دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 آذر 1395 - 11:31
در پاسخ به آنا:

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به ترامپ: آمریکا نمی‌تواند به طور یکجانبه تجدیدنظر در برجام را مطرح کند

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با رسانه‌ها پاسخگوی پرسش‌های خبرنگاران بود.
کد خبر : 136021

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا،‌ بهرام قاسمی در این نشست در پاسخ به سوالی درباره تصویب قانون منع فروش هواپیماهای مسافربری در مجلس نمایندگان آمریکا گفت که این موضوع به مدت یک سال در آمریکا مطرح بوده است، اما برای تصویب نهایی به «تایید مجلس سنا و امضای رئیس‌جمهوری آمریکا» نیاز دارد.


او افزود: «ما صبر می‌کنیم تا این موضوع نهایی شود. اگر مصوبه نقض برجام باشد، اقدام مقتضی را انجام خواهیم داد.»


بهرام قاسمی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار آنا مبنی بر این که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا و مشاورانش از تجدیدنظر در برجام سخن گفته‌اند؛ اگر دولت ترامپ درخواست تجدیدنظر در برجام را داشته باشد واکنش جمهوری اسلامی ایران به این موضوع چه خواهد بود، گفت: «در مباحث انتخاباتی آمریکا، صحبت‌های زیادی درباره موضوعات گوناگون صورت گرفت و مثل همیشه و همه جا موضوع به برجام اختصاص نداشت و در مورد روسیه، اروپا و ناتو نیز صحبت‌های متفاوت و متناقضی وجود داشت.»


سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: «باید صبر کرد و هنوز یرای قضاوت زود است. رفته رفته هرچه به آغاز ریاست جمهوری ترامپ نزدیک شود مواضع او باید بر اساس قانون‌مندی و قاعده تعدیل شود. من فکر می‌کنم در جامعه آمریکا آن قدر خردگرایی وجود دارد که تحت لوای خردمندی منافع آمریکا و بین‌المللی را به خطر نیاندازند.»


قاسمی گفت: «به هر حال جمهوری اسلامی ایران آمادگی همه چیز را دارد و گزینه‌های خود را از پیش برای هر دو وضعیت مهیا کرده است و به وقت مناسب اگر احساس کند که طرف آمریکایی می‌خواهد در این خصوص اقدام کند اقدامات لازم را به عمل می‌آورد.»


او تصریح کرد: «برجام یک تفاهم دو جانبه نیست؛ یک تفاهم چند جانبه بین ما، روسیه، چین، اروپا و آمریکا است و این تفاهم به تایید سارمان ملل متحد و شورای امنیت رسیده و تصور من نیست که یک طرف به تنهایی بتواند طرح بازنگری را مطرح کند.»


رئیس دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه اعلام کرد: «هنوز نمی‌توانم در این خصوص جمع‌بندی کنم. رصد خواهیم کرد و وضعیت را در درون آمریکا و با توجه به تیم ایشان و اقداماتی که صورت می‌گیرد بررسی می‌کنیم و تصمیم مقتضی را بر اساس وضعیت نوین خواهیم گرفت.»


اولین کمیسیون مشترک ایران و فرانسه به ریاست دو وزیر نیمه دوم ژانویه برگزار می‌شود


سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه با توجه به بیانیه اتحادیه اروپا در خصوص حمایت از برجام و رفت و آمدهای اخیر میان ایران و اتحادیه اروپا و فرانسه، تا چه اندازه می توانیم امیدوار باشیم که اروپا به عنوان شریکی در حصول برجام، سلامت آن را در سایه ساکن جدید کاخ سفید تامین کند ؟ گفت: «اتحادیه اروپا چندی پیش در آلمان بیانیه‌ای را در حمایت از برجام صادر کرد و همچنین هفته گذشته هم بعد از نشست وزرای خارجه در بروکسل بیانیه‌ای از سوی اتحادیه اروپا صادر شد که متن مثبتی در حوزه روابط دو جانبه ایران و اروپا بود. این بیانیه رویکرد مثبتی را نشان می‌دهد و بر اهمیت جایگاه ایران نیز اذعان می‌کند اما نکته حائز اهمیت در بیانیه وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بحث برجام این است که بیانیه بعد از انتخاب آقای ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا نشانگر دیدگاه اتحادیه و تاکید آنها بر پافشردن بر توافقی بنام برجام بین ایران و 5+1 است. لذا دیدگاه اتحادیه اروپا در خصوص نقش ایران در اجرای برجام کاملا مشخص هست و رایزنی ها در این خصوص نیز ادامه دارد.»


وی با اشاره به سفرهفته گذشته معاون وزیرخارجه به بروکسل برای برگزاری دومین دور مذاکرات با اتحادیه اروپا گفت: «این مذاکرات ادامه پیدا می‌کند و مذاکرات خوبی هم هست. مواضع ما نسبت به وضعیت منطقه و روابط دوجانبه و مسائل جهانی در این رایزنی‌ها روشن شد و از سوی دیگر مواضع طرف اورپایی را هم شنیدیم و امیدواریم بتوانیم در سایه نشست‌ها و گفت‌وگوهایی که وجود دارد بتوانیم بر اشتراکات بیافزاییم و آنچه که تفاوت دیدگاه هست را کاهش دهیم. ضمن اینکه بتوانیم با این نوع مذاکرات بر یک پایه و اساس مشخص روابطی متقابل توام با احترام داشته باشیم.»


قاسمی تصریح کرد: «اشتراکات علی رغم تفاوت‌ها، بسیار زیاد است. در حوزه خاورمیانه و اروپا می‌توانیم دیدگاه‌‌های مشترکی با کشورهای اروپایی پیدا کنیم. خوش بین هستیم که بتواینم با آنها به‌صورت جداگانه روابط دوجانبه را در عرصه‌های سیاسی اقتصادی و فرهنگی تا حد ممکن افزون کنیم.»


سخنگوی وزارت خارجه به سفر روزهای آخر هفته روانچی معاون وزیر خارجه به پاریس هم اشاره کرد و گفت: «این سفر هم مثبت بود. با همتایان دیدارها و مذاکرات سازنده و مفیدی انجام شد و تفاهمات خوبی صورت گرفت. بر همین اساس قرار شد در نیمه دوم ‍ژانویه (بهمن ماه) اولین کمیسیون مشترک اقتصادی بعد از حدود 20 سال درتهران و تحت ریاست دو وزیرخارجه ایران و فرانسه برگزار شود . »


وی با تاکید بر اهمیت گسترش کمیسیون‌های مشترک میان کشورها گفت: «این نوع کمیسیون‌ها در سطح وزیر تاکنون محدود بوده و تنها با ایتالیا در سطح وزیر کمسیون مشترک داشتیم که نتایج ملموسی نیز به همراه داشت. امیدواریم با فرانسه هم بتوانیم در نیمه دوم ژانویه و در تهران نشستی سازنده و فراگیر در حوزه‌های مختلف به‌خصوص در بحث اقتصادی داشته باشیم .لذا باید هماهنگونه که بارها اعلام کردیم برای روابط با کشورهای مختلف جهان تلاش کنیم و آنها هم این علاقمندی را داشتند و دارند و این نکته مثبتی برای رایزنی و گفت و گو دو جانبه است.»


واکنش به بیانیه شورای روابط بین‌المللی کشورهای حاشیه خلیج فارس


وی در ادامه و در پاسخ به سؤالی درباره بیانیه شورای روابط بین‌المللی کشورهای حاشیه خلیج فارس موسوم به کوگر که با مطرح کردن اکاذیبی علیه تهران، خواهان اخراج ایران از سازمان‌های اسلامی از جمله سازمان همکاری اسلامی شده و از سوی دیگر بیانیه سفارت عربستان در قاهره که ایران را متهم به دخالت در امور کشورهای منطقه کرده است، گفت:‌ «طی چند هفته گذشته اتفاقات متعددی را در صحنه سازمان همکاری‌های اسلامی و تحرکات عربستان و شورای همکاری خلیج فارس و تا حدی در بخشی از جهان عرب و کشورهای عربی داشتیم که تا حدی به نظر می‌رسد رو به تزاید بوده و از شدت بیشتری برخوردار بوده است.»


وی افزود: «فکر می‌کنم اینها ناشی از مشکلات درونی عربستان و با محوریت این کشور است که سعی کرده با توجه به مشکلات عدیده‌ای که در درون و برون خودش دارد، بتواند با جمع آوری یا تشکیل اتحادیه و ائتلافی تحت عنوان کشوری مثل ایران یا دشمنی مثل ایران آنها را در کنار خودش داشته باشد.»


قاسمی اضافه کرد: «راه غلطی است که عربستان طی می‌کند و از اشتباهات تاریخی عربستان است که متاسفانه نشان می‌دهد هنوز از خردگرایی لازم برخوردار نیستند و راهی را می‌رود که برخی دیکتاتورهای قبلی منطقه در این خصوص گام زدند و به سرنوشت مشخصی دچار شدند.»


سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: «طبیعی است عربستان در این مقطع دست به چنین کارهایی بزند و قطعا راه به جایی نخواهد برد و کشوری مثل عربستان نمی‌تواند در درازمدت و حتی میان مدت برای سایر کشورهای عربی تعیین تکلیف کند. ما ارتباطات کم و بیش خوبی با برخی کشورهای عربی و منطقه داریم آنها با ما صحبت می‌کنند و وضعیت خود را توجیه می‌کنند که شدیدا تحت فشار عربستان هستند.»


وی تصریح کرد: «عربستان باید به این نتیجه برسد که فشارهای خود را از روی این کشورها بردارد و از این اقدامات بی اساس که بی‌ثمر خواهد بود کوتاه بیاید و نهایتا راه دیگری را انتخاب کند.»


قاسمی همچنین گفت: «امیدوارم سازمان همکاری اسلامی به ماهیت اصلی خود برگردد و به جای ایجاد افتراق، نفرت، کینه پراکنی، کینه توزی و واگرایی در درون اسلام و کشورهای اسلامی به نقش اساسی خود توجه کند و این بحث مهمی است که باید ریاض با دقت کافی به آن توجه کند و در آینده حتما باید پاسخگوی اقدامات خودش برای همه کشورها و جوامع اسلامی باشد.»


تجزیه سوریه محالفان زیادی دارد


خبرنگاری درباره طرح دی‌میستورا برای سوریه که زمینه‌ساز تجزیه سوریه است سئوال کرد و سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «طرح‌هایی که در رابطه با سوریه توسط ایشان یا هر کس دیگری داده می‌شود، مقطعی است و عمدتا هیچکدام نتوانسته تاکنون به دلایل پیچیدگی صحنه میدانی و سیاسی سوریه به منصه ظهور برسد. این بحث ابتری است و راه به جایی نخواهد برد.»


وی با بیان اینکه بحث سوریه بازیگران زیاد و اثرگذاری‌های زیادی در صحنه منطقه‌ای و سوریه دارد ، اظهار داشت: «آقای دیمستورا به تنهایی نمی‌تواند چنین طرحی را داشته باشد، تجزیه سوریه مخالفان بسیار جدی و زیادی دارد که به این سادگی نخواهد توانست اتفاق بیفتد و فکر می‌کنم هنوز به جایی نرسیده‌ایم که این بحث و اینگونه مباحث را جدی تلقی کرده و روی آن خیلی فکر کنیم.»


برخی مشکلات در راهپیمایی اربعین ناشی از بی‌توجهی مردم بود


سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با ارزیابی‌اش از برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین در سال جاری و این که آیا احتمال دارد شاهد لغو روادید بین ایران و عراق باشیم؟ گفت: «از ماه‌های پیش در سطح کلان تمهیدات زیادی برای این راهپیمایی اندیشیده شده بود. بین ارگان‌های مختلف تقسیم کار شده بود تا به لطف خداوند مراسم اربعین و حرکت زوار به سمت عتبات به خوبی انجام شود. همان‌طور که گفتم جلسات متعددی در سطح کشور در این راستا برگزار شد، ارگان‌های ذی‌ربط درگیر این موضوع بودند.»


وی افزود: «وزارت امور خارجه نیز به سهم خود تلاش‌ها و اقدامات لازم را انجام داد و می‌توانیم ادعا کنیم اربعین امسال بدون مشکل اساسی و جدی تاکنون انجام شده است. ما تاکنون گزارش نامطلوبی دریافت نکرده‌ایم و روال قانونی طی شده است و من در این‌جا لازم می‌دانم که از همکاران خودم در دولت عراق که همکاری و همیاری لازم را داشتند و هم‌چنین مردم عراق تشکر و قدردانی کنم.»


سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه جمعیت کثیری که در این مراسم حضور پیدا می‌کنند کنترل امور سخت است، بیان کرد: « ولی تلاش شد که کارها در حد ممکن انجام شود. البته می‌توان انتقادات کوچکی را نیز در مورد برخی از مشکلاتی که افتاد وارد کرد. برخی از مشکلاتی که از بابت کم‌توجهی برخی از مردم به دستورالعمل‌هایی که تهیه شده بود رخ داد. مثلاً حرکت برخی از مردم به سمت مرزهایی که در مورد رفت و آمد از آن‌ها با دولت عراق تفاهم نشده بود.»


وی در مورد لغو روادید با عراق گفت: «ما موضوع را با طرف عراقی مطرح کرده‌ایم، رایزنی‌هایی صورت گرفته ولی هنوز به توافقی که منجر به لغو روادید شود نرسیده‌ایم و امیدواریم این تفاهم حاصل شود.»


عربستانی‌ها حرف‌‌های بی ربط زیاد می‌زنند


سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سئوال که برخی از رسانه‌های منطقه و سعودی اعلام کرده‌اند که ایران با برجسته کردن مراسم اربعین درصدد است موضوع حج که حجاج ایرانی نیز امسال در آن شرکت نکردند را به نوعی کم‌رنگ کند، تصریح کرد: «عربستانی‌ها حرف‌های بی‌ربط زیادی زده‌اند و خواهند زد. حرف‌هایی که هیچ آدم عاقلی باور نمی‌کند.بحث راهپیمایی اربعین حسینی بحث جدایی است و بحث کعبه و خانه خدا نیز داستان دیگری است. این دو، دو مقوله متفاوت هستند و ارتباط دادن آن‌ها به هم و سوء استفاده از مقدسات مذهبی در هر کجای جهان امری اشتباه، بیهوده و غلط است. لذا به این موهومات و حرف‌های ناسنجیده نه ما توجه می‌کنیم و نه دیگران و بیان این گونه سخنان از سوی عربستانی‌ها خیلی دور از انتظار نیست.»


این دیپلمات ارشد کشورمان به سوء مدیریت عربستانی‌ها که منجر به وقوع فاجعه منا شد اشاره کرد و گفت: «آن‌ها باید در مورد این فاجعه که منجر به شهادت رسیدن تعداد زیادی از مسلمانان شد پاسخگو باشند. از طرف دیگر آن‌ها زمینه‌های لازم را فراهم نکردند و این اجازه را ندادند که حجاج ما در مراسم حج شرکت کنند و دولت عربستان در این زمینه مسوول است و آن‌ها باید پاسخگو باشند ولی آن‌ها به جای پاسخگویی به قصه‌سرایی و داستان سرایی می‌پردازند.»


سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به خبرنگاری که درباره اخبار منفی رسانه های عربستانی از جمله الشرق الاوسط درباره راهپیمایی زوار اربعین و دخالت ایران در عراق بیان کرد: « شما از آن‌ها چیزی غیر از این انتظار دارید؟ این‌گونه سخن‌پراکنی‌ها و مطرح کردن این‌گونه اتهامات از سوی آن‌ها دور از انتظار نیست و کمی هم شاید ناشی از عصبانیت‌شان باشد و این تا حدی قابل درک است و شاید دیدن این صحنه‌ها برای آن‌ها مطلوب و قابل هضم نیست و بلکه نگران‌کننده است و در این راستا این احتمال وجود دارد که برخی از مزدبگیران آنان مطالبی را نیز مکتوب کنند.»


دعوت از حیدر العبادی


وی درباره دعوت معاون اول رئیس جمهوری از حیدر العبادی برای سفر به ایران و گفت و گو درباره موضوعات باقی مانده، اظهار داشت: «روابط تهران و بغداد روابطی روشن و سازنده است، ‌رایزنی‌ها بین مقامات دو کشور به صورت مستمر و در سطوح مختلف در حال انجام است. این گفت‌وگوها و رایزنی‌ها در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و حتی مشاورت‌های نظامی و مستشاری نیز انجام می‌شود. ایران و عراق به عنوان دو کشور همسایه موضوعات زیادی را برای گفت‌وگو و رایزنی در دستور کار دارند که این گفت‌وگوها می‌تواند در حوزه مسائل سیاسی، اقتصادی،‌ مرزی و... باشد.»


واکنش به حضور ناتو در کویت


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اعلام آمادگی دولت کویت برای واگذاری مقر نمایندگی ناتو گفت: «اتکا به سازمان‌ها و ارگان‌های نظامی یا غیر نظامی و کشورهای قدرتمند برای کشورهای منطقه نسخه خوبی نیست که پیچیده و توصیه می‌شود. فکر می‌کنیم امنیت و ثبات در منطقه تنها می‌تواند توسط خود کشورهای منطقه و همفکری و همیاری خودشان اتفاق بیفتد. ورود نیروهای بیگانه و خارجی به منطقه هیچ وقت نتوانسته حلال مشکلات باشد و متاسفانه در گذشته هم شاهد بودیم که دستاویزی برای بی‌ثباتی، ناامنی و افزایش مشکلات در منطقه شده است.»
قاسمی خطاب به کشورهای منطقه تأکید کرد: «توصیه می‌کنیم به جای نظامی‌گری یا گرایش به سازمان‌ها، تشکل‌ها و نیروهایی مانند ناتو، با اتکا به نیروهای مردمی خود و تعامل سازنده با همسایگان بتوانند در تامین منافع خود، ثبات منطقه و کشورهای خود تلاش کنند و شاید این بهترین راهی است که تاریخ و تجربه تاریخی آن را به ما القا و بر آن تاکید و تایید می‌کند.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته