سالاری: مجتمعهای چند منظوره فاقد پیوست مطالعاتی به اندازه یک نمایشگاه آثار ترافیکی دارد
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در سیصد و چهاردهمین جلسه شورای شهر تهران در جریان بررسی معضلات ترافیکی شهر تهران در واکنش به گزارش رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران اظهار کرد: این گزارش نشان میدهد که در سالهای اخیر علی رغم اینکه در حوزه ایجاد معابر و شبکههای بزرگراهی اقدامات زیادی انجام شده اما مشکلات ترافیکی شهر افزایش یافته است، چراکه اکنون ۴ برابر معابر موجود در تهران خودرو داریم و ۶۷ درصد معابر را خودروها اشغال کردهاند و شهر تهران تبدیل به یک شهر خودرو محور شده است، این موضوع نشان میدهد که نهضت پیاده راه سازی و متناسب با آن توسعه و نوسازی شبکه حمل و نقل عمومی از مهمترین اولویتهای شهر تهران است.
وی ادامه داد: براساس این گزارش، ۲۵ درصد خودروها از شهرهای اقماری وارد تهران میشوند و این موضوع نشان میدهد که تصمیم گیری در شهر تهران بایستی فرا گیر شود چراکه تا زمانی ما به عنوان پارلمان شهری تنها در حوزه محدوده قانونی شهر تهران تصمیم بگیریم و شهرهای اقماری نیز در محدوده قانونی خود تصمیم گیری کنند و مدیریت یکپارچه و هماهنگ در حوزه مجموعه شهری تهران شامل شهر تهران و شهرهای اقماری صورت نگیرد مشکلات حل نمیشود.
سالاری با تاکید بر لزوم برگزاری نمایشگاههای پرمخاطب در نمایشگاه شهرآفتاب عنوان کرد: اینکه مهمترین چالشهای ترافیکی را به بهانه برگزاری نمایشگاهها در محل نمایشگاه بین المللی به دولت منتسب کنیم، سیاسی کاری محسوب میشود، هرچند قطعا تمام اعضای شورای شهر در ارتباط با ضرورت استفاده بهینه از نمایشگاه شهرآفتاب هم نظرند و بایستی سازمانها، نهادها و وزارتخانهها از این ظرفیت عظیم که از محل عوارض پرداختی مردم تهران ایجاد شده، استفاده کنند.
وی ادامه داد: باید توجه داشت هر مال و مجتمع تجاری چندمنظوره که بدون پیوستهای مطالعاتی در تهران ایجاد شده است مانند نمایشگاه بین المللی است و میتواند بدلیل عدم پیش بینیهای لازم و عدم تامین پارکینگ و عدم انجام مطالعات ترافیکی و سایر پیوستهای اجتماعی همان مشکلاتی را ایجاد کند که نمایشگاه بین المللی در شهر ایجاد میکند.
این عضو شورا با اشاره به یکی از تکالیف معوق مانده طرح تفصیلی در ارتباط با ساماندهی پردیسهای مختلف اظهار کرد: متاسفانه علی رغم گذشت حدود ۱۰ سال از ابلاغ طرح جامع و حدود ۵ سال از ابلاغ طرح تفصیلی هنوز در این خصوص مطالعات لازم و فرآیند تدوین و تصویب دستورالعمل انجام نشده است و این امر باعث شده است تا در گستره شهر تهران مجموعه بارگزاریها در خصوص کاربریهای مختلف خدماتی پردیسهای خدماتی، نمایشگاهی، آموزشی، درمانی و تجاری بدون هیچگونه طرحی شکل بگیرد و این در حالیست که در کشورها و شهرهای توسعه یافته، پردیسهای مختلف اعم از آموزشی، درمانی، نمایشگاهی بر اساس مفاد طرحهای فرادست شکل میگیرد و عدم توجه به این مهم از جمله مهمترین دلایل ترافیکی شهرهایی مثل تهران است.
انتهای پیام/