دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
امام جمعه ابهر :

وظیفه حوزویان و دانشگاهیان ایجاد وحدت است

امام جمعه ابهر گفت: مهم‌ترین نکته‌ای که باید در وحدت حوزه و دانشگاه و در هفته وحدت مدنظر داشت، این است که باید وحدت ایجاد کرد. مادامی که وحدت بین خود و خودی خود درست نشود در جامعه وحدت ایجاد نخواهد شد. وظیفه حوزویان و دانشگاهیان ایجاد این وحدت است.»
کد خبر : 143647

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، حجت الاسلام رحیمی در مراسم هفته وحدت و روز وحدت حوزه و دانشگاه که با حضور مسئولان شهرستانهای ابهر و خرمدره، کارکنان، اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه در سالن اجتماعات واحد ابهر برگزار شد، اظهار کرد: «طبق فرمودهٔ علمای اسلام اخلاق انسان یک واردات دارد، یک صادرات؛ مادامی که انسان مواظب واردات خود نباشد صادرات و عملکرد انسان درست نخواهد شد. واردات یعنی که چیزی به مغز، فکر و دل وارد می‌شود. اگر واردات درست باشد، نگرش و عمل الهی می‌شود.»


وی خاطرنشان کرد: «اگر در جامعه مشکل داریم علتش این است که بین خود و فطرت خود وحدت ایجاد نکرده‌ایم نه خود را شناختیم نه خودی خود را، نه از فطرت خبری داریم نه از خوراک، فطرت انسان ملکوتی است، انسان ملکوتی اگر خود را اسیر ملک کرد زمینی باقی می‌ماند شیطان بر دل و جانش راه پیدا می‌کند این شخص اگر کتابی بنویسد تدریسی بکند، سکولار خواهد بود. با ایجاد وحدت بین خود و فطرت خود به تنها خواسته دل که‌‌ همان داشتن یک دلبر (خدا) است پاسخ دهیم با پاسخ به این خواسته عملمان سکولار نخواهد بود.


سرپرست واحد ابهر نیز اظهار کرد: «پس از دوره‌ای در تاریخ ایران و جهان اسلام که به حق باید آن را عصر شکوفایی و گسترش دانش و علم و فرهنگ و تمدن نامید، چراغ پرگوهر علم کم‌نور شد و آن بالندگی شگفت انگیز به سستی گرائید. کار به آنجا کشید که متاسفانه ما را از کاروان علمی روزگار خود عقب انداخت. کسانی کوشیدند که این عقب افتادن را با به خدمت گرفتن علوم جدید که خاستگاه آن مغرب زمین بود جبران کنند. راه‌اندازی دارالفنون از سوی امیرکبیر در سال ۱۲۶۸ ق در راستای تحقق این امر بود. در سال ۱۳۱۳ ش دانشگاه تهران راه‌اندازی شد و گسترش علوم جدید در ایران رونق دیگر یافت. متاسفانه از‌‌ همان آغاز دوگانگی در حیات فرهنگی و علمی ما بروز یافت گویی زبان مشترک در بین نبود. »


رحیمی: طبق فرمودهٔ علمای اسلام اخلاق انسان یک واردات دارد یک صادرات مادامی که انسان مواظب واردات خود نباشد صادرات و عملکرد انسان درست نخواهد شد. واردات یعنی که چیزی به مغز، فکر و دل وارد می‌شود. اگر واردات درست باشد، نگرش و عمل الهی می‌شود

دکتر کیان پهلوان افشاری افزود: «با پیروزی شکوه‌مند انقلاب اسلامی ایران تحقق وحدت و پیوند دو قشر مهم اجتماعی مذهبی و علمی که ضامن نیکبختی جامعه ایران است بیش از بیش احساس شد. درایت و هوشمندی معمار کبیر انقلاب اسلامی در این مقوله ستودنی بود. شهید آیت االله مفتح نیز از بانیان این مهم بودند. با دقت در آنچه از سخنان امام راحل به جای مانده است، بخوبی پی به اهمیت موضوع می‌بریم. تاکید فراوان ایشان بر این مسأله در اصل بیانگر اهمیت فراوان این پیوند و همگرایی است.»


وی خاطرنشان کرد: «امیدوارم هر روز شاهد وحدت این دو قطب مهم جامعه علمی و مذهبی کشور باشیم.»


دکتر حسینی از اعضای هیات علمی واحد ابهر هم گفت: «حوزه و دانشگاه می‌توانند نیازهای همدیگر را در فضای اموزشی و تربیتی و ورزشی در برخی از متون درسی، پژوهش‌های منطقه‌ای در عرصه علوم انسانی، خدمات مشاوره‌ای علمی و عقیدتی و تامین اساتید مورد نیاز همدیگر، راه اندازی رشته‌های مرتبط و.... پوشش دهند. برای رسیدن به راهکارها، لازم است دبیرخانه‌ای به همت حوز‌ه و دانشگاه‌های منطقه تاسیس و موارد پیگیری شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته