دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 دی 1395 - 12:33
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست:

هنرمندان با جریان‌سازی اجتماعی به کمک حل معضل آلودگی هوا بیایند

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ایجاد لایه‌های فرهنگی و آموزشی در سطوح مختلف می‌تواند بسیاری از گره‌های آلودگی هوا را باز کند.
کد خبر : 151909

علی اصغر رجبی، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا با تاکید بر ضرورت استفاده از پتانسیل هنرمندان در گسترش فرهنگ محیط زیست اظهار کرد: هنرمندان از جمله اقشار مورد اعتماد و الگو برای مردم هستند و به همین دلیل می‌توانند در بسیاری از حوزه‌ها نقشی موثر در فرهنگ سازی داشته باشند.


رجبی افزود: مقابله با آلودگی هوا در کنار تمام برنامه‌ها و اقدام‌های بخش دولتی نیازمند مشارکت مردمی و بخش خصوصی است. به طور مثال استفاده نکردن یا کاهش استفاده از خودرو تک سرنشین و به طور کلی خودرو شخصی و بهره گیری از سیستم حمل و نقل عمومی یا دوچرخه از جمله اقداماتی است که مردم می‌توانند با عزم خود به هوای بهتر دست پیدا کنند.


رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: راهکارهای کاهش آلودگی هوا که در شهرهای مختلف جهان اجرا شده در سه بخش تعریف و تمامی بخش‌ها نیز به طور تقریبی سهمی مساوی دارند.


وی ادامه داد: دسته نخست؛ احیای سخت‌افزارها و نرم‌افزارها همانند اصلاح سوخت کارخانه‌‌ها و بهبود عملکرد موتورخانه‌ها است که در واقع پر هزینه‌ترین بخش مبارزه با آلودگی هوا محسوب می‌شود.


به گفته این کارشناس حوزه هوا، دسته دوم در برگیرنده اقدامات مدیریتی همچون نظم بخشی ترافیکی و رسیدگی به ملاحظات معاینه فنی است و در نهایت دسته سوم که فرهنگ سازی را به عنوان راهکاری مهم برای رفع چالش‌های محیط زیستی همچون آلودگی هوا معرفی می‌کند و به عنوان بالاترین درجه اهمیت قرار دارد.


به گفته رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، ایجاد لایه‌های فرهنگی و آموزشی در سطوح مختلف می‌تواند بسیاری از گره‌های آلودگی هوا را باز کند.


رجبی با بیان اینکه حضور هنرمندان در عرصه فرهنگ سازی به ویژه در حوزه مهمی به نام محیط زیست سال‌هاست که در جامعه جهانی به عنوان مسئولیت اجتماعی مطرح شده است، افزود: ایران نیز با توجه به پتانسیل بالای هنرمندان خود در عرصه‌های مختلف تئاتر، سینما، هنرهای تجسمی، کاریکاتور، نقاشی، عکاسی، طراحی پوستر و سایر حوزه‌ها باید برنامه ریزی ویژه‌ای برای بهره‌مندی از این ظرفیت در عرصه فرهنگ سازی محیط زیست داشته باشد که خوشبختانه گام‌های مهمی طی این سال‌ها در این حوزه برداشته شده و از جمله آن می‌توان به جشنواره عکس و پوستر نفس‌های شهر اشاره کرد که امسال دومین دوره آن برگزار می‌شود.


وی حضور هنرمندان در حوزه‌های مختلف را جریان‌ساز دانست و خواستار مشارکت بیشتر هنرمندان در حوزه محیط زیست به ویژه موضوع هوا و دستیابی به هوای پاک شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب