مدیر فنی اجرایی توسعه و نگهداری اماکن ورزشی منطقه 3 کشور:

شهرسازی مهدوی، نیازمند طراحی شهری انسان‌محور و معنوی است

شهرسازی مهدوی، نیازمند طراحی شهری انسان‌محور و معنوی است
استاد دانشگاه و کارشناس شهرسازی، در آستانه پنجمین اجلاس ملی مهدویت و انقلاب اسلامی، با تأکید بر اهمیت تحول در بستر تمدنی و کالبدی زندگی، به تبیین نقش شهرسازی در تحقق جامعه مهدوی پرداخت. وی بر لزوم طراحی شهری بر پایه هویت ایرانی-اسلامی و اصول عدالت فضایی، آرامش روانی و هویت‌سازی تأکید کرده و معتقد است تحقق جامعه آرمانی مهدوی تنها با طراحی شهری منسجم و انسان‌محور امکان‌پذیر است.

سعید آفتابی حسین در آستانه برگزاری پنجمین اجلاس ملی مهدویت و انقلاب اسلامی، در گفت‌وگویی اختصاصی به تبیین نسبت شهرسازی معنادار، اصالت ایرانی- اسلامی و زیست‌جهان مهدوی پرداخت.

وی با اشاره به اینکه «جامعه مهدوی صرفا نتیجه تحول در حوزه اندیشه نیست، بلکه نیازمند تحول در بستر تمدنی و کالبدی زندگی است»، اظهار داشت: هیچ جامعه آرمانی بدون ساختار‌های شهری منسجم، عادلانه، ایمن و انسان‌محور محقق نمی‌شود. شهر، آینه آینده است و آینده موعود نیازمند شهری است که بتواند حقوق شهروندی را در کامل‌ترین شکل ممکن پاس بدارد.

آفتابی حسین با تأکید بر نقش شهرسازی در تربیت انسان و فرهنگ عمومی افزود: امروز طراحی شهر دیگر تنها بحث سازه، مسیر یا ساختمان نیست؛ بلکه مسئله هویت، آرامش روانی، انضباط اجتماعی، عدالت فضایی و کیفیت زندگی است. شهری که با بی‌نظمی ترافیکی، آشفتگی بصری یا بی‌هویتی معماری همراه باشد، نمی‌تواند زمینه‌ساز جامعه‌ای امیدوار، سالم و معنوی شود.وی خاطرنشان کرد که برای تحقق جامعه‌ای هماهنگ با آرمان‌های مهدوی، باید به «مهندسی آینده» در فضای شهری توجه جدی کرد.

به گفته او، الگو‌های مدرن شهرسازی در جهان، به سمت شهر‌های معناگرا، آرام، کم‌تنش، هوشمند و انسان‌محور حرکت کرده‌اند؛ اما ما میراث تمدنی خود را در اختیار داریم که اگر به‌درستی درک و بازخوانی شود، از آن الگو‌ها بسیار غنی‌تر است.

وی اظهار داشت: اصالت ایرانی–اسلامی در معماری و سامان‌دهی شهری نه یک تزئین است و نه یک شعار؛ بلکه ساختار تولید هویت، تعلق، امید و معناست. شهر‌های تاریخی ما -از شیراز و اصفهان تا تبریز و گیلان- نظامی از زیبایی، آرامش و عدالت فضایی داشتند که می‌تواند امروز دوباره احیا و با فناوری‌های نوین پیوند داده شود.

آفتابی حسین با اشاره به اینکه بیانیه گام دوم انقلاب بر «ایجاد تمدن نوین اسلامی» تأکید دارد، گفت: تمدن، چیزی فراتر از اندیشه است؛ تمدن یک بستر کالبدی می‌خواهد. تحقق بند‌های گام دوم بدون توجه به حمل‌ونقل کارآمد، عدالت فضایی، معماری اصیل و طراحی شهری هویت‌ساز ممکن نیست. شهر باید زمینه‌ساز رشد انسان باشد، نه مانع آن.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه «ترافیک، آلودگی، معماری بی‌هویت و اختلال در دسترسی‌ها، آرامش اجتماعی و زیست‌پذیری شهری را مختل می‌کند»، افزود: در جامعه مهدوی، حتی سیستم حمل‌ونقل نیز باید عدالت‌آفرین باشد؛ یعنی دسترسی برابر، امنیت، صرفه‌جویی در زمان و احترام به کرامت انسانی فراهم آورد. اینها مؤلفه‌هایی تمدنی‌اند، نه صرفا فنی.

او همچنین خاطرنشان کرد که شهر آرمانی در نگاه مهدوی، شهری است که در آن عدالت فضایی رعایت شود. معماری نشانه‌دار و هویت‌ساز باشد،  حمل‌ونقل پاک و کارآمد جریان یابد، آرامش اجتماعی در رفتار‌های ترافیکی متجلی شود و فضا‌های شهری امکان عبادت، تفکر، تعامل، امید و خانواده‌محوری را تقویت کنند.

در پایان وی تأکید کرد: اگر بناست جامعه‌ای منتظر و تمدنی مهدوی بسازیم، باید از همین امروز شهر را بر مدار انسان، معنا، هویت و آینده طراحی کنیم. آینده را نمی‌توان تنها در ذهن ساخت؛ آینده در خیابان‌ها، میدان‌ها، معماری و شبکه حمل‌ونقل شهر شکل می‌گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا