دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 مرداد 1395 - 09:54

طلاب تا چه زمانی از رفتن به سربازی معاف هستند؟

دانش آموزان مدارس و دانشجویان مراکز آموزش عالی وابسته به وزارت آموزش و پرورش و مورد تأیید آن وزارتخانه و دانشجویان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی ، غیر دولتی داخلی و خارجی مورد تأیید وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و طلاب حوزه‌های علمیه که در حین تحصیل به سن مشمولیت رسیده و یا می‌رسند، تا زمانی که به تحصیلات خود ادامه می‌دهند، از اعزام به خدمت دوره ضرورت معاف هستند.
کد خبر : 108956

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا آن طور که در قوانین سازمان نظام وظیفه آمده است، طلاب علوم دینی که قبل از رسیدن به سن مشمولیت و یا اعزام هم طبقه خود طبق ضوابط مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه یا نمایندگان رسمی آن و یا با مجوز رسمی شورای عالی حوزه‌های علمیه در شهرستان‌ها به تحصیل اشتغال ورزند در مدت تحصیل می‌توانند از مزایای ماده 31 قانون استفاده کنند. ارزشیابی میزان تحصیل با شورای مدیریت و یا نماینده آن خواهد بود.


صدور معافیت تحصیلی دانش‌آموزان، دانشجویان و طلاب علوم دینی، موکول به ارائه گواهی اشتغال به تحصیل آنان از طریق مراجع ذی‌ربط است و مدت اعتبار آن تا یک سال پس از صدور گواهی پایان تحصیلات در هر مقطع است.


دانش‌آموزان و دانشجویان و طلاب علوم دینی مشمول، در صورت ترک تحصیل، اخراج، انصراف یا فراغت از تحصیل، باید برای خدمت دوره ضرورت خود را معرفی کنند. مقامات مسئول مکلفند صورت اسامی این قبیل مشمولین را با ذکر مشخصات کامل و نشانی و رشته تحصیلی به طور انفرادی، بدون تأخیر به سازمان محل ارسال دارند.


مهلت معرفی مشمولین مذکور حداکثر یک سال پس از تاریخ انصراف، ترک تحصیل و اخراج و فراغت از تحصیل است.


متخلفین از اجرای این ماده برای بار اول به توبیخ کتبی و درج در پرونده و برای بار دوم علاوه بر توبیخ کتبی به یک ماه انفصال از خدمت و برای بار سوم به دو ماه انفصال از خدمت محکوم می‌شوند.


در بخشنامه مربوط به این مشمولین آمده است:


1-افراد دارای مدرک تحصیلی زیر دیپلم قبل از سن مشمولیت، مجاز به تحصیل در حوزه علمیه هستند.


مشمول دارای مدرک دیپلم یا پیش دانشگاهی که هنوز وارد غیبت نشده است، مجاز به شروع به تحصیل در حوزه علمیه هستند.


تمامی مشمولان فوق دیپلم تا دکتری پس از فراغت از تحصیل، به شرط نداشتن غیبت و با رعایت شرایط سنی زیر می‌توانند به طور تمام وقت در حوزه‌های علمیه تحصیل کرده و از معافیت تحصیلی برخوردار شوند.


1-سن مشمولان فوق دیپلم حداکثر 22 سال تمام باشد.


2-سن مشمولان لیسانس حدکثر 24 سال تمام است.


3-سن مشولان فوق لیسانس حداکثر 28 سال تمام باشد.


4-سن مشمولان دکتری حداکثر 30 سال تمام باشد.


ترخیص سربازان حین خدمت فارغ التحصیل مقطع دیپلم و بالاتر به شرط نداشتن غیبت اولیه، (رعایت شرط سنی برای سربازان فوق دیپلم تا دکتری) برای ادامه تحصیل در حوزه‌های علمیه بلامانع است،لذا سربازان حین خدمت باید ابتدا توسط وظیفه عمومی محل سکونت ترخیص شوند و پس از ثبت ترخیص از خدمت، مجاز به استفاده از معافیت تحصیلی هستند.


دانشجویان انصرافی از دانشگاه‌ها در صورت نداشتن غیبت و حداکثر تا یک سال پس از انصراف،‌ مجاز به ادامه تحصیل در حوزه علمیه هستند.


برای طلاب اهل تشیع مشغول به تحصیل در حوزه‌های علمیه که دارای معافیت تحصیلی حوزوی هستند تا زمانی که حوزه علمیه فراغت، انصراف یا اخراج طلبه را اعلام نکرده باشد، معافیت تحصیلی حوزوی معتبر است، بنابراین سقف سنوات تحصیلی برای طلاب اهل تشیع لحاظ نمی‌شود.


سنوات تحصیلی مجاز برای طلاب مدارس علوم دینی اهل سنت:


الف-سطح مقدمات: حداکثر تا20 سالگی تمام (معادل دیپلم)


ب-سطح1:حداکثر4 سال (معادل کاردانی)


ج-سطح2:حداکثر 4سال (معادل کارشناسی)


برای طلاب مشغول به تحصیل در حوزه و مدارس علوم دینی، پس از اتمام هر سطح می‌بایست برگ آخرین وضعیت تحصیلی طلاب حوزه‌های علمیه که حسب مورد توسط مرکز مدیریت حوزه علمیه یا دفتر نمایندگی امور اهل سنت تکمیل شده، به دفاتر پلیس+10 ارائه شود و پس از ثبت درخواست معافیت تحصیلی، معافیت تحصیلی جدید برای سطوح بعدی به شرط عدم ورود به غیبت صادر و به مشمول تحویل می‌شود.


افرادی که به سن مشمولیت رسیده‌اند و در سن مشمولیت از دبیرستان یا دانشگاه ترک تحصیل و اخراج شده‌اند، تا پایان خدمت مجاز به تحصیل در حوزه علمیه نیستند (ولی چنانچه ترک تحصیل یا اخراج قبل از ورود به سن مشمولیت باشد مانع شروع به تحصیل در حوزه قبل از سن مشمولیت نیست.)


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته