دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 شهريور 1395 - 12:06

وزیر آموزش و پرورش: امسال بیش از 5 هزار کلاس درس به بهره‌برداری می‌رسد/ افزایش تعداد مدارس هوشمند

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه همزمان با آغاز سال تحصیلی 95-96، 5 هزار و 255 کلاس درس به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: از سال گذشته تا کنون 30 درصد کلاس‌ها توسط خیرین یا با مشارکت دولت ساخته شده است.
کد خبر : 118893

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، علی‌ اصغر فانی در نشست خبری که به مناسبت بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی 95-96 برگزار شد، گفت: امسال جشن شکوفه‌ها و غنچه‌ها برای نوآموزان اول ابتدایی و پیش‌دبستانی 31 شهریور ماه برگزار می‌شود و با توجه به اینکه اول مهر مصادف است با پنجشنبه و روز تعطیلی مدارس، بازگشایی سایر پایه‌ها روز سوم مهر در سراسر کشور صورت می‌گیرد.


وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال 13.5 میلیون دانش‌آموز در مدارس دولتی و غیر دولتی تحصیل کنند، گفت: تاکنون اطلاعات 12.5 میلیون نفر از آنها در سامانه سناد ثبت شده است.


وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: تاکنون 700 هزار نوآموز در دوره پیش‌دبستانی، 7 میلیون و 600 هزار نفر در دوره ابتدایی، 5 میلیون و 300 هزار نفر در دوره متوسطه اول و دوم و 73 هزار نفر در مدارس با نیازهای ویژه ثبت نام کرده‌اند.


فانی یادآور شد: امسال حدود 107 هزار واحد آموزشی با بیش از 947 هزار نفر همکار فرهنگی سال تحصیلی را آغاز خواهند کرد همچنین امسال 134 میلیون جلد کتاب درسی در بیش از هزار عنوان چاپ شده و در حال توزیع است.


وی با توجه به استقرار پایه دهم گفت: امسال بیش از 140 عنوان کتاب جدیدالتالیف داریم و کتاب ریاضی پایه ششم نیز تغییر پیدا کرده است. با توجه به اجرای هدایت تحصیلی و تغییر بافت دانش‌آموزان در پایه دهم سایت فروش الکترونیکی کتاب همچنان برای دانش‌آموزان در دسترس است و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت و ثبت سفارش کتاب را خریداری کنند.


وزیر آموزش و پرورش با توجه به رویکرد اقتصاد مقاومتی این وزارتخانه افزود: با توجه به این رویکرد کتاب‌های درسی به خصوص کتاب اقتصاد پایه دهم در این راستا بوده است.


فانی با بیان اینکه در زمینه گسترش فضای آموزشی علی‌رغم محدودیت‌های مالی اقدامات خوبی انجام شده است، خاطرنشان کرد: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون 5 هزار و 822 پروژه با 33 هزار و 66 کلاس درس به بهره‌برداری رسیده است. همچنین امسال همزمان با افتتاح مدارس 5 هزار و 255 کلاس درس نیز به بهره‌برداری خواهد رسید.


وی با بیان اینکه در آغاز کار دولت یازدهم 211 هزار و 963 کلاس درس فاقد سیستم گرمایشی استاندارد بوده‌اند، عنوان کرد: موفق شدیم 152 هزار و 877 کلاس درس را به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز کنیم و امید است تا پایان کار بتوانیم این تعداد را افزایش دهیم.


فانی با توجه به مشارکت مردم و خیرین در زمینه ساخت و ساز مدارس گفت: مشارکت این افراد افزایش یافته است به گونه‌ای که در سال 94 و 95، 30 درصد کلاس‌ها توسط خیرین یا با مشارکت دولت و خیرین آماده شده است به گونه‌ای که می‌توان گفت میزان مشارکت مردم و خیرین طی 3 سال اخیر 29 هزار و 143 میلیارد ریال بوده است.


وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: سهم اعتبارات دولتی این وزارتخانه در جهت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در دولت یازدهم 40 درصد افزایش داشته است. سرانه فضای آموزشی در این دولت از 4.86 متر مربع به ازای هر دانش‌آموز به 5.14 متر مربع رسیده است.


به گفته وی در آغاز به کار دولت یازدهم 7 هزارو 403 پروژه نیمه تمام در وزارت آموزش و پرورش وجود داشت که طی سه سال اخیر به 4 هزار و 600 پروژه کاهش پیدا کرده است.


فانی در بخش دیگری از سخنانش با توجه به تغییرات ایجاد شده در نظام جدید متوسطه گفت: دانش‌آموزان در دوره متوسطه درس انسان و محیط زیست، تفکر و سواد رسانه‌ای، کارآفرینی و کارگاه تولید و انسان و سلامت را به صورت جداگانه و به مدت هر کدام دو ساعت آموزش خواهند دید.


وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال 26 هزار نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان به جمع همکاران آموزش و پرورش افزوده خواهد شد، گفت: 13 هزار نفر از این فارغ‌التحصیلان در دوره ابتدایی و متوسطه، 9 هزار نفر در بهمن فارغ‌التحصیل می‌شوند اما از ابتدای مهر ماه همکاری خواهند داشت و 4 هزار نفر در دوره یکساله اخیر در دانشگاه فرهنگیان آموزش دیده‌اند و به جمع ما اضافه خواهند شد.


وی افزود: همچنین امسال 10 هزار نفر از طریق آزمون سنجش جذب دانشگاه فرهنگیان خواهند شد و پس از طی کسب مهارت‌های آموزشی مهر سال آینده به جمع ما خواهند پیوست.


فانی در ادامه با توجه به دوره‌های آموزشی معلمان در پایه‌ دهم گفت: مدرسین این پایه آموزش‌های لازم را در بیش از 70 دوره در تابستان امسال گذراندند که این دوره‌ها برای دو هزار و 200 معلم برگزیده استانی برگزار شد و این برگزیدگان موظف هستند آموزش‌های لازم را به تمام معلمان استان خود در تابستان و طی سال تحصیلی ارائه کنند. همچنین برای شاخه‌های جدید فنی و حرفه‌ای نیز برای معلمان آموزش‌های الکترونیکی ارائه شد.


وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: در زمینه هوشمندسازی مدارس نیز با تاکید بر توانمند سازی معلمان و تولید محتوای الکترونیکی فعالیت‌های خوبی انجام شده و تعداد مدارس هوشمند افزایش پیدا کرده است.


وی درباره حمایت آموزش و پرورش از مناطق محروم گفت: در مناطق روستایی مدارس با فاصله زیادی از هم فعال هستند بنابراین لازم است توسط نیرویی تحت عنوان «راهبران آموزشی» مدارس روستایی مورد ارزیابی، راهنمایی، بازرسی و ... قرار بگیرند که امسال با به کارگیری سه هزار راهبر در مناطق روستایی و عشایری این مدارس را تحت نظارت و راهنمایی قرار دادیم تا نحوه عملکرد معلمان و شیوه تدریس آنها بهبود پیدا کند.


فانی برگزاری برنامه‌های فوق برنامه برای دانش‌آموزان مدارس شبانه، توسعه و تجهیز خوابگاه‌های مرکزی، توسعه فضای آموزش مناطق عشایری و صعب‌العبور، توسعه مراقبان و بهیاران بهداشتی در مناطق محروم با همکاری وزارت بهداشت، ارتقاء کیفیت کلاس‌های چند پایه‌ای و بهبود پوشش دوره متوسطه در مناطق روستایی و عشایری را از جمله اقدامات مهم وزارت آموزش و پرورش دانست.


وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنانش با توجه به نیازهای دانش‌آموزان استثنایی گفت: برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه مراکز آموزشی و توان‌بخشی را افزایش دادیم و راهنمای آموزشی را برای معلمان و والدین آنها تدوین کردیم که امید است با این اقدام وضعیت تحصیلی این دانش‌آموزان ارتقاء خوبی داشته باشد.


وی درباره اقدامات انجام شده در حوزه فرهنگی خاطر نشان کرد: افزایش کتاب در کتابخانه‌ها به ازای هر دانش‌آموز، کاهش آسیب‌های اجتماعی با برگزاری نمایشگاه‌های سیار، اجرای طرح شهاب، ایجاد مدارس عاری از خطر و ... از جمله اقدامات مهم حوزه فرهنگی بوده است.


فانی با بیان اینکه امسال یک میلیون و 250 هزار نوآموز قبل از ورود به مدرسه دوره سنجش سلامت را طی کردند، گفت: امسال علاوه بر دانش‌آموزان اول دبستان نوآموزان دوره پیش دبستانی نیز در این سنجش شرکت کردند.


وزیر آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه 145 هزار دانش‌آموز مهر امسال در مدارس تیزهوشان تحصیل خواهند کرد، گفت: برای توسعه پیش دبستانی و مهدها 50 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده که اولویت ما مناطق دو زبانه است.


وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین در مدت فعالیت خود طرح کانون مدرسه را احیا کرده‌ایم تا دانش‌آموزان بتوانند یک روز در ماه را از مدرسه به کانون محل زندگی خود بروند و از فعالیت‌های آن بهره‌مند شوند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته