دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 دی 1395 - 13:27
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی:

نرخ سواد افراد بالای 10 سال طی برنامه ششم توسعه به 91 درصد می‌رسد

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی عنوان کرد: این سازمان در نظر دارد نرخ بی سوادی در کشور را در قالب برنامه ششم توسعه کاهش دهد.
کد خبر : 145054

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، علی باقرزاده در نشست خبری که به مناسبت سی‌و‌هفتمین سالگرد تاسیس سازمان نهضت سوادآموزی برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده که باسوادی در افراد بالای 10 سال به 91درصد برسد که ما امیدواریم در سال‌های اولیه برنامه‌ ششم به این موفقیت دست پیدا کنیم.


وی درباره راه‌های مقابله با افزایش بی‌سوادی گفت: قانونی تصویب شد که براساس آن اگر فرد زیر 50 سال فاقد سواد باشد، اداره راهنمایی و رانندگی اجازه صدور گواهینامه برای آن شخص را ندارد. همچنین اتحادیه و شورای صنفی نیز نمی‌تواند برای آن فرد پروانه کسب صادر کند و کمیته امداد و بهزیستی نیز باید افراد بی‌سواد تحت پوشش خود را معرفی و پرداخت مستمری را توام با آموزش برای افراد پرداخت کنند که این قانون در مجلس و شورای نگهبان تصویب شد اما اداره تطبیق قوانین با صادر نشدن پروانه کسب برای افراد بی‌سواد موافقت نکرد.


رئیس سازمان نهضت سوادآموزی درباره مشوق‌های تحصیلی برای سوادآموزان گفت: سال 94 افرادی که موفق به پایان دوره سوادآموزی می‌شدند 134 هزار تومان و در سال 95، 139 هزار و 600 تومان به شرط قبولی به حساب آنها واریز می‌شد که متاسفانه این هزینه برای 50 درصد از این افراد واریز نشده است که از دلایل آن می‌توان به اشتباه بودن شماره حساب، مطابقت نداشتن نام صاحب حساب با نام آموزش‌گیرنده و غیره اشاره کرد که امید است با تکمیل اطلاعات تا دهه فجر تمام پول‌ها به حساب افراد واریز شود.


وی با بیان اینکه نرخ جذب تحصیل در کشورمان 98درصد است، گفت: متاسفانه 2 درصد از کودکان 6 ساله به مدرسه راه پیدا نمی‌کنند و بخشی نیز این دوره را نمی‌توانند به پایان برسانند.


باقرزاده خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده افرادی که در پایه چهارم ابتدایی ترک تحصیل می‌کنند، احتمال بازگشت به سوادآموزی آنها بسیار زیاد است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته