دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تشریح جزئیات اولین جلسه مجمع بعد از آیت الله هاشمی/ رضایی: آیت‌الله موحدی کرمانی به دستور رهبری ریاست مجمع را بر عهده گرفتند

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز نخستین جلسه صحن مجمع به ریاست آیت‌الله موحدی کرمانی که به دستور رهبری در این سمت قرار گرفتند برگزار شد.
کد خبر : 156298

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصحلت نظام در نشست خبری امروز خود (شنبه 16 بهمن)، گفت:‌ تا قبل از صدور احکام جدید برای مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی رهبر معظم انقلاب، جلسات مجمع برگزار خواهد شد.


رضایی در پایان در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه در آیین‌نامه داخلی مجمع نائب رئیسی برای ریاست در نظر گرفته نشده است و آیا بعد از مرگ مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تصمیم‌گیری در این زمینه صورت گرفته یا نه، گفت:‌ تاکنون تصمیمی درباره تعیین نائب رئیس مجمع در نظر گرفته نشده است و باید منتظر تصمیمات مقام معظم رهبری در این باره باشیم.


وی در تشریح جزئیات جلسه امروز مجمع ادامه داد: در این جلسه مغایرت‌های برنامه ششم توسعه مصوب مجلس شورای اسلامی با سندهای بالادستی مورد بررسی شد و مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکنون 26 مغایرت و 5 عدم انطباق را تشخیص داده است و در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.


رضایی ادامه داد: تصور می‌کنیم بررسی این مغایرت‌ها طی چهار جلسه ادامه یابد و از این‌رو جلسات مجمع تا دوشنبه ادامه خواهد داشت و جلسه فوق‌العاده برگزار خواهیم کرد تا مغایرت‌ها تعیین تکلیف شوند.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بعد از تصویب و اصلاح مغایرت‌ها برنامه ششم به شورای نگهبان ارسال شده و آن‌ها نیز برنامه را برای اصلاح مواد مربوطه به مجلس شورای اسلامی ابلاغ خواهند کرد.


وی افزود: از آنجایی که شورای نگهبان اعلام کرده است پایان زمان قانونی ما برای ارسال مواد اصلاحی برنامه ششم دوشنبه هفته جاری است جلسات ما به صورت فوق‌العاده برای بررسی ادامه خواهد یافت.


لفاظی‌های ترامپ بی‌پاسخ نخواهد ماند


رضایی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: متاسفانه دولت آقای ترامپ تحت تاثیر اسرائیل و آل سعود بی‌دلیل تحریم‌های جدیدی را علیه ایران تصویب و لفاظی‌هایی را در مقابل ایران انجام می‌دهد که ما می‌دانیم زیر فشار آل‌سعود و اسرائیل صورت گرفته و از این جهت به او توصیه می‌کنیم وارد این ماجرا نشود.


وی تاکید کرد: حتی لفاظی‌های آقای ترامپ بی‌پاسخ نخواهد ماند.


رضایی ادامه داد: در گذشته نیز آنها صدام را علیه ایران تحریک کردند و موجب جنگ‌ افروزی در منطقه شدند که در نهایت به شکست آنها منجر شد و وقت ما کشورهای منطقه و خود را اتلاف کرده و سبب نا امنی منطقه شدند از این جهت به او توصیه می‌کنیم وارد این ماجرا نشود.


رضایی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اخیر رئیس جمهوری جدید آمریکا و تهدیدات نظامی وی گفت: ‌البته جمهوری اسلامی به دنبال جنگ افروزی نیست اما از خود دفاع خواهد کرد و آمادگی نظامی برای مقابله با تجاوزها را خواهد داشت.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره ادامه داد: ما در دفاع از خود از کسی اجازه نمی‌گیریم و بهتر است دولت ترامپ رفتارهای دولت‌های گذشته آمریکا در مقابل ایران را بررسی و مطالعه کند و از عقلای آمریکا در این زمینه کمک بگیرد تا اقدام نا به جایی نکند.


وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره تحرکات نظامی اخیر کشورهای منطقه و آمریکا در حوزه خلیج فارس و رزمایش‌های آنها گفت:‌ نیروهای جمهوری اسلامی تمامی تحرکات منطقه خلیج فارس را تحت نظر دارند و تمام رزمایش‌های منطقه را به طور دقیقی بررسی کرده و اطلاعات دقیقی در این زمینه در اختیار داریم.


رضایی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اخیر رئیس جمهوری آمریکا مبنی‌بر اینکه همه گزینه‌ها درباره ایران روی میز خواهد بود، گفت: آمریکایی‌ها بارها گفته‌اند که همه گزینه‌ها درباره ایران روی میز است و این حرفی تکراری است پاسخ ما به آنها این است که از تکرار جملاتی از این قبیل چه به دست آورده‌اید و تکرار تهدیدها علیه ایران بیش از آنکه ایران را مخاطره بیندازد دولت‌های منطقه و امنیت آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از آنجایی که این دولت‌ها هم‌پیمانان آمریکا به شمار می‌روند بیش از ما برای آنها خطرناک خواهد بود چرا که با ناامنی منطقه امکان سرمایه‌گذاری از بین خواهد رفت.


وی تاکید کرد: البته آمریکا از جنگ افروزی و ناامنی در منطقه به دنبال بازار گرمی و فروش اسلحه‌های خود است.


رضایی همچنین افزود: ترامپ یک پیمانکار ساختمانی است و از این جهت به دنبال دیوارکشی‌های متعدد در جهان است و تصور کرده بعد از دیوارکشیدن میان مرز مکزیک و آمریکا می‌تواند در منطقه خلیج فارس و خاور میانه نیز دیوار کشی‌هایی میان کشورها انجام دهد.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به یکی دیگر از پرسش‌ها درباره تهدید ترامپ مبنی‌بر اینکه جهان بدون کلانتر نیست و ایران نمی‌تواند هر رفتاری انجام دهد، گفت: آقای ترامپ تلاش می‌کند بحران داخلی آمریکا را صادر کند و یا بر آن سرپوش بگذارد. به نظر ما آمریکا در چنین شرایطی دیگر نمی‌تواند کلانتر جهان باشد.


وی ادامه داد: با توجه به میزان فقر و بیکاری و عمده معضلات و مشکلات فعلی آمریکا و همچنین برون سپاری صنایع این کشور به چین که با کاهش اشتغال کارگران این کشور را در پی دارد، آمریکا دیگر نمی‌تواند به موقعیت 40 سال قبل خود بازگردد و از این جهت تصور کلانتر بودن را نمی‌تواند داشته باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته