دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 مرداد 1395 - 18:41
مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد:

آموزش و پرورش بدون مشارکت مردم اداره نمی‌شود

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد گفت: دولت یازدهم اعتقاد دارد که آموزش و پرورش بدون مشارکت مردم نمی تواند با شایستگی اداره شود.
کد خبر : 108558

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، احمد شیرزاد در سی و سومین اجلاس روسای آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش به عنوان نهادی اجتماعی کارکردی مشارکتی دارد، گفت: مشارکت جزء جدایی ناپذیر آموزش و پرورش است. در سند تحول نظام آموزشی کشور استراتژی آموزش و پرورش ارتقا کیفیت در آموزش و پرورش است و این تنها با کمک و همکاری اولیا و سایر نهادها و دستگاه اتفاق می‌افتد.


وی با بیان اینکه آموزش و پرورش دولت یازدهم با مشی اعتدال و ارج نهادن به دانش و بینش پیش می‌رود، افزود: اعتقاد داریم که آموزش و پرورش بدون مشارکت مردم نمی‌تواند با شایستگی اداره شود.


شیرزاد ضمن اشاره نقش موثر نهادهای درون و برون سازمانی آموزش و پرورش در توسعه مشارکت، گفت: شورای آموزش و پرورش یکی از تاثیرگذارترین نهادها و عالی‌ترین نهاد سیاست گذاری و اتاق فکر آموزش و پرورش است. شورای عالی آموزش و پرورش باید کمک کند تا مسئولان این وزارتخانه از یک پشتوانه معنوی ، کارشناسی و مالی برخوردار باشند.


مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد ادامه داد: تلاش و همراهی اعضای شورا عالی آموزش و پرورش سراسر کشور قابل تقدیر است. اما این ساختار نیاز به باز تعریف، اصلاح و ترمیم برخی از مواد و روش‌های اجرایی دارد.


وی ضرورت ساختار و کاهش تمرکز را یکی دیگر از این عوامل برشمرد و افزود: در سال های اخیر سعی بر این بوده است که از تمرکز در آموزش و پرورش کاسته شود. گرچه هنوز در لایه های مختلف تصمیم گیری این نهاد تمرکز زیادی دیده می شود. اما می‌توان با تفویض اختیار و کوچک سازی ساختار اداری، تصمیم گیری‌ها در سطوح مختلف به مدرسه سپرده شود.


شیرزاد در ادامه به بحث مشارکت معلمان پرداخت و گفت: شورای معلمان نمودی کارامد در جهت مشارکت در امور مدرسه است اما گسترش مشارکت در سطح وسیع‌تر نیازمند ایجاد کارگروه معلمان در شهر، استان و کشور است.


مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد با بیان اینکه انجمن اولیا و مربیان زمینه مشارکت برای بخش وسیعی از افراد جامعه را فرهم می کند گفت: باید با روش‌های مناسب از قبیل بهره‌مندی از جلسات آموزش خانواده و به کارگیری فریختگان جامعه، اولیا را در مدیریت مدرسه مشارکت دهیم.


شیرزاد با تاکید بر اینکه مشارکت در آموزش و پرورش حق و وظیفه دانش آموزان است افزود: تشکیل شوراهای دانش آموزی، مشارکت دانش آموزان در فعالیت‌های فوق برنامه نه به عنوان بخشی از فرایند یادگیری بلکه به عنوان هسته اصلی یادگیری از جمله مواردی است که به تقویت مشارکت دانش آموزان می پردازد. دانش آموز باید یاد بگیرد انتقاد کند، مساله‌یابی کند، امتحان کند و راه حل پیشنهاد کند.


وی در پایان افزود: تعامل هرچه بیشتر مسئولان آموزش و پرورش با نمایندگان مجلس می تواند موجب تحقق این موارد شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته