دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مرداد 1395 - 17:18
مدیر بافت و بناهای تاریخی شهرداری تهران در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

تشریح دو راه جلوگیری از ادامه تخریب و ساخت‌وساز در خانه توران

مدیر بافت و بناهای تاریخی شهرداری تهران با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی به دنبال حساسیت‌های گروه‌های مردم‌نهاد تصمیم به ثبت خانه توران گرفت، دو راه جلوگیری از ساخت‌وساز و تخریب در این خانه را تشریح کرد.
کد خبر : 104935

محمدباقر خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، با اشاره به آخرین وضعیت تخریب خانه توران اظهار کرد: معاونت شهرسازی شهرداری تهران از طرح تفصیلی تبعیت می‌کند. در سامانه طرح تفصیلی بناهای واجد ارزش و ثبت اثر ملی منعکس شده است و برای این املاک شهرداری خود را مکلف می‌داند که از سازمان میراث فرهنگی استعلام بگیرد.


وی با بیان اینکه اگر در سامانه طرح تفصیلی بنایی به عنوان بنای واجد ارزش ثبت نشده باشد، به صورت قانونی شهرداری نمی‌تواند حقوق مالکانه فرد را از صاحب ملک بگیرد. فرد در این صورت می‌تواند به دیوان عدالت اداری مراجعه کند و علیه شهرداری شکایتی را تنظیم و شهرداری را مکلف کند تا مطابق طرح تفصیلی به قانون عمل کند.


مدیر بافت و بناهای تاریخی شهرداری تهران با بیان اینکه درخصوص این بنا هیچ مستندی مبنی‌ بر واجد ارزش بودن ملک وجود ندارد، اضافه کرد: حتی در گام اول سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد که این بنا جزو بناهای واجد ارزش نبوده است، اما وقتی حساسیت‌های افکار عمومی و گروه‌های دوستدار بناهای تاریخی نسبت به این مساله زیاد می‌شود، سازمان میراث فرهنگی نیز نسبت به این مساله حساس می‌شود و بعد ادعا می‌کند که این بنا نباید تخریب شود.


خسروی ادامه داد: شهرداری تهران وقتی با این حساسیت‌ها روبه‌رو می‌شود تیمی را به مجموعه می‌فرستد تا ادامه عملیات ساخت‌وساز در آنجا متوقف شود و این اقدام از طرف سازمان میراث فرهنگی نیز تایید می‌شود.


وی با بیان اینکه صاحب این بنا کمیته امداد امام‌خمینی‌(ره) است، عنوان کرد: اگر بناهایی در دست ارگان‌های دولتی وجود دارد که واجد ارزش تاریخی هستند و ما نتوانیم ارگان‌های دولتی را قانع کنیم که این بناهای تاریخی را حفظ کنند، چگونه می‌توانیم نهادهای خصوصی را قانع کنیم تا از منافعی که در ملک‌شان وجود دارد صرفنظر کنند. سازمان میراث فرهنگی مطابق قانون این وظیفه را دارد که ارگان‌های مختلف را مکلف کند که فهرست بناهای خود را در اختیار آنها قرار دهد. در حال‌حاضر اطلاعات دقیقی وجود ندارد که در شهر تهران چه تعداد بنای واجد ارزش تاریخی وجود دارد.


مدیر بافت و بناهای تاریخی شهرداری تهران ادامه داد: فردی یک پروانه ساختمانی گرفته است اما قبل از اینکه از طرف سازمان میراث فرهنگی به او اعلام شود که این بنا واجد ارزش است. اگر اسنادی در این زمینه ارائه شود مالک باید آن را بپذیرد، در غیر این صورت سازمان میراث فرهنگی موظف است این بنا را از مالک بخرد، اما این کار را تا قبل از صدور پروانه انجام نداده است. در این زمینه مشکلات را باید سازمان میراث فرهنگی با کمیته امداد رفع کند. شهرداری اگر جلوی ساخت و ساز و تخریب این ملک را بگیرد طبق قانون چون پروانه صادر شده است و ترتیبات قانونی طی شده قطعا دادگاه شهرداری را مکلف می‌کند که نسبت به ادامه عملیات ساختمانی دخالتی نداشته باشد.


خسروی تصریح کرد: در نهایت میراث فرهنگی باید نظر کمیته امداد را در این خصوص جلب کند یا رای قضایی دریافت کند تا مالک مکلف شود از ادامه عملیات ساخت‌وساز خودداری کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته