دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 فروردين 1394 - 13:59
مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اعلام کرد

سرمایه‌گذاری سالانه یک میلیارد دلار برای احداث سدهای بزرگ و نیروگاه‌های آبی

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران از سرمایه‌گذاری سالانه حدود یک میلیارد دلار از سوی این شرکت برای احداث سدهای بزرگ و نیروگاه‌های برق‌آبی خبر داد.
کد خبر : 11391

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، حمدرضا رضازاده با بیان اینکه شرکت توسعه آب و نیروی ایران از سال 1368 برای اجرای طرح‌های بزرگ سدسازی و نیروگاه‌های برق‌آبی در کشور تاسیس شده است، گفت: برای شرکت آب و نیرو با توجه به پیشینه و تجاربی که دارد، فرصت‌های خوبی برای همکاری فی‌مابین می‌تواند تعریف شود چراکه شرکت ما سالانه حدود یک میلیارد دلار فعالیت در ایران دارد و شاید از سال تاسیس تا امروز 20 میلیارد دلار طرح‌های مختلف سدسازی، ‌سامانه‌های انتقال و نیروگاه‌های برق‌آبی را به بهره‌برداری رسانده است.


وی افزود: برنامه‌ریزی راهبردی در توسعه نیروگاه‌های برق‌آبی، مطالعه طراحی و ساخت سدها و شبکه‌های آبیاری و زه‌کشی، سامانه‌های انتقال آب، سازوکار توسعه پاک، سرمایه‌گذاری در جهت توسعه نیروگاه‌های کوچک، تحقیق و توسعه نیروگاه‌های برق‌آبی و مدیریت دانش در این زمینه، ظرفیت‌سازی نیروی انسانی متخصص و تامین خدمات مهندسی ازجمله اهداف کلی و ماموریت‌های آب و نیرو محسوب می‌شود.


رضازاده با اشاره به سدهای پیش‌بینی‌شده در سه حوضه آبریز کرخه، دز و کارون ادامه داد: در رودخانه کارون 11 سد دیده شده که پنج سد به بهره‌برداری رسیده و پنج سد در حال مطالعه و یک سد در حال اجرا است ضمن آنکه بر رودخانه دز هم شش سد دیده شده که دو سد در حال اجرا و مابقی در حال تکمیل مطالعه هستند؛ البته در دیگر نقاط کشور نیز پروژه‌های بزرگ دیگری در دست اجرا داریم


وی اضافه کرد: ظرفیت نیروگاه‌های نصب‌شده در کشور 73 هزار مگاوات شامل انواع نیروگاه‌ها و سهم نیروگاه‌های برق‌آبی 14.7 درصد است..


رئیس هیات‌مدیره شرکت آب و نیرو با معرفی برخی از طرح‌های شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اظهار کرد: طرح کارون 3 دارای 205 متر ارتفاع و نیروگاهی 2000 مگاواتی در زیرزمین است؛ کرخه نیز با پنج میلیارد مترمکعب حجم مخزن، بیشترین حجم مخزن را در بین سدهای ایران دارد و قادر به تولید 400 مگاوات برق است. همچنین سد کارون 4 دارای مخزنی با حجم 2.2 میلیارد مترمکعب با نیروگاه 1000 مگاواتی است.


رضازاده تاکید کرد: نکته قابل توجه این است که سدهایی که روی رودخانه کارون طراحی و اجرا شده، به نحوی است که اگر دریاچه سدی پر باشد، تا پای سد بالاسری خود ادامه پیدا می‌کند و این بدین معناست که از تمام ظرفیت کارون برای ایجاد نیروگاه برق‌آبی استفاده کرده‌ایم.


رضازاده با اشاره به سد گتوند، افزود: سد گتوند بلندترین سد خاکی با ظرفیت 1000 مگاواتی و حجم مخزن 4.5 میلیارد مترمکعبی آخرین سدی است که بر روی کارون قرار دارد و در حال بهره‌برداری است.


مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با اشاره به سایر فعالیت‌های شرکت آب و نیرو ادامه داد: از دیگر فعالیت‌های شرکت آب و نیرو، احداث تونل‌های انتقال آب است که از آن جمله می‌توان به پروژه بهشت‌آباد و چم‌شیر اشاره کرد.


وی با اشاره به علاقه‌مندی این شرکت برای فعالیت در بخش نیروگاه‌های میکرو، گفت: یکی از زمینه‌هایی که ما تمایل به کار در آن داریم نیروگاه‌های کوچک، متوسط و میکرو است تا بتوانیم از هر فرصتی برای تولید برق استفاده کنیم؛ بنابراین در زمینه بومی‌سازی نیروگاه‌های میکرو و توسعه فعالیت بخش خصوصی در این زمینه فعالیت کرده‌ایم.


رضا زاده خاطر نشان کرد: در حال حاضر 10 هزار و 790 مگاوات نیروگاه برق‌آبی در حال بهره‌برداری، 6 هزار و 890 مگاوات در حال اجرا و 12 هزار و 900 مگاوات در حال مطالعه داریم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته