دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 فروردين 1394 - 13:43
جزینی در نشست خبری مطرح کرد

خرید و فروش روزانه ۲۰ میلیارد تومان مواد مخدر/ نبود آشپزخانه تولید مواد را در تهران تایید نمی‌کنم

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه تا به امروز مصرف ماده مخدر کروکدیل در کشور گزارش نشده است، گفت: نبود آشپزخانه‌های تولید مواد مخدر صنعتی در تهران را تایید نمی‌کنم.
کد خبر : 13585

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، علیرضا جزینی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در پیام نوروزی و تاکیدات ایشان مبنی بر «اعتماد محور بودن شاخص‌های اجتماعی» اظهار کرد: ما تلاش کردیم با سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌های مختلف رابطه یک سویی ایجاد کنیم و همین‌طور رابطه تعاملی اجتماعی و صادقانه با مردم داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه رویکرد تغییر مواد از سنتی به صنعتی یکی از چالش‌های پیش روی ستاد مبارزه با مواد مخدر است، بیان کرد: این مواد جغرافیای تولید ندارند و آزمایشگاه‌های متولی راه اندازی می‌شوند و پس از سود‌آوری بعد از مدتی بسته می‌شوند.
قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه جوان گزینی اعتیاد یکی از مسائل مهم در بحث مبارزه و از اولویت‌های رویکرد اجتماعی در ستاد مبارزه با مواد مخدر است، عنوان کرد: افزایش نظارت و کنترل بر مرز‌ها، گسترش کیفی و کمی درمان، کاهش آسیب اجتماعی معتادان و صیانت از بهبود یافتگان و همین طور ایجاد اشتغال برای آن‌ها از جمله برنامه‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر است. البته در این راستا ما تلاش کرده‌ایم از حداکثر ظرفیت رسانه ملی استفاده کنیم.
وی ادامه داد: ساماندهی معتادان متجاهر، افزایش رضایتمندی مردم، ارتقای برنامه کیفیت پیشگیری، راه اندازی سمن‌های فعال در حوزه مقابله با مواد مخدر از جمله فعالیت‌های دیگری است که در سال ۹۳ انجام شده است.
جزینی با بیان اینکه در سال ۹۳ موفق به کشف ۵۵۵ تن مواد با منشا تریاک و در کل ۷۲۴ تن مواد مخدر شدیم، اضافه کرد: از این میزان ۷۸ درصد تریاک، ۱۴ درصد حشیش، ۵ درصد هروئین و مورفین، کمتر از یک درصد شیشه و ۲ درصد سایر مواد در زمره کشفیات بوده است و در مجموع می‌توان گفت نسبت به سال قبل تفاوت محسوسی دیده نشده است.
قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: ۷۶ درصد از مواد کشف شده در مرز‌ها و حاشیه آن بوده است و همین طور ۴۳ درصد از کشف مواد سهم سگ‌های کاشف بوده است.
وی تصریح کرد: نسبت قرص و آمپول کشف شده در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲، ۶۵۰ درصد افزایش داشته است و به ۸۷ میلیون و ۳۷۰ هزار قطعه رسیده است.
جزینی با بیان اینکه در سال ۹۳، ۲۷۱ هزار قاچاقچی و توزیع کننده خرد و کلان دستگیر شده‌اند بیان کرد: در ادامه دستگیر شدگان می‌توان به بازداشت ۸۲ هزار و ۵۰۰ معتاد متجاهر اشاره کرد که به این ترتیب آمار یاد شده ۱۵ و ۹۱ درصد افزایش داشته است. از دستگیر شدگان بیش از هزار مورد به پرونده‌شان به مرجع قضائی ارجاع شده است.
قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه طی دو هزار و ۳۰۰ عملیات موفق به کشف و انهدام سه هزار باند و گروه شده‌ایم، گفت: از افراد دستگیر شده هزار و ۷۹ سلاح و مقادیری مهمات کشف شده که این میزان نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد افزایش داشته است.
جزینی ادامه داد: در این درگیری‌ها ۱۱۸ نفر از قاچاقچیان و اشرار کشته شده و ۱۶ نفر از نیروهای مقابله کننده به شهادت رسیده‌اند و سهم نیروهای امنیتی در کشفیات ۸۹ درصد بوده است.
وی در خصوص انهدام کارگاه‌ها و آشپزخانه‌های تولید مواد مخدر صنعتی اظهار کرد: ۲۹۵ کارگاه شیشه در سال ۹۳ منهدم شد و همین طور ۱۵۰ پروفایل که مبادرت به فروش، آموزش و انتشار تصاویر مربوطه به مواد می‌کرده‌اند. شناسایی و توسط پلیس فتا دستگیر شدند.
جزینی با اشاره به آمار کشفیات یک ماه گذشته از سال ۹۳ بیان کرد: تا پایان فروردین ماه ۳۵ تن مواد مخدر کشف شده است که این میزان افزایش ۲۲ درصدی کشفیات را به ما نشان می‌دهد. با پیگیری که از طریق شرکت پست صورت گرفته است، ۲۷۸ کیلوگرم مواد مخدر از طریق محموله‌های پستی کشف شده است.


وی با بیان اینکه روزانه ۶۰ نفر معتاد متجاهر در مراکز ماده ۱۶ که تحت نظر ستاد است پذیرش شده‌اند، بیان کرد: ۶ هزار و ۷۷۳ مرکز مجاز درمان و کاهش آسیب‌های اجتماعی در سال ۹۳، ۷۳۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار دادند.
وی ادامه داد: این مراکز در سال بیش از ۱۰ هزار بار نظارت و کنترل می‌شوند و در مجموع روزانه دو هزار نفر به مرکز درمان و کاهش آسیب جذب شده‌اند.
وی با بیان اینکه ۱۶۰ واحد دولتی درمان و نگهداری با داروهای آگونیست داریم که به خوبی معتادین را پوشش می‌دهند، گفت: ۱۰۲ مرکز پیشگیری از بیماری‌های واگیردار فعالیت می‌کنند که ۶۷ درصد از بیماران به اچ آی وی را تحت پوشش قرار می‌دهند که مبتلایان به اچ آی وی از طریق سرنگ ۴۵ درصد کاهش داشته و مبتلایان از طریق رابطه جنسی از ۱۲ درصد به ۳۶درصد افزایش داشته‌اند.
وی با بیان اینکه در سال گذشته ۳۷ مرکز نگهداری ویژه زنان را تاسیس کرده‌ایم، اضافه کرد: از این تعداد ۱۷ مرکز جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی، ۱۱ مرکز برای ترک و ۱۰ مرکز مشاوره‌ای بوده است که تاکید شده است باید در تمام مراکز استان‌ها مرکز مشاوره داشته باشد.
جزینی افزود: بنابر آخرین گزارش اعلام شده ۱۰ مرکز غیر مجاز وجود داشته است که تعدادی از آن پلمپ شده و تعدادی دیگر در حال ساماندهی هستند که به ترتیب البرز، خراسان رضوی و تهران بیشترین آمار مراکز ترک اعتیاد غیر مجاز را دارا هستند.
وی با تاکید بر اینکه در سال گذشته ۲۱ هزار نفر بعد از ترخیص خدمات درمان جایگزین دریافت کرده‌اند، اظهار کرد: ۱۰۳ تیم برای توزیع اقلام بهداشتی در سال گذشته فعالیت داشته‌اند.
وی با اشاره به اینکه در مراکز ماده ۱۶ ستاد مبارزه با مواد مخدر هزار و ۵۰۰ معتاد متجاهر در تهران و ۵۰۰ نفر دیگر در سایر استان‌ها نگهداری می‌شوند، گفت: به عنوان مثال مرکز نگهداری اخوان ۲۵۰ نفر از بیماران را تحت پوشش قرار داده است که ۱۲۰ نفر از بهبود یافتگان تحت آموزش فنی حرفه‌ای قرار گرفته‌اند که البته ما در تلاش هستیم این میزان در سال ۹۴ به سه هزار نفر افزایش یابد.
جزینی با اشاره به راه اندازی صندوق حمایت جهت اشتغال بهبود یافتگان، عنوان کرد: این صندوق با مشارکت نهادهای اجتماعی و همین طور استمرار صندوق مهر امام رضا‌(ع) به اشتغال معتادان نجات یافته کمک می‌کند و وام‌های ۵ تا ۱۰میلیون تومانی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.
قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه دولت در سال ۹۲، ۲۲/۵ میلیارد تومان برای بیمه معتادان در نظر گرفته بود اضافه کرد: در سال ۹۳ این میزان به ۳۰ میلیارد تومان افزایش یافت و البته در سال ۹۴ نیز همین میزان پول برای بیمه معتادین در نظر گرفته شده است.
وی تاکید کرد: البته از میزان اعتبار در نظر گرفته شده تنها ۵ درصد مورد استفاده قرار گرفته است و بنا بر آن است که ما بقی در سال ۹۴ هزینه شود. همچنین اولویت بیمه با کودکان، زنان و معتادان پر خطر به ویژه افرادی که در بافت‌های حاشیه‌ای زندگی می‌کنند است.
وی به تشریح مرگ و میر بر اثر مواد مخدر در سال ۹۳ پرداخت و گفت: ۲ هزار و ۴۶۸ مرد در سال ۹۳ بر اثر مصرف مواد و همین طور ۲۷۹ زن فوت شده‌اند که البته این میزان برای مردان سه درصد کاهش و برای زن‌ها ۳۳ درصد افزایش داشته است در مجموع ۲ هزار و ۷۴۷ نفر کشته شدند که رشد ۲ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.
وی به توسعه مشارکت‌های مردمی در زمینه ترک اعتیاد اشاره کرد و افزود: ۸۶۷ سمن در حوزه فرهنگی، هزارو ۳۱ سمن در حوزه درمان و ۱۹۱ سمن در کاهش آسیب‌های اجتماعی فعالیت داشته‌اند که نسبت به سال ۹۲، ۷۲ درصد رشد داشته‌ایم. این سمن‌ها در سال گذشته ۱۲۹ دوره آموزشی برگزار کردند که این دوره‌ها در سال جاری استمرار دارند.
جزینی ادامه داد: راه‌اندازی کمیته‌های تخصصی زنان و برگزاری کارگاه حمایت اجتماعی زنان بهبود یافته با همکاری معاونت امور زنان ریاست جمهوری در ۶ استان از جمله دیگر فعالیت‌های انجام شده در زمینه مشارکت‌های مردمی بوده است.
قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه بر اساس شیوع‌شناسی انجام شده ۲۰ درصد کارگران در حوزه صنعت معتاد به مواد مخدر هستند، بیان کرد: یک فیلم ۶ ساعته ساخته شده و ما آن را در اختیار کارکنان دولت قرار داده‌ایم تا آن را در سطح وزارتخانه و سازمان‌ها نمایش دهند.
وی افزود: همچنین درج موضوعات مرتبط با مواد در کتب دانش آموزان سال اول دبیرستان و همین طور خط ملی مشاروه اعتیاد از دیگر اقدامات انجام شده این ستاد است بر اساس آمار سال گذشته ۴۰۲ هزار نفر با میانگین روزانه هزار و ۵۰۰ نفر با این خط تماس گرفته‌اند که ۸۴ درصد تماس گیرندگان را زنان تشکیل می‌دهند که از این میزان تنها ۶ درصد مصرف کننده هستند. همچنین ۴۹ درصد این افراد در خصوص مصرف شیشه پرسش‌هایی داشته‌اند.
وی با اشاره به سیاست‌های دوگانه غرب در مقابله با مواد مخدر گفت: عدم مقابله لازم در افغانستان و همین طور ناتوانی‌های کشورهای مبدا برای کنترل ورود مواد مخدر و همچنین محدودیت‌های اعتباری نهادی‌های بین المللی از مهم‌ترین چالش‌های ما در حوزه روابط بین الملل است.
وی با اشاره به تصویب قانون مبارزه با پولشویی در سال ۸۶ عنوان کرد: دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر عضو شورای عالی پولشویی هستند و ما در تلاش هستیم تا قانون مبارزه با پولشویی را اصلاح کرده و کمیته‌ای در این خصوص تشکیل دهیم. بر اساس آمارهای به دست آمده خرده فروشی مواد مخدر در کشور روزانه درآمدی حدود ۲۰ میلیارد تومان دارد که این باعث می‌شود اقتصاد سالم دچار خدشه شود. بنابر گزارش سازمان ملل روسیه ۱۸ میلیارد دلار، اروپا ۱۳ میلیارد دلار، آمریکا ۸ میلیارد و چین ۷/۳ میلیارد دلار سالانه در بازارهای جهانی مواد مخدر معامله می‌کند.
قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: یک گرم هروئین در افغانستان ۲/۴ دلار معامله می‌شود این در حالی است که همین میزان در انگلستان ۶۳/۳ دلار معامله می‌شود. همین طور یک گرم تریاک در افغانستان ۱۰ سنت به فروش می‌رسد در حالیکه همین میزان در انگلستان ۱۵/۸ دلار به فروش می‌رسد.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برخی از محله‌ها پاتوق معتادین شده است و این موضوع نگرانی‌هایی را به همراه داشته است، گفت: نگرانی‌های مردم از حضور معتادین متجاهر در تهران و کلان شهر‌ها به ما گزارش می‌شود. در این زمینه با شهرداری هماهنگی‌هایی انجام شده است تا بتوانیم مرکزی با ظرفیت ۸ هزار و ۶۰۰ نفر را برای نگهداری این افراد تاسیس کنیم. البته تا به امروز تنها توانسته‌ایم دو هزار نفر را در این مراکز پوشش دهیم اما نیازمند کمک بیشتر شهرداری هستیم.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی بر اینکه آیا این موضوع که در تهران آشپزخانه تولید مواد مخدر صنعتی وجود ندارد را تایید می‌کنید یا خیر گفت: این موضوع را نمی‌توانم تایید کنم زیرا آشپزخانه‌ها و کارگاه‌های تولید مواد مخدر صنعتی حالت مانوری دارند و سریعا جابجا می‌شوند. به خاطر همین نمی‌توان به اطمینان گفت که در استان تهران آشپزخانه‌ای فعالیت نمی‌کند.
جزیمی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار آنا مبنی بر اینکه آیا وجود مواد مخدر خطرناک کروکدیل در کشور را تایید می‌کنید یا خیر بیان کرد: کروکدیل یکی از مواد‌های خطرناکی است که در جامعه جهانی وجود دارد و در روسیه بیشترین آسیب‌ها را وارد کرده است و مساله مهم این است که مصرف کنندگان این ماده مخدر بیش از یک سال زنده نمی‌مانند و گوشت بدن آن‌ها جدا می‌شود و مصرف این ماده به مراتب از کراک خطرناک‌تر است اما باید بگویم تا به امروز هیچ گزارشی مبنی بر مصرف این ماده خطرناک از طریق مراکز درمان و آزمایشگاه‌ها به ما گزارش نشده است.
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر افزایش مصرف مواد در بین دانشجویان و دانش آموزان گفت: ۲/۶ درصد دانشجویان از مواد مخدر استفاده می‌کنند که از این میزان چیزی در حدود ۱/۱ درصد شیشه مصرف می‌کنند و در حوزه دانش آموزی یک درصد مواد مصرف می‌کنند اما متاسفانه در این حوزه پیشگیری‌ها موفقیت آمیز نبوده است و باید فعالیت‌ها افزایش پیدا کنند.
وی ادامه داد: این باور غلط که حشیش و گل اعتیاد آور نیست، باید از بین برود. سر منشا ماده مخدر گل‌‌، همان شاهدانه است که متاسفانه برخی‌ها باورشان شده که اعتیاد آور نیست. نمونه‌هایی از مصرف کنندگان گل داشته‌ایم که پس از مصرف به دلیل توهم به هنگام رانندگی دچار تصادفات شدید شده‌اند. این موضوع در بین جوانان رایج شده و توجه بیشتری را در حوزه آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها می‌طلبد.


انتهای پیام/

برچسب ها: گل مواد مخدر
ارسال نظر
هلدینگ شایسته