دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 دی 1395 - 13:34
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی:

کمتر از 3 درصد ایرانیان بی‌سوادند

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی عنوان کرد: یک‌میلیون و 138 هزار نفر جمعیت کشور در محدوده سنی 10 تا 49 سال بی‌سواد هستند.
کد خبر : 145052

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، علی باقرزاده در نشست خبری که به مناسبت سی‌و‌هفتمین سالگرد تاسیس سازمان نهضت سوادآموزی برگزار شد، گفت: نرخ سواد شاخص اصلی توسعه انسانی هر کشوری محسوب می‌شود که براساس گزارش توسعه انسانی سال 2014، شاخص سواد افرادی که تحصیلات متوسطه و بالاتر دارند، در کشور ما 65.1‌ درصد است که این رتبه خوبی در بین کشورها محسوب نمی‌شود،‌ زیرا کشورهایی مانند کانادا، اتریش، فنلاند، چک و بسیاری از کشورهای اروپای شرقی توانسته‌اند این نرخ را به 100درصد افزایش دهند.


رئیس سازمان نهضت سوادآموزی افزود: نرخ سوادآموزی در افراد 15 تا 24 سال نسبت به سال گذشته رشد قابل‌توجهی داشته و به 98.22درصد رسیده است. همچنین نرخ رشد سواد در افراد 25 تا 64 سال 65.2 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و اکنون به 88.44درصد رسیده است که در مجموع می‌توان گفت 5 میلیون نفر در این گروه سنی بی‌سواد هستند.


وی در ادامه تصریح کرد: نرخ سواد در افراد بالای 15 سال نسبت به سال گذشته 2.55درصد افزایش داشته و به 88.17 درصد رسیده است که می‌توان گفت 7میلیون و 500 هزار نفر نیز در این گروه سنی بی‌سواد هستند.


معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در کشور ما نرخ سواد در محدوده سنی 10 تا 49 سال محاسبه می‌شود، گفت: براساس آمار سرشماری تا پایان مهر سال 90، 53 میلیون و 700 هزار نفر از جمعیت کشور ما در محدوده سنی 10 تا 49 سال هستند که از این تعداد 40 میلیون و 708 هزار نفر مدرک تحصیلی پنجم و ششم ابتدایی دارند.


به گفته وی، 320 هزار نفر از این جمعیت نیز آموزش‌ناپذیر اعلام شده‌اند.


معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه تصریح کرد: به طور کلی یک‌میلیون و 138 هزار نفر از جمعیت 10 تا 49 سال کشور ما بی‌سواد هستند. یعنی می‌توان گفت کمتر از 3 درصد از جمعیت ایرانیان در این محدوده سنی فاقد سواد هستند.


باقرزاده عنوان کرد: در سال 94-95 براساس موافقتنامه‌ای که با سازمان برنامه و بودجه تنظیم کردیم، قرار شد 420هزار نفر از جمعیت بی‌سواد کشور را تحت‌پوشش قرار دهیم که ما به دلیل احتمال ریزش این جمعیت 513 هزار نفر را تحت پوشش قرار داده‌ایم که تا امروز 438هزار و 275 نفر ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد 22 درصد آقایان و 78 درصد خانم‌ها بوده‌اند.


وی افزود: این آمار نشان می‌دهد نرخ بی‌سوادی در خانم‌ها بیشتر از آقایان است و از طرفی علاقه یادگیری نیز در خانم‌ها بیشتر است.


باقرزاده در ادامه تصریح کرد: از تعداد افرادی که برای آموزش سواد اولیه ثبت‌نام کرده‌اند، 46درصد در مناطق روستایی و 54درصد در مناطق شهری زندگی می‌کنند که حدود 54 درصد افراد تحت پوشش کمتر از 30 سال دارند و افراد تحت پوشش زیر 20 سال نیز 19 هزار و 290 نفر هستند.


رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با توجه به آموزش سواد به اولیای بی‌سواد دانش‌آموزان گفت: در سال 95 حدود 71هزار نفر از اولیای بی‌سواد ثبت‌نام و در حال آموزش هستند.


وی افزود: در سال‌های ابتدایی پس از انقلاب اسلامی نرخ درصد باسوادی در اتباع خارجی 6 درصد بوده است که خوشبختانه اکنون به 60 درصد رسیده است و تاکنون 700هزار نفر از اتباع خارجی در کشور ما آموزش‌های لازم را کسب کرده‌اند.


باقرزاده عنوان کرد: 80‌درصد هزینه تحصیل اتباع خارجی برعهده جمهوری اسلامی، و 18‌درصد برعهده کمیسیاریای عالی است.


استان‌های موفق در حوزه سواد‌آموزی


معاون وزیر آموزش و پرورش با توجه به استان‌هایی که در حوزه سوادآموزی عملکرد موفق داشته‌اند، گفت: استان‌های چهارمحال و بختیاری، فارس، کرمانشاه، آذربایجان غربی، گلستان و اردبیل بالای 100درصد عملکرد داشته‌اند و استان چهارمحال و بختیاری، البرز، قزوین، همدان، گیلان، مازندران، کردستان، در مدت مشابه سال قبل 120درصد عملکرد موفق داشته‌اند.


وی درباره سایر فعالیت‌های سازمان نهضت سوادآموزی گفت: این سازمان سالانه 163 عنوان کتاب تولید می‌کند که حدود 28 عنوان در حوزه سوادآموزی، 20 عنوان در حوزه تحکیم سواد، 12 عنوان در دوره دوم سواد، 31 عنوان راهنمای معلم و غیره به چاپ می‌رسد که تمام این کتاب‌ها به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.


باقرزاده با بیان اینکه نزدیک به 70هزار و 961 نفر تا امروز با سازمان نهضت سوادآموزی همکاری داشته‌اند، یادآور شد: 10هزار و 410 نفر از میان نیروهای رسمی و پیمانی آموزش و پرورش هستند و 60 هزار و 281 نفر از میان موسسات غیردولتی با این سازمان همکاری دارند.


وی افزود: طبق قانون در 3 سال گذشته سازمان‌های بیمه‌گر موظف بودند بیمه آموزش‌دهندگان را به نسبت کاری که انجام می‌دهند پرداخت کنند که امسال تصمیم گرفته شد از ابتدای فروردین سال 96 بیمه آموزش‌دهندگان ماهانه و صرفنظر از درصد قبولی پرداخت شود.


رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در ادامه درباره تبدیل وضعیت و استخدام آموزش‌دهندگان گفت: اکنون آموزشیار بلاتکلیف نداریم و آن 60هزار نفری که به صورت غیردولتی با این سازمان همکاری می‌کنند مشمول قانون شهریورماه مجلس می‌شوند که این قانون برای چهار گروه مربیان پیش‌دبستانی، نیروهای خرید خدمات آموزشی، حق‌التدریس‌ها و آموزش‌دهنده‌های تجمیعی است.


وی در بخش دیگری از سخنانش با توجه به طرح‌های تشویقی سازمان نهضت سوادآموزی برای افزایش نرخ سواد گفت: در روستاها و مناطق محروم 4 استان از قبیل یزد، ایلام، بوشهر و چهارمحال طرح بن یک‌میلیون تومانی را اجرا کردیم. بدین‌صورت که هر فرد بی‌سواد وارد نهضت سوادآموزی شود در پایان و پس از اخذ مدرک یک‌میلیون تومان بن دریافت خواهد کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته