یادگار امام: مردم اگر از خدمات انجام شده مطلع نباشند، مأیوس میشوند
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا به نقل از جماران، حجتالاسلام سید حسن خمینی در دیدار اعضای هیأت مؤسس خانه روابط عمومی ایران، با اشاره به تفاوت «عالم ثبوت» و «عالم اثبات»، گفت: عالم ثبوت مربوط به «بودن» پدیدههای موجود در جهان است، اما عالم اثبات، «ادراک» و نمود آنهاست.
وی، «علت» را واسطه اثبات اشیا و «دلیل» را واسطه ثبوت اشیاء خواند و افزود: گاهی در مقام سخن جای علت و دلیل اشتباه گرفته می شود، در حالی که علتها، عامل پدید آوردنده شیء و ادله اموری هستند که شیء را اثبات کرده و علم ما نسبت بدان را پدید میآورند.
یادگار امام، دنیا را دار اثبات و آخرت را دار ثبوت خواند و یادآور شد: انسانها در آخرت با نیّت و درونیّات خویش زندگی میکنند، اما در دنیای فانی بر اساس ظواهر حکم میکنند؛ بدین معنا که انسانها بر اساس دانستههای خویش حکم میرانند و خداوند از ما همین مقدار را خواسته شده است؛ تا جایی که پیامبر اکرم(ص) با وجود برخورداری از علم غیب میفرمایند من میان شما بر اساس بیّنات و قَسَم قضاوت میکنم.
وی ادامه داد: برخی انسانها توانایی ارائه مناسب یا حتی بیشتر از واقعیت درونیات خویش را دارند و برخی نیز در اثبات خویش ضعیف هستند؛ به برخی انسانها هرچقدر بیشتر نزدیک تر شویم آنها را انسان خوبی مییابیم یا به اعماق دانش آنها پی میبریم و برخی بالعکس؛ برخی هم انسانهای خوبی هستند، اما علی رغم عدم برخورداری از دانش و آگاهی ویژه، حوزه مغناطیس آنها آرامش خاصی را به انسان منتقل میکند و برخی با وجود آنکه علم بالایی دارند و انبوهی از علوم را در ذهن خویش دارند ولی روح انسانها را به هم می ریزند، زیرا درون ناسالمی دارند.
وی، وجود «روابط عمومی» برای سازمان را به مثابه وجود آن در جهانی خواند که همه هویت آن اثباتی است و گفت: یک انسان اگر ثبوتا خوب باشد، جامعه بر اساس آنچه میبیند به او نمره میدهد و این در مورد سازمانها و نهادها هم صدق میکند. البته درک مردم از خوبی یا بدی یک مجموعه بر اساس گفتهها نیست، بلکه بستگی به آن چیزهایی دارد که از طریق دیدن یا شنیدن احساس میکنند و طبعا تبلیغات در این مسیر میتواند موثر باشد تا نکات مثبت را بیان کند یا امور منفی را لابلای عوامل مثبت پنهان کند.
یادگار امام، ادامه داد: در تبلیغات، کمک به مستمع در گرو این امر است که آنچه را او در نمی یابد به او بیان کنیم؛ البته در اینجا بحثی اخلاقی مطرح می شود که نباید دروغ بگوییم، بلکه صادقانه رفتار کنیم.
وی یادآور شد: یکی از مشکلات قرن اخیر، عدم تدوین اخلاق مشاغل مختلف است؛ در حالی که در قدیم در کتاب هایی چون «اخلاق ناصری» برای مشاغل، اماکن و مجالس مختلف اخلاق و آداب خاص آنها نگاشته می شد و تعلیم هم داده میشد.
سیدحسن خمینی با بیان اینکه امروز اخلاق و ادب اصناف مختلف همچون استادی، دانشجویی، کارمندی، پزشکی و.... هنوز تدوین نشده است، گفت: امروز اخلاق گروههای مختلف باید بیان شود؛ به عنوان مثال یکی از مصادیق تضییع حقوق مردم تدریس کمتر از میزان مصوب توسط معلم یا استاد دانشگاه است که گرچه در اذهان بدیهی است، اما نگاشته نشده است. اما برخی حوزه ها اساسا به تازگی ایجاد شده است که اخلاق در حوزه روابط مجازی از جمله آنهاست.
وی با تأکید بر تدوین نظامنامه اخلاقی در روابط عمومیها، ادامه داد: صداقت، صراحت، عدم پنهانکاری، کمک به مخاطب در یافتن امور مطلوب و... از مؤلفههای مهم این شاخه اخلاق است.
سیدحسن خمینی در بخش دوم سخنان خود، به غرض و علت آگاه کردن مردم از خدمات و کارها پرداخت و با اشاره به تأثیر نیّات در کارها، گفت: اینکه یک گوینده برای خوشایند مستمع یا پر کردن وقت یا ترس و... سخن میگوید در ارزش کار او تأثیرگذار است؛ لذا انسانها بهتر است در رفتارهای ثبوتی و اثباتی از نیّات مربوط به اغیار خودداری کنند.
وی یادآور شد: فیلسوفان الهی توصیه به الهی کردن اعمال میکنند، اما فیلسوفان اخلاق هم با رویکرد دیگری میگویند انسانها هرچقدر در کارها دیگران را در نظر بگیرند خود را از هویت شخصی خویش دور کردهاند که ما تعبیر «ریا» یا «توجه به دیگران» را در مورد آن به کار میبریم.
یادگار امام، در همین زمینه افزود: گرچه فیلسوفان اخلاق بر این موضوع تأکید دارند، اما شرط آن را «عدم تزاحم با ادب» میدانند، چراکه در این مسیر انسانها ممکن است دچار زیادهروی شده و به عنوان مثال با پوششی غیرمتناسب در یک مجلس جشن یا عزا حضور یابند که به معنای زیر پا گذاستن ادب اجتماعی است.
سیدحسن خمینی، علت بیان کارها توسط سازمانها را خودنمایی ندانست و گفت: علت این کار گزارش دادن به ولی نعمت و ارباب خویش یعنی مردم است. در سازمانها بیان خدمات که وظیفه روابط عمومیهاست از این جهت که ارائه گزارش به ولی نعمتهاست ارزشمند است تا آنها دچار اشتباه نشوند.
وی با اشاره به توصیه امام راحل خطاب به مسئولان وقت کشور برای بیان کارهای خویش به مردم، یادآور شد: علت این سخن آن است که مردم اگر از کارها و خدمات انجام شده مطلع نباشند مأیوس میشوند و یأس نیز دشمن هر حرکت اجتماعی و علت فرورفتن به منجلاب است؛ این نه بدان معناست که انسان فروافتاده مأیوس میشود بلکه بدین معنی است که انسان مأیوس فرو میافتد.
یادگار امام با بیان اینکه «انسان تا وقتی امید دارد، باقی میماند»، گفت: علت بیان خدمات خودنمایی نیست که اگر اینگونه باشد مذموم است؛ بلکه این کار برای جلوگیری از ایجاد یأس در مردم و بیان واقعیات به آنهاست که در اینجا «صداقت» اهمیت مییابد.
سیدحسن خمینی با اشاره به ظهور روزافزون ابزارهای جدید ارتباطی و ضروت آیندهپژوهی در این زمینه توسط بخشهای تبلیغاتی، گفت: روابط عمومیها به عنوان یک نهاد علاوه بر آنکه باید چشم به سوی آینده داشته باشند، امروز را نیز فراموش نکنند و در گذشته گرفتار نشوند.
وی گفت: امروز دیگر مانند گذشته مردم در روزنامهها به دنبال خبر نمیروند، چراکه خبر را به طور مستقیم با چشم خود میبینند و اگر در آن سوی جهان فردی رئیسجمهوری آمریکا شود مردم آن خبر را به جای خواندن یا شنیدن به طور زنده مشاهده میکنند؛ بنابراین نقش رسانهها تغییر میکند و اگر رسانهها نتوانند خود را با نیازهای امروز مخاطبان تطبیق دهند، در جا می زنند، سپس عقب میافتد و در نهایت کنار میرود.
یادگار امام، توجه دائمی به رسانههای جدید را امری ضروری خواند و با بیان اینکه «این تغییرات، دنیای جدیدی از ارتباطات و روشهای تبیینی را نمایان میکند»، یادآور شد: خبر مرگ معاویه یک هفته پس از وقوع به کوفه رسید، در روزگاری نزدیکتر به دوران معاصر یک روزنامه پس از چاپ در هندوستان از طریق کشتی به بندری در ایران و سپس در داخل کشور پخش میشد؛ کمی جلوتر خبر جنگ ویتنام با فاصله دور روز از طریق تلکس آسوشیتدپرس و.. به روزنامه کیهان و اطلاعات و سپس به اطلاع مردم میرسید؛ اما امروز همه اتفاقات به طور مستقیم منکعس میشود.
وی در پایان به هیأت خانه روابط عمومی ایران توصیه کرد که در دو حوزه «تدوین مرامنامه اخلاقی» و «آیندهپژوهی» درخصوص ابزارهای جدید ارتباطی، فعالیت خویش را پی بگیرند و گفت: برخی ابزارهای جدید ممکن است مضراتی داشته باشد و چنین مجموعههایی تمام این پدیدهها و احتمالات را باید در نظر بگیرند.
انتهای پیام/