دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 آبان 1395 - 16:38
عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی:

شیوع «اعتیاد» در میان دانش‌آموزان، علامت بحران فرهنگی است

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پدیده اعتیاد در میان دانش‌آموزان نشان از بحران فرهنگی دارد، از عدم آموزش مهارت‌های زندگی که سبب مصرف موادمخدر در میان اقشار مختلف جامعه به‌ویژه این قشر شده، انتقاد کرد.
کد خبر : 134092

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از خانه ملت، فریده اولادقباد به مناسبت آغاز هفته «مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی» در مدارس با اشاره به افزایش آمار اعتیاد در میان دانش‌آموزان طی سال‌های اخیر، گفت: نبود آموزش رفتارهای صحیح اجتماعی به جامعه شهری به‌ویژه به نهاد خانواده سبب رشد مصرف مواد مخدر در میان اقشار مختلف جامعه به ویژه دانش‌آموزان شده است.


نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید به آسیب‌های اجتماعی نگاه ملی داشت، افزود: کاهش اعتیاد در میان نوجوانان و جوانان نیازمند پیگیری برنامه‌های مدونی است که در این برنامه باید مباحث مختلف و متفاوتی مانند مهاجرت، امکانات تفریحی و ورزشی، آموزش‌های اخلاقی و مذهبی، نحوه استفاده از فضاهای مجازی و شبکه‌های خارجی، دارا بودن شغل و هدف در زندگی و... توجه کرد.


اولادقباد معتقد است؛ رشد بی‌‌رویه مهاجرت و حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ مانند تهران در بروز رفتارهای پرخطر تاثیرگذار است چراکه بیکاری، فقر اقتصادی، شکاف شدید طبقاتی و تقابل فرهنگی با فرهنگ شهرنشینان می‌تواند موجب بروز این رفتارها شود.


وی با بیان اینکه نوع آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر میان دانش‌آموزان مناطق مختلف کشور و حتی محله‌های شهری همچون تهران متفاوت است، گفت: دراین خصوص نباید از نقش آموزش مهارت‌های زندگی از سوی وزارت آموزش و پرورش، رسانه ملی و دیگر ارگان‌های تربیتی مانند مساجد و فرهنگسراهای شهرداری‌ها برای دانش‌آموزان و والدین به راحتی عبور کرد، چراکه مهارت‌های زندگی، «نـــه» گفتن را به نوجوانان می‌آموزد و آنها را با خطرها آشنا می‌سازد.


وی با تاکید بر اینکه «اعتمادبه نفس» و «عزت نفس» می‌تواند روحیه زندگی سالم را در دانش‌آموزان افزایش دهد، افزود: رسانه‌ها نقش بسزایی در معرفی شفاف و روشن مواد مختلف مخدر و آسیب‌های پیرامون آن‌ها دارند اما متاسفانه آن‌طور که باید به این مهم نمی‌پردازند.


این نماینده با ابراز تاسف از اینکه برخی از رفتارهای پرخطر که در میان نسل نوجوان شیوع پیدا کرده اما رسانه ملی ورود به آن را همچنان تابو می‌داند، گفت: علاوه بر اینکه رسانه ملی باید به این مهم با جدیت ورود کند، آموزش و پرورش نیز باید در راستای تحقق هدف تربیتی خود، کارگاه‌ها و طرح‌های آموزشی متعددی را برای دانش‌آموزان به منظور آشنایی با عواملی که می‌تواند سلامت آن‌ها را تحث تاثیر قرار دهد برگزار کند.


به گفته اولادقباد باید بحران هویت فرهنگی را ناشی از این دانست که نهاد خانواده نتوانسته در انتقال باورها، ارزش‌ها و هنجارها الگوی خوبی برای فرزندان خود باشد؛ همچنین رسانه‌ها نتواستند این باورها را به نسل‌های جدید انتقال دهند چراکه پدیده خودکشی و اعتیاد در میان دانش‌آموزان و نسل جدید نشان از بحران فرهنگی دارد.


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید براینکه کاهش آسیب‌های ناشی از دوگانگی ارزشی دانش‌آموزان نیازمند تعامل تمامی ارگان‌ها با خانواده‌ها است، گفت: معتقدم فضای مجازی و فیلم‌های خارجی موجود در این فضاها و ماهواره‌ها دانش‌آموزان را دچار دوگانگی فرهنگی می‌کند چراکه آنها نمی‌دانند آنچه این شبکه‌های می‌گویند؛ درست است یا آنچه در مدرسه و گاه خانواده دیکته می‌شود؛ درواقع دوگانگی فرهنگی، بی‌هنجاری و کج‌روی را در پی دارد


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته