دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس سازمان بورس خبر داد:

تحقق تامین مالی 100 هزار میلیارد تومانی بازار سرمایه تا پایان امسال

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از رسیدن میزان تامین سرمایه بازار بورس به 100 هزار میلیارد تومان تا پایان امسال خبر داد.
کد خبر : 147446

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، شاپور محمدی در دومین همایش مالی اسلامی با بیان اینکه رشد بازار سرمایه در تامین مالی بسیار بالا و امیدوار کننده است، افزود: این تامین سرمایه با توسعه معاملات اوراق سلف در بورس کالا، افزایش میزان سرمایه، پذیرش شرکت‌های جدید و ... محقق خواهد شد.


وی درباره میزان مشارکت مردمی در بازار بورس نیز اظهارکرد: در حوزه مشارکت مردمی عملکرد بازار سرمایه بسیار مناسب است و 10 میلیون و 646 هزار کد سهامداری وجود دارد که از هدفگذاری 10میلیون نفری سال 95 نیز تا کنون فراتر رفته‌ایم.


محمدی ارزش بازار سرمایه‌ را بالغ بر 632 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت:‌ ارزش امسال بازار سرمایه در مقایسه با سنوات گذشته بسیار رشد داشته به طوری که پیش‌بینی می‌شود که ارزش بازار تا پایان سال به عدد 688 هزار میلیارد تومان برسد.


وی ادامه داد: میانگین ارزش معاملات تا سال جاری بالغ بر 32 هزار میلیارد تومان بوده اما این عدد در 9 ماهه امسال از 135 هزار میلیارد تومان فراتر رفته و پیش‌بینی می‌کنیم که به رقم 170 هزار میلیارد تومان نیز برسد.


رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: سود باید مشروعیت داشته باشد در غیر این صورت تفاوتی با روش‌های غیر قانونی نخواهد داشت. باید قبول کنیم که سود زمانی موضوعیت دارد که مشروع و مطابق با قوانین فقهی باشد.


به گفته وی اکنون اوراق صکوک اجاره، اوراق منفعت و سایر ابزارهای مالی اسلامی رشد بسیار خوبی داشته و باید بحث روش‌شناسی مالی اسلامی نیز مورد توجه قرار گیرد.


محمدی تاکید کرد: اکنون ابزارهای مالی ما تماما اسلامی هستند و امیدواریم که در آینده نیز شاهد توسعه بیشتر ابزارهای مالی اسلامی چه در حوزه مالکیت و چه در حوزه اوراق بدهی باشیم.


وی با بیان اینکه بازار سرمایه جزء بخش‌های پیشرو اقتصاد به لحاظ تکنولوژی، مدیریتی ونیروی انسانی است، گفت:‌ خوشبختانه سطح مدیریت در کارگزاری‌ها و شرکت‌های پذیرفته شده در بورس قابل قبول بوده و این نوع نگاه موجود نیز در حال پیشرفت است.


محمدی با اشاره بر بند 9 اصول کلی اقتصاد مقاومتی تاکید کرد:‌ بند 9 به تقویت نظام مالی اشاره دارد اما مردمی کردن اقتصاد شفافیت و تقویت همه جانبه نظام اقتصادی کشور نیز جزء بندهای مهم این اصل است.


وی ادامه داد: یکی از نقش‌های بازار سرمایه تخصیص منابع مالی است که طبیعتا هر چه این نقش بهتر ایفا شود رشد اقتصادی نیز نمایان‌تر خواهد بود.


محمدی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه ذی‌نفعان متعددی دارد که شامل سرمایه‌گذاران و تامین‌کنندگان منابع مالی است، افزود: در برخی حوزه‌ها حضور شرکت‌های مالی در بازار سرمایه به عنوان لطف تلقی می‌شود در حالی که اصلا چنین امری موضوعیت ندارد و این بازار به صورت برد برد عمل می‌کند. به عبارتی بازار سرمایه هم فرصتی برای شرکت‌های تولیدی محسوب می‌شود و هم این فرصت را در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌دهد.


این مقام مسئول ابراز کرد: گاهی تنها به یک بعد از بازار سرمایه توجه می‌شود در حالی که این بازار یک مکانیزم فرا بعدی است.


وی با بیان اینکه اقتصاد ایران اکنون جزء 20 اقتصاد برتر دنیا است، تاکید کرد: با این حال بازار سرمایه جزء 30 بازار‌های بین‌المللی است بنابراین ما هنوز 10 پله از اقتصاد خود در عرصه بین‌المللی عقب هستیم.


وی با اشاره بر بند 3 سیاست اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: بند 3 اصل کلی اقتصاد مقاومتی بر محور قرار دادن رشد بهره‌وری اشاره دارد که بازار سرمایه‌ می‌تواند در این زمینه بسیار کمک کننده باشد.


محمدی با بیان اینکه بند 9 سیاست اقتصاد مقاومتی نیز اصلاح و تقویت همه جانبه نظام مالی با هدف پاسخگویی به نیازهای اقتصادی ملی را مورد تاکید قرار می‌دهد، تصریح کرد: یکی از ابزارهایی که اخیرا در بازار سرمایه راه‌اندازی شده معاملات اختیار است که شاید تا کنون کمتر به ابعاد آن توجه شده است.


رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: برخی بر این باورند که این ابزار تنها با هدف کسب سود راه‌اندازی شده است تا در ازای خرید و فروش آن منفعتی حاصل شود که البته این باور صحت دارد اما هدف اصلی ما این است که شرکت‌ها از پرتفوی این موارد سود کسب کنند.


وی با بیان اینکه معاملات اختیاری به ثبات بیشتر بازارها کمک می‌کند، تصریح کرد: بازار زمانی می‌تواند ثبات داشته باشد که در ابتدا آپشن باشد و سپس بحث تقسیم بود قانون تجارت اصلاح شود. از طرفی صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله شوند.


به گفته وی ممکن است طی یکی دو سال آینده بخش اعظمی از این ابزارها عملیاتی شوند اما آثار آنها طی ده‌ها سال آتی نمایان خواهد شد.


محمدی با بیان اینکه در صورت وجود مکانیزم‌های صحیح در اقتصاد مانند بورس کالا باید به صورت تمام قد از این فرصت‌ حمایت شود، تاکید کرد: بسیاری از کشورها بورس انرژی ندارند بنابراین باید همراهی دولت و سایر ارگان‌ها در این حوزه بیشتر شود.


وی با اشاره بر ابلاغ IFRS در بخش سیاست‌گذاری خارجی از سوی سازمان بورس ابزار کرد: زمانی که می‌گوییم IFRS می‌تواند به شفافیت کمک کند منظور تنها شفافیت در بازار بورس نیست بلکه کل بدنه اقتصاد را شامل می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته