اسدی: علامه جعفری پیشگام ترکیب علم، فلسفه و دین در حیات معقول بود
به گزارش خبرگزاری آنا، محمدرضا اسدی دانشیار فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی سخنان خود را با ادای احترام به روح استاد جعفری آغاز کرد و گفت: این مراسم در یادبود علامه جعفری برگزار شده است و بحث من بررسی آسیبشناسی علوم فلسفی و تجربی در جهان کنونی با نگاه ایشان است.
وی با اشاره به ضرورت بازخوانی دین در عصر حاضر افزود: اقبال لاهوری اشاره کرده جوانان آسیایی و شمال آفریقا نیازمند تفسیر جدیدی از دین هستند. در قرن بیست و بیستویک، باید پرسید چرا انسان دیندار است؛ این از عجایب دوران ماست. برخی مانند پیتر برگ معتقدند دین بازگشته، اما دیگران مانند تیلور میگویند دین رو به افول است. شهید مطهری نیز بر احیای تفسیر دین تأکید داشتند.
اسدی درباره نقش علامه جعفری توضیح داد: اگرچه من فرصت نداشتم نظر ایشان را درباره اقبال لاهوری جویا شوم، اما میراث علامه جعفری بهصورت خودجوش موجود است و این امکان را فراهم میکند که دین و علوم دینی را در کنار علم و فلسفه بهصورت منطقی و معقول ارائه کنیم. این تفسیر، یک نگاه احیاگرانه از تفکر دینی است.
وی سپس به مفهوم حیات معقول و نقش دین، علم و فلسفه در آن اشاره کرد: علامه جعفری معتقد بودند علم، فلسفه و دین سه رکن حیات معقول هستند. ایشان شش سوال اساسی را مطرح کردند که تنها دین میتواند پاسخ دهد: من کیستم، از کجا آمدهام، به کجا آمدهام، به کجا میروم، با که آمدهام و برای چه آمادهام. فلسفه و علم در پاسخ به این پرسشها کمبود دارند و محوریت دین در تفسیر معقول حیات انسان ضروری است.
اسدی درباره وضعیت کنونی علوم دینی گفت: دو آفت بزرگ حوزه علوم دینی را تهدید میکند: نخست، تمرکز صرف بر فقه و غفلت از سایر ابعاد دین و دوم، عدم بهرهگیری از علوم انسانی و طبیعی و فلسفه برای غنی کردن تفکر دینی. علامه جعفری بار این کوتاهیها را بر دوش کشید و نشان داد که معرفت دینی نباید محدود به فقه شود. با بازبینی نقادانه و پرتو علوم جدید، میتوان افقهای تازهای در دین گشود و حیات معقول را به شکل جامع ارائه کرد.
وی در پایان سخنان خود تأکید کرد: میراث علامه جعفری الگویی است برای ترکیب علم، فلسفه و دین در حیات معقول و نشان میدهد چگونه میتوان علوم جدید را در تفسیر دین و زندگی انسانی به کار برد. نگاه ایشان راهنمای ما در احیای علوم دینی و فلسفی و ارائه تفکر منطقی و جامع به جامعه است.
انتهای پیام/


