دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 فروردين 1394 - 15:40
آنا گزارش می‌دهد

سی سال پس از شروع ساخت مصلا، جدال تازه بر سر مسوولیت تکمیل مصلای تهران!

دعوا بر سر ساخت پروژه مصلای تهران همچنان ادامه دارد. از یک سو محمد باقر قالیباف می‌گوید به دستور رهبر انقلاب مقرر شده تا در سال 94 تکمیل این پروژه به شهرداری تهران واگذار شود و از سویی دیگر روابط عمومی مصلا و وزارت‌ راه و شهرسازی سخنان شهردار را تکذیب کرده و حتی آن را «خلاف ادب و اخلاق» دانسته است.
کد خبر : 12519

آرزو میرزاخانی، گروه اجتماعی- طبق اسناد موجود در سال ۱۳۶۱ اقدامات اولیه برای ساخت مصلای بزرگ در تهران آغاز شد و زمین‌های منطقه عباس‌آباد که پیش از انقلاب و در سال ۵۷ جهت ایجاد مجموعه شهری «شهستان پهلوی» در نظر گرفته شده بود و کنار چند بزرگراه اصلی تهران قرار دارد، به عنوان منطقه‌ای مناسب برای ساخت این مکان مذهبی برگزیده شد.


در سال ۱۳۶۹ یکی از طرح‌ها برای ساخت این مصلا برگزیده و کار ساخت پس از آن آغاز و از اوایل دهه ۱۳۷۰ تا سال ۱۳۸۷ نمازهای عید فطر تهران به امامت مقام معظم رهبری در این مکان برگزار شد.








در سال ۱۳۶۹ یکی از طرح‌ها برای ساخت این مصلا برگزیده و کار ساخت پس از آن آغاز و از اوایل دهه ۱۳۷۰ تا سال ۱۳۸۷ نمازهای عید فطر تهران به امامت مقام معظم رهبری در این مکان برگزار شد

در نهایت مجتمع بزرگ مصلای امام خمینی(ره) در ۲۰٤ هکتار از اراضی عباس‌آباد در زمینی به وسعت ۶۵ هکتار که از شمال به بزرگراه رسالت، از جنوب به خیابان عباس آباد، از شرق به خیابان شهید قنبرزاده و از غرب به بزرگراه شهید مدرس محدود است، به دست نهادی دولتی ساخته شد.


همه چیز در جهت قبله


از همان ابتدا دکتر «پرویز موید عهد» به عنوان طراح و معمار پروژه مصلا انتخاب و اعلام شد که قرار است محور اصلی طرح مصلا که طولانی‌ترین محور طرح است، در جهت قبله قرار داشته و همه ساختمان‌ها به تبعیت از این محور، در جهت قبله یا عمود بر آن باشند. همچنین در طراحی معماری مصلی از اعداد طلایی استفاده شده است بطوریکه به یاد و نام معصومان علیهم السلام دارای ۱۴ گلدسته، ۱۲ صحن و ۵ ورودی بوده و ارتفاع ایوان بزرگ مصلی ۷۲ متر به عدد شهدای کربلا و ارتفاع گنبد مسجد جامع ۶۳ متر به عدد سال‌های عمر پیامبر اکرم باشد. ۵ ورودی اصلی مصلا نیز به نام‌های باب رسول الله (ص)، باب امیر‌المومنین (ع)، باب فاطمه الزهرا (س)، باب امام حسن (ع)، باب امام حسین (ع) نام گذاری شد.


با این وجود در سال ۱۳۹۰ پس از ۲۳ سال زمان و صرف هزینه حدود ۳۵۰ میلیارد تومان، اعلام شد که در صورت صرف ۸۵۰ میلیارد تومان دیگر، ظرف پنج سال آینده مصلای تهران به بهره‌برداری خواهد رسید. برخی از منتقدان این شرایط را با ساخت مسجد شیخ زاید مقایسه می‌کنند که بعد از مسجد النبی و مسجد الحرام بزرگ‌ترین مسجد جهان اسلام است و ظرف تنها ۱۰ سال و با هزینه ۷۰۰ میلیارد تومان ساخته شد. البته باید دانست که مسجد شیخ زاید با زیربنای حدود چهل هزار مترمربع و هزینه هفتصد میلیاردی حدود یک دهم زیربنای مصلی تهران (حدود چهارصد هزار مترمربع) را داراست.


شاید همین تعلل در تکمیل مصلا بود که باعث شد امسال مقام معظم رهبری در نامه‌ای با این مضمون که «سادگى مصلا باید یادآور سادگى محلّ عبادت مسلمانان صدر اسلام باشد و شدیداً از زرق‌وبرق ساختمان‌های مساجد اسلام آمریکایی جلوگیرى شود.» به شهردار تهران دستور دهند تا پروژه 30 سال بر زمین مانده مصلا را تکمیل کند.


محمد‌باقر قالیباف پیرو این دستور در صفحه اینستاگرام خود به صراحت این موضوع را اعلام کرد و گفت شهرداری بودجه مناسب را برای تکمیل مصلا تصویب کرده و تا پایان 94 مصلا تکمیل می‌شود. البته اظهارات وی موضع‌گیری‌هایی را نیز به دنبال داشت.


تکذیب اظهارات قالیباف توسط مصلای تهران


با انتشار این خبر، روابط عمومی مصلای تهران خبر شهردار تهران را تکذیب و اعلام کرد: مصلای امام خمینی (ره) طی این اعلامیه، صحبت‌های شهردار محترم تهران جناب آقای دکتر قالیباف را خلاف ادب و اخلاق حرفه‌ای دانسته و هرگونه توافق با شهرداری تهران جهت تکمیل پروژه مصلا را تکذیب می‌کند.


این نهاد علت کندی عملیات عمرانی بخشی از پروژه مصلا را علاوه بر عدم تخصیص به موقع اعتبارات، عدم همکاری برخی از سازمان‌های مرتبط از جمله شهرداری تهران عنوان و اعلام کرد که طی توافق صورت گرفته، شهرداری تهران وظایفی را در رابطه با انجام زیرساخت‌ها و مسائل جانبی جهت تسریع در روند عملیات ساخت مصلی به عهده داشته انجام نداده و امید است شهردار محترم با توجه به قبول تعهدات، در اسرع وقت به وظایف پیش رو به طور جدی وارد شده و اقدام کند.


واکنش شهردار به تکذیبیه مصلای تهران


هر چند مقامات شهرداری تهران بعد از واکنش روابط عمومی مصلا به درخواست‌ خبرنگار اجتماعی آنا برای ارائه توضیحات پاسخ ندادند اما یک روز پس از اعلام تکذیبیه روابط عمومی مصلای امام خمینی (ره) تهران در خصوص واگذاری این پروژه به شهرداری، محمد باقر قالیباف در همایش مدیران شهرداری در واکنش به این اقدام گفت: مصلای تهران پروژه مهمی است که اخیرا در شهر تهران به ما واگذار شده و از بنده مطالبه شده است. مقام معظم رهبری فرمودند که باید بروید و ماجرای مصلا تهران را حل و فصل کنید.


قالیباف اضافه کرد: مصلا تنها یک پروژه نیست، بلکه یک نماد انقلابی، دینی و معماری ماست که به عنوان یک پروژه شاخص تمدن جدید اسلامی باقی خواهد بود و کار بسیار مهم و عظیمی به شمار می‌رود. ما قول دادیم که کمک کنیم تا پروژه مصلی تهران تکمیل شود و این پروژه بحث‌های مهم مدیریتی و فنی نیز دارد.


وی در این برنامه بر همدلی و همزبانی بین مسئولان کشور نیز تاکید کرد و یادآور شد که هر گونه حرکت به سمت اختلاف، بهانه‌گیری و تضعیف کردن مجموعه‌هایی که مشغول خدمت به مردم هستند کار پسندیده‌ای نیست، مخصوصا در راس آن دولت قرار دارد که در این شرایط سخت بار سنگین را به دوش می‌کشد. باید بگوییم همدلی در معنای اصلی خودش یعنی اینکه باید یک عمل همسو انجام دهیم و تشتت در اقدامات و عمل ما وجود نداشته باشد. البته این امر به معنای آن نیست که کار کار‌شناسی بین هر دستگاهی و مجموعه‌ای وجود نداشته باشد اما اگر به یک تصمیم جمعی رسیدیم، همه نیازمند عمل همسو هستیم و نباید آن اقدام را در این شرایط خاص تضعیف کنیم.


وقتی دعوا بر سر یک پروژه پای دولت را به میان می‌کشد


درگیری مسئولان بر سر تکمیل پروژه مصلا امروز دوشنبه به بالاترین حد رسید تا جایی که مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی نیز وارد گود شد و در این خصوص اظهار نظر کرد. محمدجعفر علیزاده در این باره گفت: واگذاری تکمیل پروژه مصلای امام خمینی(ره) به شهرداری را شدیدا تکذیب می‌کنم.


وی با تاکید بر اینکه تکمیل پروژه‌ها توسط سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی همچنان ادامه دارد، اظهار کرد: در قانون بودجه امسال مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل مصلا اختصاص یافته که نشان دهنده رشد ۶ برابری این اعتبار و رشد ۱۵ درصدی نسبت به سال گذشته است و این یعنی پروژه مصلا تاکنون ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.


حمایت کمیسیون شهرسازی شورای شهر از شهردار تهران


در این بین واگذاری تکمیل پروژه‌ 30 ساله مصلا به شهردار تهران نشان داد که حتی اعضای اصلاح طلب شورای شهر تهران نیز در مواردی موافق عملکرد شهردار تهران بوده و از این موضوع حمایت می‌کنند.








برای تحقق مدیریت یکپارچه شهری نه تنها مدیریت مصلا بلکه اداره مصلا در حوزه‌هایی که مربوط به آن است نه در حوزه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی نماز جمعه و امثال آن بلکه در حوزه‌های دیگر باید شاهد واگذاری تمامی عرصه‌های عمومی شهر به شهرداری تهران باشیم

محمد سالاری در این‌باره به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: همان گونه که شهرداری تهران در همه موارد مشابه این چنینی نشان داده بیشترین نقش و سهم را در ایجاد مکان‌های عمومی برای افزایش سرانه‌های فرهنگی اجتماعی و مذهبی داشته است، خیلی زودتر از این‌ها باید تکمیل مصلا نیز به این نهاد واگذار می‌شد.


وی تاکید کرد: برای تحقق مدیریت یکپارچه شهری نه تنها مدیریت مصلا بلکه اداره مصلا در حوزه‌هایی که مربوط به آن است نه در حوزه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی نماز جمعه و امثال آن بلکه در حوزه‌های دیگر باید شاهد واگذاری تمامی عرصه‌های عمومی شهر به شهرداری تهران باشیم و انشاءالله این اتفاق منشأ واگذاری سایر مکان‌های این چنینی به شهرداری تهران شود.


به گزارش آنا، با گذشت 30سال از نامه امام جمعه وقت تهران، حضرت آیت الله  خامنه ای به امام راحل در خصوص احداث یک مصلا در شأن ام القرای جهان اسلام و آغاز به ساخت این مجموعه که قرار بود شکوه و عظمت نمازگزاران ایرانی را به رخ جهانیان بکشد، هنوز این ساختمان تمام نشده و حتی برخی بخشهای کاشی کاری آن، قبل از تکمیل کل پروژه در حال خراب شدن است و در حالی که اکنون مدتی است نماز جمعه در مصلا خوانده می‌شود، هنوز این که چه کسی باید این پروژه «تاریخی» را به «اتمام» برساند، معلوم نیست!


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته