با برگزاری آیین اختتامیه

نوزدهمین جشنواره سینما حقیقت به ایستگاه پایانی رسید

نوزدهمین جشنواره سینما حقیقت به ایستگاه پایانی رسید
با برگزاری آیین اختتامیه نوزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت در تالار وحدت، برگزیدگان بخش‌های مختلف این رویداد سینمایی معرفی شدند.

به  گزارش  خبرنگار خبرگزاری آنا، آیین اختتامیه نوزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت شامگاه سه شنبه ۲۵ آذر با اجرای فرزاد حسنی در تالار وحدت برگزار شد.

در این مراسم، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رائد فریدزاده رییس سازمان سینمایی، همایون اسعدیان، مهدی شفیعی معاون توسعه منابع سازمان سینمایی، حبیب ایل بیگی مدیرعامل سینماشهر، حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، علیرضا اسماعیلی معاون توسعه فناوری سازمان سینمایی، داوران بخش‌های مختلف و ... حضور داشتند.

پس از پخش سرود ملی و تلاوت قرآن کریم، اجرای پرفورمنس آغاز شد.

پس از پایان پرفورمنس، فرزاد حسنی روی صحنه آمد و اطلاعاتی از جشنواره ارائه داد. او از جمله به حضور استعداد‌های جوان در این دوره و توجه به موضوع ایران در آثار مختلف صحبت‌هایش اشاره کرد.

نوزدهمین جشنواره سینما حقیقت به ایستگاه پایانی رسید

پس از  پخش تیزر جشنواره، محمد حمیدی مقدم دبیر نوزدهمین جشنواره سینماحقیقت در سخنانی گفت: به آیین پایانی نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» خوش آمدید. با افتخار برای هفتمین بار میزبان شما در «سینماحقیقت» هستم و خدا را سپاس می‌گویم که فرصت این تجربه را به من داد.

پیش از آنکه، از مسیر طولانی پشتِ سر بگویم، به آینده و چشم‌اندازی اشاره می‌کنم که بخشی از آن در نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» دیدنی شد. نسلی تازه از جوانانِ فیلمساز، از سراسر ایران در جشنواره حاضر شدند، آثارشان را به داوری گذاشتند، در شش روزِ ثمربخش، کنار هم فیلم دیدند، در کارگاه‌ها شرکت کردند و از سینمای مستند گفتند. فیلمسازانی از نسل‌های مختلف، با نگاه‌ها و سلایق متفاوت، به احترام «سینماحقیقت» زیر یک چتر جمع شدند، این گردهمایی و تضارب آرا، مغتنم است.

«سینماحقیقت ۱۹» رویدادی بزرگ به وسعت ایران، و به گستردگی سینمای مستند بود، اگر فیلمسازان و شرکت کنندگان در این گردهمایی نبودند، این تصویر روشنِ چندوجهی، از جهان و ایران، خلق نمی‌شد. از این همراهی سپاسگزارم.

شش روز میزبان خانواده سینمای مستند بودیم، مهمانانی از کشور‌های مختلف، به جشنواره آمدند و تماشاگر شوق و شوری شدند که «سینماحقیقت» را به یکی از مهمترین و اصیل‌ترین رخداد‌های هنری ایران و خاورمیانه تبدیل کرده است. در بخش ملی و بین‌الملل مستند‌هایی با مضامین و ساختار‌هایی متفاوت روی پرده رفتند، امروز صحبت کردن درباره تنوع و تکثر آثار، آسان‌تر است، شما شاهد این گوناگونی و رنگارنگی بودید.

این روزها، بزرگان، کنارمان بودند، نام‌های معتبری از چهره‌های علمی، هنری و سیاستمداران در بخش‌های مختلف جشنواره فیلم دیدند، مستند باید از میان مردم بگذرد و به مسئولان و مدیران برسد، مستندساز‌ها به گواهی آثاری که خلق کرده‌اند، همواره یک گام پیش از دیگران، مسائل و مشکلات را دیده‌اند، پس پیوند مدیران و مسئولان با جشنواره و سینمای مستند را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم این ارتباط، تقویت شود. از سویی دیگر، سینمای مستند باید پوست‌اندازی کند، به تحول بیاندیشد، در شیوه روایت و ساختار، با توجه به مضامین بکرِ بومی، فراتر از قواعد مرسوم و تکراری، «جهانی» روایت کند و درک بهتری از ایرانِ امروز، به تماشاگر بدهد.

نوزدهمین جشنواره سینما حقیقت به ایستگاه پایانی رسید

سینمای مستند ایران، با وجود کاستی‌ها، یکی از نقاط قوت فرهنگی و سرمایه ملی ماست و می‌تواند فراتر از مرز‌های داخلی، قدرت و نفوذ خود را برای دیده شدن در کشور‌های همسایه و همسو و افق‌هایی دورتر، افزایش دهد. تجربه مشترک تولید فیلم در غزه، در دلِ بحران، این درس بزرگ را به ما آموخت که می‌شود به مسیر‌های تازه برای شنیده شدن صدا‌های مختلف اندیشید، در جهان امروز، که پیچیدگی‌ها و بحران‌های خاص خود را دارد، ما به دنبال ثبت واقعیت هستیم، برای این هدف، تعامل با کشور‌های همسایه و سرزمین‌هایی با ویژگی‌ها و پیوند‌های مشترک را در اولویت قرار خواهیم داد.

نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» با توجه ویژه به عکس مستند، در خانه هنرمندان ایران، روایتگر موضوع عکس مستند بودیم و با برگزاری کارگاه‌های آموزشی در این بخش، تلاش کردیم فقدان اطلاعات در این حوزه را جبران کنیم. از داوران محترم این بخش، سپاسگزارم.

پیش از آغاز اختتامیه، از مشاوران انتخابِ جشنواره، هیات‌های محترم داوری که امسال وظیفه سنگینی داشتند، تشکر می‌کنم. همچنین از داوران بین‌الملل، بخش ملی، جایزه شهید آوینی، بخش دانشجویی و غزه. هر جشنواره، انتخاب‌هایی دارد، برای پیشرفت و توسعه هر رویداد، باید به ضوابط آن پایبند باشیم و نظر داوران را بپذیریم.

از شهرداری تهران، مدیر محترم موسسه تصویر شهر، همکاران پرتلاش پردیس ملت، مدیر محترم خانه هنرمندان و مجموعه همکارانشان که میزبان بخش مجموعه عکس مستند بودند، تشکر می‌کنم. همچنین از سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی سپاسگزارم.

امسال در بخشی ویژه به «ایرانِ عزیز، ایرانِ بزرگ» ادای احترام کردیم. پس از تجاوز آشکار رژیم اشغالگر صهیونیستی، قلب ما ایرانیان، زخم خورده از شهادت هم وطنانمان و داغدار خانواده‌های آسیب دیده، بهم پیوند خورد. همدلی، راهی بود برای عبور از روز‌های دشوار، ما تجربه چنین رنجی را داشتیم، پس مانند سال‌های دفاع مقدس، قلب‌هایمان را یکی کردیم و برای «ایران» قدم برداشتیم، با هر دیدگاه و سلیقه، از سرزمینی گفتیم که مادر ماست و پیوندی ناگسستنی میان ما و او پابرجاست.

بخش «ایران»، هم تاریخ و فرهنگ مان را بازتاب داد و هم انعکاسی از جنگ ۱۲ روزه، بود. با خانواده‌های بزرگوار شهدای آن روزها، به تماشای فیلم‌ها نشستیم و به قربانیان این جنگ، ادای احترام کردیم.

امشب و این مراسم را با نام «ایران» آغاز می‌کنیم، خانه‌ای امن و روشن که آبادی و ماندگاری‌اش آرزوی مشترک همه ماست. به افتخار ایران!

در ادامه جوایز بخش بین‌الملل آغاز شد. در این بخش، جایزه شبکه مستند به  فیلم «برای ابراهیم مردی با دوربین فیلمبرداری» به کارگردانی علی‌محمدی صادقی اهدا شد.

جایزه معاونت راهبردی رئیس‌جمهوری به نیز «چهارراه حوادث» به کارگردانی فرشاد اکتسابی اهدا شد.

رامتین شهبازی، محمود اربابی و حامد شکیبانیا برای اهدای جوایز بخش دانشجویی روی صحنه رفتند و رامتین شهبازی بیانیه داوران این بخش را خواند.

در بخش دانشجویی، لوح تقدیر به سوگند رضایی برای کارگردانی مستند «میسوفونیا» و امیر کمالی الموتی برای مستند «مسخ‌کراسی» اهدا شد.

نوزدهمین جشنواره سینما حقیقت به ایستگاه پایانی رسید

در ادامه، ساعد نیک ذات، سیف الله صمدیان و مهرداد زاهدیان به عنوان داوران بخش عکس روی صحنه رفتند تا جایزه برگزیدگان این بخش را اهدا کنند.

در این بخش اصغر بشارتی برای مجموعه عکس «هندسه صید» لوح تقدیر دریافت کرد. امیرحسین یوسفی هم  برای مجموعه عکس «فوچل» و پژمان مولایی برای مجموعه عکس «مرگ سیاه» لوح تقدیر دریافت کردند.

در ادامه، رائد فریدزاده رییس سازمان سینمایی در صحبت‌های کوتاهیگفت: تنوع و تکثر این دوره از جشنواره امیدبخش است. کارکرد سینمای مستند بیش از ثبت واقعیت است، همزمانی و درزمانی در سینمای مستند رخ می‌دهد. سینمای مستند ثبت اکنون و حفظ امروز برای آینده است.از این که مخاطبان سینمای مستند آمدند و این فضای گرم را به وجود آوردند، خوشحال و از همه سپاسگزارم.

در ادامه این مراسم، شرف البولکینی، خولیوپرس دل کامپو، مهدیه سادات محور داوران بخش غزه روی صحنه رفتند تا جایزه این بخش را اهدا کنند.

جایزه ویژه هیئت داوران در بخش مسابقه غزه به «یادداشت‌هایی بر تبعید» به کارگردانی گوستاوو کاسترو از کشور‌های برزیل و فلسطین اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم در بخش مسابقه غزه نیز به «بازی ادامه دارد» به کارگردانی محمد مصباح از کشور‌های فرانسه و فلسطین رسید.دیگر جایزه این بخش نیز  به «غزه کودکی به یغما رفته» به کارگردانی مؤمن غنیم از کشور‌های فلسطین و قطر رسید.

در بخش بعدی آنا ماریاآلوارز موریل، واسیلی یوگنی یویچ استپانوف، آرش لاهوتی داوران بخش مستند کوتاه و نیمه بلند بین‌الملل روی صحنه آمدند.

در ادامه مراسم، سپیده سپهی تندیس بهترین مستند نیمه بلند را برای کوروش دریافت کرد. او جایزه‌اش را به همسر فقید و مستندسازش آرش کوردسالی اهدا کرد و یاد او را گرامی داشت.

در ادامه آئین اختتامیه نوزدهمین جشنواره فیلم مستند، هیئت داوران مسابقه بین‌الملل فیلم‌های بلند شامل گوران رادونوویچ، فرشاد فرشته حکمت و رشید مشهراوی روی صحنه رفتند.

در این بخش، جایزه بهترین فیلم بلند بخش بین‌الملل به فیلم «بز۵۰۱» به کارگردانی «اوریم چرواتولو» اهدا شد.

جایزه ویژه این بخش نیز به پاس به تصویر کشیدن واقعیت‌ها در قالب هنری به «کسوف ماه سرخ» به کارگردانی «کارولین گمبال» از بلژیک رسید.

لازم به یادآوری است، چهل وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» از نوزدهم تا بیست و پنجم آذر ۱۴۰۴ به دبیری محمد حمیدی‌مقدم در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

 این خبر در حال تکمیل است...

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا