اقتصاد «برف و یخ»؛ پروژه استان اردبیل برای چهارفصلسازی/کشورهای حاشیه خلیج فارس مشتری سبلان و دامنههای برفی
خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ اقتصاد استان اردبیل با تکیه بر ظرفیتهای کشاورزی و صنعتی، همواره در بخش خدمات، بهخصوص گردشگری، بهدنبال یافتن موتور محرکهای پایدار بوده است.
با این حال، بخش قابل توجهی از درآمدزایی این صنعت در گذشته به شدت متأثر از فصلی بودن تقاضای سفر بوده و با پایان یافتن فصل اوج، چالشهای جدی در تأمین معیشت و پویایی اقتصادی مناطق مستعد گردشگری بهخصوص در فصول پاییز و زمستان، نمود پیدا میکرده است.
غلبه بر این نوسانات فصلی، یکی از اولویتهای استراتژیک در حوزه مدیریت میراث فرهنگی و توسعه گردشگری استان تلقی میشود.
این امر مستلزم یک تغییر پارادایم از تمرکز بر جاذبههای صرفاً فصلی به سمت ایجاد و ترویج برندهای چندوجهی است.
هدف کلیدی، استفاده از ظرفیتهای منحصربهفرد استان اردبیل اعم از زیرساختهای ورزشی زمستانی در سرعین، پتانسیلهای درمانی آبهای گرم و تنوع اقلیمی بینظیر در مناطق مختلف برای طراحی بستههای سیاحتی مکمل است.
این رویکردِ توسعهٔ گردشگری چهارفصل، که با حمایت از سرمایهگذاریهای زیرساختی و برگزاری رویدادهای ملی و بینالمللی حمایت میشود، مسیر مشخصی را برای تبدیل گردشگری از یک منبع درآمد متغیر به «اقتصاد دوم» و پایدار استان اردبیل ترسیم میکند.
با آغاز نیمسال دوم و فرارسیدن فصول سرد، ضرورت بهرهگیری از ظرفیتهای گردشگری زمستانی و اقتصاد فصلی در استان اردبیل بیش از پیش نمایان شده و این استان که به پشتوانه اقلیم منحصربهفرد، طبیعت کمنظیر و زیرساختهای گردشگری توسعهیافته شناخته میشود، امروز در آستانهی ورود به فصل تازهای از شکوفایی اقتصادی و جذب گردشگر قرار دارد.
از پیستهای اسکی «آلوارس» و «اوجور» در دامنههای سبلان تا آبهای گرم سرعین و مراکز اقامت و پذیرایی گسترده، مجموعهای از امکانات هماهنگ در فاصلهای کوتاه از یکدیگر شکل گرفتهاند تا بستر مناسبی برای معرفی اردبیل بهعنوان قطب ورزشهای زمستانی و مقصد درمانی کشور فراهم آورند.
این ظرفیتها، که سالها مغفول مانده بود، اکنون در چارچوب سیاستهای جدید حوزه میراث فرهنگی و گردشگری، محور برنامهریزیهای جامع نیمسال دوم قرار گرفتهاند.
با تشکیل ستادهای تخصصی برای معرفی، تبلیغات هدفمند و برگزاری رویدادهای ملی و بینالمللی، تلاش بر آن است که اردبیل از قالب گردشگری فصلی خارج و به مقصدی چهارفصل تبدیل شود. توسعه زیرساختها ازجمله بهرهبرداری از راهآهن اردبیل، افزایش پروازها و طراحی جشنوارههای زمستانی، نهتنها موجب پویایی اقتصادی مناطق گردشگرپذیر خواهد شد، بلکه بنیانی تازه برای شکلگیری «اقتصاد دوم» استان اردبیل بر پایه گردشگری سلامت، ورزشهای برفی و رویدادهای فرهنگی فراهم میآورد.
اردبیل، اکنون در مسیر تبدیلشدن به یکی از نقاط راهبردی گردشگری ایران ایستاده؛ استانی که زیبایی طبیعتش، هوای پاکش و آبهای درمانیاش میتواند الگویی برای تلفیق توسعه پایدار، گردشگری هوشمند و اقتصاد سلامت در کشور باشد.
خبرنگار آنا در قالب پرونده «گشتوگذار در اقتصاد فصلی استانها» گفتوگویی را با جلیل جباری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل ترتیب داده تا با اکاوی موشکافانه راههای عبور این استان از اقتصاد فصلی به مقصد چهاد فصل را مورد بررسی قرار دهد.
گپ و گفت آنا با جباری در پی میآید:
آنا: با توجه به ضرورت بهرهبرداری از ظرفیتهای نیمسال دوم بهخصوص، برنامه شما برای رونق اقتصادی و گردشگری استان اردبیل چیست و چه سازوکاری در این زمینه اندیشیدهاید؟
جباری: استفاده از ظرفیت رونق اقتصادی در نیمسال دوم همواره در دستورکار قرار داشته و برنامهریزیهای جدی برای تحقق این امر صورت گرفته است.
در دوره جدید از فعالیتهای ادارهکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اقداماتی نظیرتشکیل ستاد معرفی، تبلیغات هدفمند و برگزاری رویدادهای ملی و بینالمللی گردشگری در استان اردبیل در دستورکار قرار گرفته تا هم ظرفیتهای گردشگری استان اردبیل معرفی شوند و هم برنامههای اجرایی آن تدوین و تقدیم شود.
با توجه به زیرساختهای فیزیکی قوی ایجاد شده در سرعین ازجمله دو مجموعه ورزش های زمستانی همچون پیست اسکی «آلوارس» و پیست اسکی «اوجور» بهعنوان مجموعه ورزشهای زمستانی، راه دسترسی مناسب، مجموعه توریستی «تلهسیژ» سرعین و امکانات اقامتی و پذیرایی مناسب، ظرفیت خوبی برای میزبانی گردشگران در نیمسال دوم فراهم شده است.
این زیرساختها شامل نزدیکی مجموعه آبهای درمانی (با فاصله پنج تا ۶ کیلومتری از دامنههای برفخیز و پیستهای اسکی) و وجود نزدیک به ۱۵ هزار واحد اقامتی (تخت و اتاق) است تا تورهای گردشگری از این مجموعهها دیدن کنند و این موضوع صرفه اقتصادی بزرای استان اردبیل و سرعین خواهد داشت.
متأسفانه این موضوع (استفاده از ظرفیتهای زمستانی) در سالهای گذشته مغفول مانده و مورد توجه قرار نگرفته بود.
اولویتهای ستاد جدید و برنامههای جشنوارهای
تشکیل ستاد معرفی، تبلیغات هدفمند و برگزاری رویدادهای ملی و بینالمللی گردشگری در استان اردبیل با اولویت اصلی سیاستگذاری و اجرای جشنوارههای ملی و بینالمللی دنبال شده است.
اولین برنامه محوری برگزاری جشنواره ورزشهای زمستانی بر پایه برف و اسکی خواهد بود که بهمنماه برگزار میشود و برنامه دوم هم نشست علمی آبهای درمانی اردبیل (سرعین) که برنامهریزی شده در اسفندماه برگزار میشود.
افق بلندمدت گردشگری سلامت
برای توسعه گردشگری سلامت، هدفگذاری بلندمدتتری صورت گرفته و برنامهریزی برای برگزاری فستیوال اسپا و گردشگری سلامت اردیبهشتماه سال ۱۴۰۵ در سرعین (دومین دوره پس از برگزاری نخستین دوره در کیش) است.
اقدامات تکمیلی زیرساختی برای فصول کممسافر
بهمنظور رونقبخشی به گردشگری در فصول کممسافر، تقویت زیرساختهای استان اردبیل در دستورکار قرار دارد:
درراستای تقویت زیرساختهای استان اردبیل پیگیری، افتتاح قطار اردبیل که مقدمات آن تا بهمنماه امسال و اوایل اسفندماه به بهرهبرداری میرسد.
پیگیری افزایش پروازها در فرودگاه اردبیل هم در دستورکار قرار دارد تا موضوع گردشگری در استان اردبیل رونق بگیرد.
هدف نهایی برنامههای زمستانی
هدف اصلی، ترویج ورزشهای زمستانی است تا بتوان سرعین را بهعنوان قطب ورزشهای زمستانی معرفی کرده و از ظرفیت گردشگری زمستانی استفاده شود و بدین ترتیب اردبیل و سرعین بهعنوان مقصدی ماجراجویانه و ورزشهای برفی برای سفرهای بلندمدت و ورزشی معرفی شوند.
توسعه گردشگری استان اردبیل با تمرکز بر بازارهای بینالمللی
آنا: برنامهای برای برقراری ارتباط با کشورهای حاشیه خلیج فارس برای استفاده از مواهب طبیعی نظیر کوه سبلان و برفهای دامنه آن و همچنین ارتقاء جنبههای درمانی آبهای گرم اردبیل، فراتر از استفاده صرف برای آبتنی مدنظر دارید؟
جباری: تلاش میکنیم تا ارتباط مؤثری با کشورهای حاشیه خلیج فارس برقرار کنیم تا از مواهب طبیعی استان اردبیل، بهخصوص کوه سبلان و تپههای برفی دامنه آن، بهرهبرداری شود.
همزمان بر ارتقاء جنبههای درمانی آبهای گرم اردبیل تمرکز خواهد شد؛ به گونهای که استفاده از این منابع صرفاً محدود به آبتنی و استخر نباشد، بلکه جنبههای درمانی واقعی آبها مورد توجه قرار گرفته و شیوههای استفاده از آنها ترویج یابد.
درراستای ایجاد مجتمعهای جدید آبدرمانی مقرر شده که سرمایهگذاران جدید شیوههای نوین بهرهگیری از آبهای گرم و درمانی سرعین در دستورکار قرار گیرند.
رویدادها و تحریک سفر در فصول سرد
در چارچوب جشنوارههای پیشبینی شده، مسابقات مختلف اسکی در سطوح آماتور و حرفهای، مسابقات ساخت تندیسهای برفی و آدمبرفی، همچنین برنامههای فرهنگی و آیینی مرتبط با غذاهای زمستانی برگزار خواهد شد تا نظر مشاوران و گردشگران جلب شده و سفر به استان تحریک شوند.
آنا: با توجه به جاذبههای گردشگری طبیعی، تاریخی، اقتصادی و مذهبی استان اردبیل و شمال غرب ایران، مشخصاً برنامه شما در حوزه اقتصاد فصلی چیست تا با جذب گردشگران به سمت رونق اقتصاد اردبیل پیش بروید تا محدودیت اقتصادی برطرف شود؟
جباری: ببینید. اقتصاد استان اردبیل بر پایه کشاورزی و بخشی صنعت استوار است، اما بیشترین رونق اقتصادی از بخش خدمات و گردشگری حاصل میشود.
هدفگذاری بر آن است که سهم اقتصاد گردشگری در کل اقتصاد استان ارتقاء یابد و در این راستا، تلاش شد تا با برگزاری همایش سرمایهگذاری استان اردبیل در ماه گذشته، چراغ سبزی برای جذب سرمایهگذاران جدید نشان داده شود.
این سرمایهگذاریها در حوزههایی نظیر ایجاد دهکده سلامت و سایتهای مراکز تفریحی و سرگرمی مبتنی بر اقتصاد برف و یخ متمرکز خواهد بود تا بهعنوان «اقتصاد دوم استان اردبیل» تأثیرگذار باشند.
آمار گردشگران فصول پاییز و زمستان
آنا: از ظرفیتهای طبیعی استان اردبیل از سرعین تا سبلان برای طراحی گردشگری زمستانی شامل ورزشی، درمانی و اقلیمی نام بردید، در حال حاضر استان اردبیل در فصل زمستان و پاییز چه آماری از تعداد گردشگران دارد؟
جباری: درباره آمار دقیق جذب گردشگران در فصول پاییز و زمستان، در حال حاضر آمار در دسترس نیست و تهیه و ارائه آن در اولین فرصت به اطلاع خواهد رسید.
توسعه گردشگری چهارفصل و شناسایی کانونهای جذب مسافر
آنا: فکر میکنید چگونه میتوان استان اردبیل را از اقتصاد گردشگری فصلی خارج و به مقصدی برای چهارفصل تبدیل شود؟
جباری: با توجه به هدف تبدیل اردبیل به مقصدی چهارفصل و با در نظر گرفتن تنوع اقلیمی استان (مانند هوای بهاری در شمال استان همزمان با بارش برف در سرعین)، اقدامات لازم بر معرفی قابلیتها، ظرفیتها و توانمندیهای گردشگری استان در مناطق مختلف، از شمال تا جنوب، بهعنوان کانونهای جذب مسافر متمرکز خواهد بود.
در این زمینه، حمایت جدی از سرمایهگذاری در مناطق مختلف استان پیگیری میشود و تفاهمنامههای متعددی با شرکتها و هلدینگهای سرمایهگذاری گردشگری (حداقل ۱۰ عنوان تفاهمنامه) منعقد شده و این تفاهمنامهها درراستای تقویت زیرساختها و تأسیسات گردشگری و همچنین در حوزه تبلیغات و تورگردانی به رونق گردشگری کمکرسان خواهند بود.
پیگیری نشست راه ابریشم
درباره نشست راه ابریشم، این موضوع صرفاً در حد پیشنهاد بوده و اعلام آمادگی و میزبانی این رویداد در صورت تصویب نهایی در وزارت میراث فرهنگی، توسط استان صورت خواهد گرفت.
انتهای پیام/


