کشف عمق شخصیت حضرت علی‌اکبر(ع) با الهام از نامه ۳۱ نهج‌البلاغه

کشف عمق شخصیت حضرت علی‌اکبر(ع) با الهام از نامه ۳۱ نهج‌البلاغه
دبیر تخصصی جشنواره بین‌المللی شعر حضرت علی‌اکبر(ع) نامه ۳۱ نهج‌البلاغه را دارای مفاهیم بلند اخلاقی و تربیتی دانست و گفت: شعرا با استفاده از روایت‌های نمادین مانند تشبیه علی‌اکبر(ع) به «گل عقل در طوفان احساس» علاوه بر جاری شدن اشک، اندیشه را بپرورانند.

غلامعلی مدیح دبیر تخصصی جشنواره بین‌المللی شعر حضرت علی‌اکبر (ع) در گفتگو با خبرنگار آنا با استناد به نامه ۳۱ نهج‌البلاغه؛ سفارش امام علی (ع) به فرزندش امام حسن مجتبی (ع) اظهار کرد: اطاعت از ولی، شجاعت و جوانمردی، مراقبت از زبان و اخلاق و عقلانیت و بصیرت، صفاتی از سیره و رفتار حضرت علی‌اکبر (ع) بوده که در حادثه کربلا تجلی یافته است.

وی افزود: حضرت علی‌اکبر (ع) با همه وجود مطیع امام حسین (ع) بود و پس از دریافت اذن از ایشان به میدان رفت. رشادت‌هایش در میدان نبرد زبانزد تاریخ است و با ادب و احترام، حتی در برابر دشمنان، رفتار می‌کرد. شاعران می‌توانند این مفاهیم را از طریق تصویرسازی‌های اخلاقی و روایت‌های نمادین، در اشعار خود بیاورند.

دبیر تخصصی جشنواره بین‌المللی شعر حضرت علی‌اکبر(ع) مصادیق را برشمرد و ادامه داد: به‌عنوان نمونه شجاعت را با تصویر شیر در میدان، اطاعت را با تشبیه به خورشید پیرو ماه و مراقبت از زبان را با سکوتی پرمعنا در برابر طغیان نشان دهند.

مدیح با اشاره به موضوعات خاص نامه ۳۱ نهج‌البلاغه برای شاعران شرکت‌کننده در جشنواره بین‌المللی شعر حضرت علی‌اکبر (ع) گفت: شاعران به حوزه‌هایی مانند عقلانیت و خردورزی جوان مؤمن، تقوای جوانی در اوج جذابیت، مسئولیت‌پذیری اجتماعی و غیرت دینی و بصیرت عاشورایی همت گمارند.

وی اضافه کرد: حضرت علی‌اکبر (ع) نماد جوانی است که عقل را بر احساس مقدم می‌دارد و با وجود زیبایی ظاهری، دل به دنیا نمی‌بندد. در میدان نبرد برای دفاع از حق، مسئولیت‌پذیری آن بزرگوار تجلی یافته و بدون شناخت و آگاهی با جان خود دفاع می‌کند.

دبیر تخصصی جشنواره بین‌المللی شعر حضرت علی‌اکبر(ع) نامه ۳۱ نهج‌البلاغه را دارای مفاهیم بلند اخلاقی و تربیتی دانست و عنوان کرد: شعرا با استفاده از تضاد‌های شاعرانه مانند تضاد بین زیبایی ظاهری و زهد باطنی، روایت‌های نمادین مانند تشبیه علی‌اکبر به «گل عقل در طوفان احساس» و زبان چندلایه که هم مخاطب عام و هم مخاطب خاص را جذب کند، علاوه بر جاری شدن اشک، اندیشه را بپرورانند.

مدیح تکرار و کلیشه‌ای شدن اشعار را یکی از آفت‌های این جشنواره برشمرد و بیان کرد: با ترکیب مفاهیم تربیتی با روایت عاشورایی، می‌توان تصاویری بکر و نو خلق کرد؛ به‌عنوان نمونه حضرت علی‌اکبر(ع)، تجلی وصیت پدر در میدان عاشوراست.

وی ادامه داد: همچنین، بازآفرینی شخصیت با محور عقل و اخلاق و نه فقط زیبایی و جوانی و استفاده از زبان فلسفی و عرفانی در کنار زبان حماسی می‌تواند لایه‌های معنایی تازه‌ای ایجاد کند. این رویکرد‌ها می‌تواند شعر آیینی را از تکرار نجات دهند و به سطحی از نوآوری و تأثیرگذاری برسانند.

به گزارش آنا، چهارمین جشنواره شعر حضرت علی‌اکبر (ع) با هدف تکریم و معرفی شخصیت والای آن حضرت به‌عنوان نمونه اعلای جوانان مؤمن و انقلابی، و همچنین دریافت آثار و اشعار به‌صورت بین‌المللی در روز شنبه ۱۱ بهمن‌ماه در دانشگاه آزاد اسلامی یزد برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت جشنواره به نشانی emamat.iau.ir/fa مراجعه کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا