دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در پاسخ به آنا

باهنر: چانه‌زنی مؤتلفه برای میرسلیم، منطقی است/ جبهه مردمی نیروهای انقلاب از اصلاح‌طلبی به معنای کاندیدای انقلابی حمایت می‌کند

محمدرضا باهنر، با اشاره به شرط کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری، احتمال کاندیدا شدن زنان و همچنین معرفی کاندیدای زن از سوی اصولگرایان را دور از ذهن دانست.
کد خبر : 147850

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، محمدرضا باهنر، رئیس جبهه پیروان خط‌ امام‌ و رهبری و دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین، در نشست خبری خود که عصر امروز در محل خبرگزاری فارس برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگار آنا درباره احتمال معرفی کاندیدای زن از سوی اصولگرایان و جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی گفت: با توجه به آنچه شورای نگهبان تاکنون اعمال کرده و به آن معتقد است، شرط حضور در انتخابات ریاست جمهوری برخورداری از رجلیت یا رجل سیاسی بودن است که تاکنون مخصوص آقایان بوده و خانم‌ها نتوانستند برای انتخابات کاندیدا شوند.


برای اظهارنظر درباره کاندیدای زن، باید منتظر ثبت‌نام‌ها بمانیم


وی افزود: البته اخیرا سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده است زنان نیز می‌توانند در انتخابات حضور یابند. با این‌حال بعید می‌دانم خانم‌ها در انتخابات شرکت کنند و اصولگرایان کاندیدای زنی را معرفی کنند. البته باید تا زمان ثبت‌نام انتخابات منتظر بمانیم.


وی در پاسخ به پرسش دیگری از خبرنگار آنا درباره معرفی میرسلیم به عنوان کاندیدای نهایی مؤتلفه و وجود اختلاف‌ها میان دو طیف قدیمی اصولگرایان یعنی جامعه روحانیت مبارز و این تشکل گفت: حزب مؤتلفه بارها گفته است با اصولگرایان همراه خواهیم بود، اما اینکه مؤتلفه بخواهد بر سر کاندیدای خود به عنوان کاندیدای نهایی اصولگرایان چانه‌زنی کند، منطقی است. با این حال بعید به نظر می‌رسد بر سر معرفی کاندیدای واحد ائتلاف اصولگرایی با دیگر احزاب به وحدت نرسند.


دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین همچنین در پاسخ به پرسش دیگری از آنا درباره اظهارات اخیر آل‌اسحاق، عضو جبهه تازه‌ تأسیس مردمی نیروهای انقلاب اسلامی مبنی‌ بر احتمال معرفی کاندیدای اصلاح‌طلب به عنوان نامزد مورد حمایت این تشکل و همکاری جبهه پیروان با آنها گفت: باید توجه داشت که معنای اصلاح‌طلبی چیست. گاهی بر اساس محتوا می‌گوییم افراد اصلاح‌طلب هستند و گاهی براساس جناحی و حزبی.


باهنر افزود: همان‌طور که حضرت آقا در گذشته مطرح کرده بودند، یک مسلمان باید اصولگرای اصلاح‌طلب باشد و شاید مقصود دوستان از اصلاح‌طلبی پایبندی به انقلاب اسلامی و انقلابی بودن است نه احزاب یا جناح‌ اصلاح‌طلب؛ چراکه در این صورت رقابت میان دو طیف سیاسی معنا پیدا نمی‌کند.


اصلاح‌‌طلبان از روحانی عبور نمی‌کنند


دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین درباره اظهارات اخیر بادامچیان درباره حضور میرسلیم به عنوان کاندیدای انتخاباتی موتلفه تا پایان انتخابات و وحدت اصولگرایان گفت: تنوع کاندیدا در آغاز انتخابات در جریان‌های سیاسی نه تنها مذموم نبوده بلکه ممکن است به وحدت‌نظر یک جریان‌ سیاسی کمک کند، اما اگر قرار باشد کثرت تا پایان انتخابات ادامه پیدا کند، مذموم است

باهنر در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره ریزش آرای روحانی در انتخابات و اظهارات اخیر میردامادی، دبیرکل سابق جبهه مشارکت، گفت: تحلیل من این است که اصلاح‌طلبان از آقای روحانی عبور نخواهند کرد. البته رگه‌هایی از اصلاح‌طلبی با دلایل و مقاصدی گزینه‌های دیگری را مطرح می‌کنند که به نظر من این رگه‌ها از قدرت چندانی در این جریان برخوردار نیستند.


وی در این‌باره ادامه داد: البته در ماه‌های گذشته نیز برخی از چهره‌ها و فعالان سیاسی اقدام به مظلوم‌نمایی برای دولت کردند و سعی بر احتمال عدم تایید صلاحیت روحانی در انتخابات آینده داشتند که به نظر من حقیقی نخواهد بود و حتی اظهارات نامتعارف و دور از انتظار آقای روحانی در سخنرانی‌هایشان استراتژیک و تاکتیکی است.


وی با اشاره به گفت‌وگوی شب گذشته روحانی با مردم در تلویزیون گفت: ایشان گفتند که تا زمان انتخابات فرصت زیادی باقی مانده است و در آن زمان آمادگی خود را برای حضور در انتخابات اعلام خواهند کرد که به نظر من این تعارف سیاسی است.


دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین درباره احتمال ریزش آرای روحانی در انتخابات ادامه داد: بخشی از آرا طبیعتا ریزش خواهد کرد و این به دلیل عدم برآورده نشدن وعده‌های اقتصادی دولت مانند بیکاری است. با این حال صحنه انتخابات ریاست جمهوری در ایران در ماه‌های آخر شکل واقعی خود را پیدا می‌کند و اگر رقبای آقای روحانی به گزینه محبوب و کارآمد برسند، کار برای او سخت خواهد بود و امید اصلاح‌طلبان نیز به نبود رقیب قدر و قدرتمند در مقابل وی است.


پیوستن جبهه پیروان به جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی


باهنر در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر تعدد و رشد جبهه‌ها در جریان اصولگرایی بر آرایش سیاسی آنها گفت: هرچه این جبهه‌ها به سمت وحدت حرکت کنند، مثبت خواهد بود و هرچه به سوی تفرق بروند، طبیعتا مضر خواهند بود. ما نیز در جبهه پیروان در حال بررسی وضعیت جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی هستیم. این جبهه نیز از جامعیت نسبی و خوبی برخوردار است و به نظر می‌رسد توان آن را دارد که به محوری برای حرکت اصولگرایان تبدیل شود و چنانچه بر سر آن به اتفاق‌نظر برسیم، به آنها خواهیم پیوست.


وی ادامه داد: جامعه اسلامی مهندسین نیز تصمیم دارد به جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی بپیوندد و جبهه پیروان نیز نتایج بررسی خود را در آینده اعلام خواهد کرد.


رئیس جبهه پیروان در پاسخ به پرسشی درباره اعلام کاندیداتوری محمدمهدی زاهدی گفت: تا جایی که اطلاع دارم آقای زاهدی خبر کاندیداتوری خود را تکذیب کرده است و خواهش ما نیز از چهره‌های مختلف اصولگرایی آن است که به سمت وحدت حرکت کنند. چرا که با تحلیل آرای دو طیف سیاسی در انتخابات مجلس دهم متوجه می‌شویم با وجود شکست اصولگرایان در تهران، ثابت شده است کسانی که از هر دو جناح در خارج از دو لیست اصلی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان قرار داشتند، با افت شدید آرا مواجه بودند.


وی در ادامه تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم حرکت‌های غیرهمسو مضر خواهد بود و باید به صورت هماهنگ با یکدیگر عمل کنیم.


دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین درباره اظهارات اخیر بادامچیان درباره حضور میرسلیم به عنوان کاندیدای انتخاباتی موتلفه تا پایان انتخابات و وحدت اصولگرایان گفت: تنوع کاندیدا در آغاز انتخابات در جریان‌های سیاسی نه تنها مذموم نبوده بلکه ممکن است به وحدت‌نظر یک جریان‌ سیاسی کمک کند، اما اگر قرار باشد کثرت تا پایان انتخابات ادامه پیدا کند، مذموم است.


میرسلیم مورد حمایت جبهه پیروان نیست


وی افزود: موتلفه نیز عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری است، اما این جبهه متشکل از 18 حزب و تشکل است. با این‌حال می‌توانم بگویم میرسلیم گزینه نهایی مورد حمایت جبهه پیروان نخواهد بود و گزینه نهایی ما گزینه واحد ائتلاف اصولگرایان است.


باهنر درباره کنار گذاشتن برخی از افرادی که برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی کردند، گفت: اگر کسی تایید صلاحیت نشد به این معنا نیست که فرد ناسالمی است، بلکه به این معناست که توان پذیرش مسئولیت سنگین ریاست جمهوری را ندارد و در مجموع می‌توان گفت دلیل حذف افراد گاهی رقابتی و گاهی به دلیل نظر شورای نگهبان است.


وی تاکید کرد: پایش‌ها و پویش‌ها وزنه افراد را برای حضور در انتخابات و یا حذف آنها از این صحنه را مشخص می‌کند.


باهنر در پاسخ به پرسشی درباره تجمیع جبهه پایداری با ائتلاف اصولگرایی گفت: امید ما برای تجمیع با دوستان‌مان در پایداری در مقایسه با گذشته افزایش یافته است، اما این بدین معناست که آنهایی که در انتخابات مجلس دهم با ائتلاف اصولگرایی توافق داشته‌اند، در انتخابات پیش‌رو نیز بر همین مبنا با ما همکاری خواهند داشت.


رئیس جبهه پیروان در پاسخ به پرسشی درباره عدم‌تحقق وعده‌های اقتصادی دولت و مساله گورخواب‌‌ها که اخیرا مطرح شده است، گفت: اگر به صورت دقیق و آماری به عملکرد دولت نگاه کنید، شاید نظر دولت مبنی‌بر بهبود شاخص‌های اقتصادی و رشد قابل قبول باشد، اما آنچه باید در نظر داشت این است که اینها شاخص نیست، چرا که نتایج آن برای مردم ملموس نبوده است.


باهنر ادامه داد: باید دقت کرد اگرچه آمارهای دولت می‌تواند مردم را خوشحال و یا امیدوار کند، اما تا زمانی که مردم نتوانند نتایج آن را حس کنند، بی‌فایده خواهد بود. آمار در صورتی می‌تواند احساس مردم را تغییر دهد که نتایج ملموس آن به ذائقه مردم بنشیند و اینجا نقطه‌ای است که اختلاف‌نظر ما با دولتی‌ها آغاز می‌شود.


وی ادامه داد: هرچند هنر آمار این است که دستاوردها و تغییرات را نشان دهد، اما تاثیری بر تغییر دیدگاه مردم ندارد. چرا که احساس امنیت اقتصادی با امنیت اقتصادی یکسان نیست و دولت باید در این‌ مساله در میدان رقابت‌های انتخاباتی به رقبای خود پاسخ دهد نه آنکه زمین رقابت را تغییر دهد.


در پایان این چهره اصولگرا در پاسخ به پرسشی درباره صحت خبر کاندیداتوری آیت‌الله مقتدایی از سوی طیفی از اصولگرایان گفت: من تاکنون چنین خبری را نشنیده‌ام و نمی‌توانم آن را تایید کنم.


باهنر در ابتدای جلسه با اشاره به سالگرد 9 دی گفت: برخی معتقدند باید فتنه را فراموش کرد و با نگاهی رو به جلو به آینده اندیشید. من نیز نمی‌خواهم به ریشه‌های فتنه بپردازم، اما آنچه به نظر می‌رسید، آن بود برخی می‌خواستند کمبود رای خود را کف خیابان‌ها جبران کنند، در حالی که اعتراض قانونی راه و روش مشخص خود را دارد که در قانون پیش‌بینی شده است.


وی در این‌باره ادامه داد: عده‌ای در سال 88 قصد داشتند با طرح آن مساله جمهوریت و اسلامیت نظام را زیرسوال ببرند و تداوم این مساله تا عاشورای آن سال که حرمت آحاد جامعه حتی اقلیت‌های دینی نیز هست، سبب واکنش مردم به آنها در 9 دی شد. از این جهت است که ما 9 دی را بیعت دوباره‌ای با نظام و رهبری می‌دانیم و معتقدیم به همین منظور باید آن را پاس داشت تا فتنه مجددا تکرار نشود.


وی تاکید کرد: حصر سران فتنه اوج عطوفت نظام اسلامی است و همه ما می‌دانیم در صورت محاکمه آنها احکام بسیار سنگینی برای آنها اعمال خواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته