دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 فروردين 1394 - 13:53

دیدگاه‌ 8 فعال اقتصادی درباره کاهش نرخ سود بانکی

بالاخره پس از مدتها بحث بر سر لزوم کاهش نرخ سود بانکی، مدیران بانک‌ها به این نتیجه رسیدند که در گام نخست دو درصد از نرخ سود بکاهند. توقع این است که این تغییر بر بخش‌های مختلف اقتصاد کشور تاثیرگذار باشد.
کد خبر : 13531

خبرنگار گروه اقتصادی آنا درباره تبعات کاهش نرخ سود بانکی با فعالان بخش‌های مختلف اقتصاد گفت‌وگو کرده‌است.


نگران نیستیم


رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: کاهش نرخ سود بانکی باید بسیار ملایم و در طی سال باشد تا ورود حجم سرمایه‌ خارج شده از بانک‌ها به سایر بخش‌ها، انباشت مالی را ایجاد نکند.


حسام عقبائی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا با تاکید بر اینکه درباره ورود سپرده‌های بانکی به بازار مسکن نگرانی وجود ندارد، افزود: با کاهش نرخ سود سپرده بانکی بسیاری از منابع بلوکه شده از بانک‌ها خارج می‌شود و این امر رونق اقتصادی در سایر بخش‌های کشور را به همراه خواهد داشت.



بانک‌ها به توافق پایبند باشند


مدیرعامل بانک ایران زمین در گفت‌وگو با خبرنگار آنا با بیان اینکه باید دید سود توافق شده تا چه حد عملیاتی خواهد شد، گفت: سال گذشته هم بانک‌ها بر سر سود 22 درصد به توافق رسیدند، اما عملا برخی بانک‌ها به این نرخ عمل نکرده و سودهایی فراتر از آن پرداخت کردند.


سید کمال سیدعلی با اشاره به این که نرخ‌ سود نباید دستوری تعیین شود، افزود: نرخ سود بانکی را باید عرضه و تقاضا تعیین کند و کاهش یک یا دو درصدی نفعی برای بازار به همراه نخواهد داشت.


نرخ سود باید کمتر از تورم باشد








سال گذشته هم بانک‌ها بر سر سود 22 درصد به توافق رسیدند، اما عملا برخی بانک‌ها به این نرخ عمل نکرده و سودهایی فراتر از آن پرداخت کردند

رئیس سابق هیأت مدیره بانک سامان نیز در این باره به خبرنگار آنا گفت: کاهش نرخ سود بانکی آن هم به میزان 2 درصد چندان در اقتصادی کشور تاثیرگذار نخواهد بود.


الله وردی رجایی سلماسی با بیان این که نرخ‌ سود بانکی دستوری تعیین می‌شود، اما هیچگاه از سوی بانک‌ها اجرایی نمی‌شود، ادامه داد: بانک‌ها به دنبال منافع خود هستند و به دستورها پایبند نمی‌مانند.


او اظهارکرد: از دیدگاه کارشناسی، نرخ بهره بانکی باید زیر نرخ تورم باشد، چون فقط در این صورت است که سرمایه‌ها به دلیل صرفه تولید، وارد چرخه صنعت خواهند شد.


کاهش دو درصدی کافی نیست


رئیس اتحادیه سراسری صنایع آلومینیوم ایران با بیان اینکه بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی موجب شده انگیزه سرمایه‌گذاری برای تولید از بین برود، گفت: کاهش دو درصدی نرخ سود تسهیلات بانکی اقدامی به جاست، ولی این میزان کاهش تاثیر چندانی بر تولید و صنعت کشور ندارد.


سید علی بنی‌طبار در گفت‌وگو با خبرنگار آنا افزود: در حال حاضر تولید کشور با مشکلات و معضلات جدی دست به گریبان است که بحث بازیرداخت معوقات بانکی یکی از این مشکلات است.


او ادامه داد: در شرایط فعلی بانکها برای واحدهای تولیدی و تولید کنندگانی که معوقات بانکی دارند خدماتی مانند تسهیلات جدید، دسته چک و گشایش اعتبار اسنادی (LC) ارائه نمی‌دهند.


بنی طبار با بیان اینکه بانک توسعه تعاون به دلیل مطالبات معوق خود از صنایع آلومینیوم کشور سهام تولیدکنندگان طرف حساب خود را در سطح شرکت‌ها ضبط کرده‌است، اظهار کرد: بالابودن نرخ سود تسهیلات بانکی در حال حاضر انگیزه سرمایه گذاری در تولید ملی را از بین برده و اقدام اخیر مدیران بانک‌های خصوصی و دولتی در کاهش دو درصدی نرخ این سود اقدامی درست در جهت حمایت از تولید است.









وام‌هایی که با نرخ سود 27 تا 28 درصد در اختیار تولید کننده قرار می‌گیرد، عملا در خدمت تولید نیست و خود به عنوان عامل محدود کننده تولید قلمداد می‌شود



وی ادامه داد: بانک‌هاباید پله پله نرخ سود تسهیلات بانکی را پایین بیاورند و این کار به عنوان یک سیاست میان مدت و دراز مدت در دستور کار بانکها قرار گیرد.


تاثیری بر وضعیت تولید ندارد


رئیس انجمن تولید کنندگان فرآورده‌های گوشتی گفت: چنانچه کاهش نرخ سود بانکی به ارقام بیشتر ادامه نیابد، پایین آمدن دو درصدی رقم سود تسهیلات بانکی نمی‌تواند بر روند تولید در کشور تاثیر گذار باشد.


رمضان فلاحتی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا با بیان اینکه پایین آمدن دو درصدی نرخ سود تسهیلات بانکی تنها نخستین گام برای به خدمت گرفتن تسهیلات بانکی در مسیر فعالیت‌های مولد اقتصادی است، گفت: وام‌هایی که با نرخ سود 27 تا 28 درصد در اختیار تولید کننده قرار می‌گیرد، عملا در خدمت تولید نیست و خود به عنوان عامل محدود کننده تولید قلمداد می‌شود.


وی افزود: با این حال در کشور ما که نرخ و هزینه‌های جاری تولید هر شش ماه یک‌بار تغییر می‌کند، عملا برای فعال اقتصادی چاره‌ای جز وام گرفتن از بانکها باقی نمی‌ماند.


فلاحتی تاکید کرد:‌ وقتی دولت از یک سو هیچ کنترلی بر افزایش هزینه‌های فعالیت‌های مولد اقتصادی ندارد و از سوی دیگر با هرگونه قیمت گذاری کالا و تولیدات صنعتی متناسب با قیمت‌های تمام شده مخالفت می‌شود، دریافت وام از بانک به شمشیر دولبه تبدیل می‌شود.


او اظهار کرد: این مساله موجب می‌شود نرخ سود تسهیلات بانکی به عامل تاخیر بازپرداخت تسهیلات بانکی از سوی تولید کننده تبدیل شود.


وی ادامه داد:در حال حاضر کاهش دو درصدی نرخ سود تسهیلات بانکی در حل مشکلات اثرگذار است، به شرطی که این روند کاهشی ادامه داشته باشد، چون در غیر این صورت این کاهش تنها ریختن قطره‌ای آب بر آتشی بزرگ است.


تسهیلات در خدمت تولید نیست


رئیس انجمن قطعه‌سازان اصفهان با بیان اینکه بیشترین حجم وام‌های بانکی مربوط به بخش بازرگانی و نه تولید است، گفت: دولت اگر قصد دارد از کار و تولید ملی حمایت کند، باید وام‌های یارانه‌دار را به تولید بدهد.


ابراهیم احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا ادامه داد: در ایران روند وصول پول و مطالبات یک بازرگان تنها شش ماه طول می‌کشد، در حالی که این زمان برای یک تولید کننده 2 تا 4سال است.


وی افزود: این پروسه زمانی خواب سرمایه در بخش تولید موجب می‌شود بهره بانکی در تولید انباشته شود و نهایتا به عنوان عامل بازدارنده صنعت و فعالیت‌های اقتصادی گریبان تولید کننده را بگیرد.


احمدی ادامه داد: دولت می‌تواند با نگه داشتن نرخ سود تسهیلات بانکی در ارقام فعلی، بانک‌ها را به پرداخت وام‌های سوبسید دار با نرخ سود 12 تا 14 درصد به تولیدکنندگان موظف کند.


کاهش دو درصدی چاره کار نیست








اقدام اخیر مدیران بانک‌های خصوصی و دولتی در کاهش دو درصدی نرخ سود اقدامی درست و در جهت حمایت از تولید است

دبیر انجمن ملی طیور گفت: باوجود اینکه کاهش دو درصدی نرخ سود تسهیلات بانکی تاثیری بر تولید ندارد، ولی باید به این نکته هم توجه کنیم که بانکها در شرایط فعلی امکان پایین آوردن بیش از این رقم را هم ندارند.


سعید اصغری در گفت‌وگو با خبرنگار آنا با بیان این که بانکها نزدیک به 15 درصد سرمایه خود را به عنوان تسهیلات بانکی به متقاضیان پرداخت کرده‌اند، در حالی که 8 سال است این دیون به بانکها برنگشته است، ادامه داد: در کشورهای پیشرفته نرخ سود تسهیلات بانکی حداکثر 2 درصد است و ما اگر بخوایهم شرایط نرخ سود تسهیلات را به نفع تولید منطقی کنیم، باید رقم سود را به زیر 5 درصد کاهش بدهیم، اما متاسفانه چنین شرایطی در کشور ما فراهم نیست.


وی ادامه داد: در شرایط فعلی و نیز بعد از برداشته شدن تحریم‌ها، بانکها باید برای بالابردن نقدینگی خود به دنبال راهای بازگشت دیون معوق باشند.


به گفته اصغری چنانچه دیون معوقه بانکها بازگردانده شود، با کاهش میزان نقدینگی در دست مردم، تورم کم می‌شود و از سوی دیگر این منابع بازگشتی می‌تواند از یک کانال بزرگ به بخش‌های مولد اقتصادی کشور سرازیر شود.


وی اظهار نگرانی کرد که کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی زمینه گسترده شدن رانت و نیز واردات بی‌رویه کالا در کشور را فراهم کند.


سیستم اعطای تسهیلات شفاف شود








باوجود اینکه کاهش دو درصدی نرخ سود تسهیلات بانکی تاثیری بر تولید ندارد، ولی باید به این نکته هم توجه کنیم که بانکها در شرایط فعلی امکان پایین آوردن بیش از این رقم را هم ندارند

رئیس خانه اقتصاد ایران گفت: بانک مرکزی و به تبع آن بانک‌های دولتی و خصوصی کشور باید شرایط ارائه تسهیلات خود را شفاف کنند تا از این پس گامهای کاهش نرخ سود با سرعت بیشتری برداشته شود.


ابراهیم جمیلی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا با تاکید بر اینکه تصمیم کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی بسیار خوبی بود، گفت: هرچقدر به تولید کننده ایرانی تسهیلات با نرخ سود کمتر داده شود، کمک به تولید ملی است.


او ادامه داد: سیستم وام‌دهی باید طوری شفاف شود که کسی نتواند تسهیلات را در بخش‌های غیرمرتبط هزینه کند، چون در غیر این صورت به طور قطع کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی موجب افزایش صف متقاضیان دریافت وام خواهند شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب