حمایت از «شرکتهای خلاق» گستردهتر میشود
به گزارش حوزه علم، فناوری و دانشبنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نشست آشنایی با خدمات برنامه زیستبوم شرکتهای خلاق و دستگاههای اجرایی با حضور مسئولین مختلف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دیگر دستگاهها، روز دوشنبه 11 آذر برگزار شد، سید محمدحسین سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز در این نشست ضمن تاکید بر گسترش حمایت از شرکتهای خلاق و فرهنگی، به توضیح جزئیات برنامه پشتیبانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از زیستبوم صنایع خلاق پرداخت.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز با اشاره به تلاشهای صورت گرفته در این زمینه، اظهار کرد: حسب وظایفی که توسط قانون برای نهادهای مختلف بهویژه، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تعریف شده است، در این معاونت یک برنامه محوری برای حمایت از شرکتهای دانشبنیان وجود دارد. بر این اساس یک بسته حمایتی کامل برای حمایت از شرکتهای دانشبنیان در نظر گرفته شده است.
سید محمدحسین سجادی نیری در ادامه افزود: نکته اصلی اما این موضوع است که شرکتهای دانشبنیان تنها محور شکلگیری یک اقتصاد دانشبنیان و پویا نیستند. شرکتها و مجموعههای دیگری نیز وجود دارند که نوآور هستند، هر چند ممکن است این نوآوری لزوماً منجر به خلق فناوری برتر نشود، اما این شرکتها نیز نقشی کلیدی در تکوین و رشد یک اقتصاد دانشبنیان ایفا میکنند. به همین خاطر لازم دیده شد که یک برنامه مکمل به موازات برنامه حمایت از شرکتهای دانشبنیان برای حمایت از صنایع خلاق و فرهنگی، تدوین شود.
نقش کلیدی شرکتهای خلاق
دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز، نقش شرکتهای خلاق در کشورهای توسعهیافته را کلیدی خواند و گفت: در زیستبوم شرکتهای خلاق، در گام اول برنامهای با سه گروه شرکت مختلف تدوین شد. گروه اول استارتآپها و شرکتهای خدماتی آیتی محوری هستند که مورد حمایت برنامه شرکتهای دانشبنیان قرار نمیگیرند. گروه دوم، شرکتهای هستند که در صنایع فرهنگی مشغول به فعالیت هستند و گروه سوم نیز شرکتهای هستند که در کسب کارهای مرتبط با گیاهان دارویی و طب سنتی اشتغال دارند.
رئیس «برنامه زیستبوم شرکتهای خلاق کشور» در ادامه بیان کرد: یکی از رویکردهای اصلی این برنامه این است که با حمایت از صنایع خلاق و فرهنگی نوعی فرایند «هویت بخشی» انجام گیرد. این هویت بخشی باعث میشود که برای مثال زمانی که شرکتی تحت عنوان «شرکت خلاق» شناسایی میشود، دسترسی آسانتری به برخی خدمات و سرویسهای ارائه شده از سوی نهادها و دستگاههای مختلف داشته باشد.
سجادی نیری با اشاره به جزئیات برخی تلاشهای صورت گرفته جهت گسترش چتر حمایتی زیستبوم شرکتهای خلاق و فرهنگی، اظهار کرد: برای شناسایی شرکتهای خواهان برخورداری از خدمات مختلف ارائه شده، مبادی مختلفی تعریف شده است. شتابدهندهها، جشنوارههای معتبر (که بیش از سه دوره برگزارشدهاند) و برخی دیگر از مراکز بهعنوان مبادی شناسایی شرکتهای حائز شرایط شرکت خلاق، شناخته میشوند، همچنین 4 ستاد مستقر در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شامل: ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز، ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان، ستاد توسعه فناوریهای اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی و ستاد توسعه علوم و فناری گیاهان دارویی و طب سنتی میباشند.
سید محمدحسین سجادی نیری با اشاره به وجود نزدیک به 60 مبادی شناسایی صنایع خلاق و فرهنگی در کشور گفت: غیر از این مبادی، شرکتها به صورت مستقیم نیز میتوانند در سامانه مشخص شده به همین منظور ثبتنام کنند و مراحل شناسایی بهعنوان یک شرکت خلاق و فرهنگی را بگذرانند.
انتهای پیام/4112/
انتهای پیام/