود.


وی افزود: البته باید توجه داشت این دانش‌آموز توانسته ظرفیت ورود به این رشته را کسب کند، اما در اولویت ثبت‌نام جزو دانش‌آموزان گروه ب است.


فیض تصریح کرد: در شیوه‌نامه جدید هدایت تحصیلی امکان جابه‌جایی منطقه نیز به دانش‌آموزان داده شده است، یعنی اگر در تهران دانش‌آموزی جزو گروه ب برای ورود به رشته ریاضی فیزیک باشد، می‌تواند در منطقه دیگر که ظرفیت خالی و مازاد دارد، ثبت‌نام را همانند گروه الف انجام دهد.


مدارس غیردولتی جزئی از بدنه وزارت آموزش و پرورش است


معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار آنا مبنی‌بر اینکه برخی از نمایندگان مجلس و کارشناسان معتقدند طرح هدایت تحصیلی دانش‌آموزان را به سمت مدارس غیردولتی سوق می‌دهد، گفت: استفاده از ظرفیت‌های مراکز خصوصی یکی از ارکان فعالیت‌های ما و جزو سیاست‌های کلان کشور است. از طرفی مدارس غیردولتی بخشی از بدنه آموزش و پرورش است. بنابراین ما نمی‌توانیم با افزایش ظرفیت مدارس دولتی، مدارس غیردولتی را از فعالیت بازداریم. کما اینکه طی سال‌های گذشته با افزایش ثبت‌نام بی‌رویه در مدارس استعدادهای درخشان تعداد دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی کاسته شده است که این خلاف سیاست‌های آموزش و پرورش است، زیرا در صورت کاهش تعداد دانش‌آموز و انحلال یک مدرسه غیردولتی، بیش از موسس، آموزش و پرورش متضرر خواهد بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب