دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 شهريور 1395 - 11:44
معاون اداری و مالی وزارت علوم:

مدل بودجه دانشگاه‌ها از دستاوردهای وزارت علوم است/ دانشگاه‌ها خواستار شفافیت در بودجه هستند

محمد حسین امید، معاون اداری و پشتیبانی وزارت علوم مدل برآورد اعتبارات مورد نیاز دانشگاه‌ها را دستاوردی بزرگ دانست و یکی از خواسته‌های دیرینه دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی را شفافیت در بودجه دانشگاه‌ها خواند.
کد خبر : 113196

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا محمد حسین امید، معاون اداری و پشتیبانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به رادیو گفت‌وگو گفت: «یکی از خواسته‌های دیرینه دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی شفافیت در بودجه دانشگاه‌ها بود و اینکه دولت به نیازهای آن‌ها همانطور که هست، پاسخ دهد. به دنبال هماهنگی که با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور انجام شد، به مدل برآورد اعتبارات مورد نیاز دانشگاه‌ها رسیدیم. این مدل که بر اساس عملکرد است، نیازهای دانشگاه‌ها را برآورد می‌کند و برای نخستین بار نشان داد، برای اینکه دانشگاه‌ها بتوانند استاندارد اداره شوند، حداقل بودجه و اعتباری که نیاز دارند، چه میزان است.»


معاون وزیر علوم درباره اجزای این مدل، گفت: «اجزا شامل هزینه‌های مربوط به آموزش، پژوهش، امور فرهنگی، خدمات دانشجویی، خدمات رفاهی و پشتیبانی بود. بر اساس این مدل، عدد و بودجه‌ای که برای دانشگاه‌ها برآورد شد، قابل توجه بود.»


او خبر داد مدل در نظر گرفته شده برای همه دانشگاه‌ها یکسان است. امید گفت: «برای رشته‌های مختلف و گرایش‌های مختلف این مدل متفاوت عمل می‌کند. به عنوان مثال برای دانشگاه تهران که دانشگاه جامع است، برای بخش فنی و مهندسی یک نوع و برای بخش علوم انسانی نوع دیگری رفتار می‌کند. به همین ترتیب این مدل برای دانشگاه صنعتی نیز یک نوع دیگر رفتار می‌کند. در ارتباط با مقاطع نیز همین گونه است، در واقع برای دانشگاهی مانند تربیت مدرس که دانشگاه تحصیلات تکمیلی است، شاخص‌هایی پیش‌بینی شده که تحصیلات تکمیلی را به عنوان یک شاخص در نظر می‌گیرد.»


امید افزود: «این مدل دو سال است که راه‌اندازی شده است. در سال 94 اجرا شد که نواقصی داشت و در لایحه بودجه سال 95 ارتقا پیدا کرد و اصلاح شده آن به کار گرفته شد و حدود 15درصد نیز تغییر داشت. در تداوم تکمیل این مدل، کارگروهی که مسئول رسیدگی به مشکلات مدل است، تشکیل شده است و برای سال 96 این مدل باز هم ارتقا پیدا می‌کند.»


او مدل ذکر شده را دستاوردی بزرگ در وزارت علوم دانست و گفت: «دولت به دلیل مسائل مالی نتوانست بیش از 70درصد نیاز ما را تامین کند، ولی همین که مشخص شد که در دانشگاه‌ها چه میزان نیاز داریم قدم بزرگی برداشته شده است. برای سال آینده اگر بخشی از محدودیت‌های مالی دولت مرتفع شود، قطعاً مدل را به صورت کامل اجرا خواهیم کرد.»


معاون اداری و پشتیبانی وزارت علوم، به برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و گفت: «در این برنامه پیش‌بینی شده بود برای ده دانشگاه برتر در حوزه علوم و پنج دانشگاه برتر در حوزه بهداشت، حمایت‌هایی انجام شود. متاسفانه این حمایت‌ها بسیار ناچیز بود و انجام نشد و حتی در بعضی سال‌ها مانند سال گذشته صفر درصد بود و در سال 95 نیز حذف شد.»




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته