
آغاز جشنواره تجسمی فجر از شیراز/ جشنوارهای برای تکریم «صلح، دوستی، گفتوگو و استعدادیابی»

به گزارش خبرنگارخبرگزاری آنا، نشست رسانهای هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور بهرام کلهر نیا، دبیر کل جشنواره، امیر راد دبیر هنری ، جعفر واحدی دبیر اجرایی هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر صبح امروز سه شنبه شانزدهم بهمن ماه با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.
کلهر نیا در ابتدا عنوان کرد: این جشنواره به لحاظ ساختاری و نوع عملیات تفاوتهای آشکاری با پیشینه جشنوارههای فجر تجسمی دارد که باعث میشود مراکز نوینی را در آن تعبیه کنیم. این تحول و تبیین ناشی از نگاه نویی است که درباره انسان ، جامعه ایران، هنر و هنرمندان وجود دارد اما نفی کننده ارزشهای فراوانی که در سال های قبل انجام شده نیست.
وی درباره تغییرات ایجاد شده گفت: با رأی و نظر شورای سیاست گذاری و دوستان نخستین ایده این بود که جشنواره را از تمرکز یک مکانی رها کنیم و این شانس را بدهیم که گستره ملی را هدف و چشم انداز خوب ببیند به همین سبب در برخی نامگذاری ها تغییراتی ایجاد شد و یک تم عملی برای آن دیده شد مثلا پروژه سرزمین من با تأکید بر مبنای ملی در گوشه کنارهای سرزمین دیده شد تا هنرمندان در سراسر کشور فرصت کنند آثار خود را به نمایش بگذارند.
کلهر نیا اظهار داشت: از سوی دیگر با توجه به شرایط اجتماعی، چشم انداز کنونی، پیشینه و آینده جمعیتی سرزمین کوشیدیم جوانگرایی را مورد تمرکز قرار دهیم چرا که سرنوشت مملکت دست جوانان است . جوانان ما باید حضور بیایند و همه اینها باعث شد که اتفاقات بعدی رخ دهد . بنابراین تولید محتوای فراوان متوقف وایده جایزه بگیری را ندید گرفتیم. رقابت در نظام های نظامی شکل گرفته است، مثل پیروزی در جنگ و میدان مبارزه که سبب توسعه در دراز مدت شده است، اما در جامعه هنر ، هنرمند حساس است و این را باید تجدیدنظر کنیم و از رقابت برای پیروزی بر دیگری بگذریم. هنرمند نمیتواند در رقابت و کشمکش با دیگری قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه صنایع هنری که به بازار میاندیشند، میکوشند در بازارهای جشنواره جهانی نفرات اول تا سوم را معرفی کنند اما در جهان تجسمی چنین مبنایی جایگاه چشمگیر ندارد، توضیح داد: به هرحال ما نیاز داشتیم که صلح ، همپیمانی، همگویی و هم اندیشی را بین هنرمندان رواج دهیم. جشنواره هفدهم یک مثلث فرضی را تصور کرده که راس سه گانه آن مردم، هنرمندان و مدیران سیاست گذار و برنامه ریز اجرایی هستند. این سه گروه باید ادراک جدید از وضع هم بیایند. ما باید به میان مردم برویم و برای این کار به صلح و مهربانی نیاز داریم. ما هم نرمش، مهربانی و گفت وگو را به جشن امسال وارد کردیم.
کلهرنیا یادآور شد: ما انتظار نمی کشیم مردم به تالارهای نمایش بیایند به همین سبب افق و چشم انداز رااینطور دیدیم که در مکان های متفاوت جشن حضور یابد، در تهران و در انواع مکان ها حضور یابیم، نمایش ها تنوع یابند و بتوانیم روایتگری اجتماعی را عمده تر ببینیم و در مراکز استان و مکان های دیگر با این گرایش معنای اجتماعی مردمی را توسعه دهیم. صلح در بیان مفاهیم و با مردم یکی از اهداف مردمی ما است. همه اینها با هم سبب شد از برخی امتیازات احتمالی بگذریم و با اوج احترام به بزرگان تجسمی می دانیم که سایه سبز گرامی شان بر سر روزگار و جشنواره است اما میکوشیم که جوانی و تجربه گرایی و کوشش برای ترقی خواهی و خلاقیت را وارد جشنواره کنیم. همین باعث می شود که مفاهیم عالی فاخر در جشنواره به ظاهر کمتر بروز پیدا کند و هیچ ایرادی هم نیست و ضعفی بر جشنواره نیست.
وی در پایان گفت: تلاش داریم استعدادهای جوانان پرقابلیت را کشف کنیم. ما میکوشیم شرایط پشتیبانی و تحقق آرزوهایمان را در جشن هنر ملی فراهم کنیم. استعدادیابی افراد را انجام میدهیم، شورای سیاست گذاری آنها را شناسایی می کنند و به فراخور وضعیت افراد میکوشیم برنامه تعبیه کنیم. جشن امسال برای همپیمانی و دوستی پر از رافت و ایثار است.
جزئیات برپایی بخشهای مختلف جشنواره تجسمی
در ادامه امیر راد عنوان کرد: زنگ آغاز جشنواره هفدهم تجسمی فجر در بخش سرزمین من یکشنبه بیست و یکم بهمن ماه در شهر شیراز استان فارس خواهد خورد. پس از این زنگ آغاز، در روز بیست و ششم بهمن ماه آیین رسمی افتتاح جشنواره هفدهم را در تهران و مجموعه فرهنگی آسمان در بخش درخت زرین که بخش کیوریتورال هست و سپس دوشنبه بیست و نهم بهمن ماه در فرهنگسرای نیاوران بخش یادداشت های یک دوربین برنامه خواهیم داشت. جمعه سوم اسفند ماه هم در موزه گرافیک آیین گشایش بخش جشن ها را خواهیم داشت که اینها مجموعه پوسترها با موضوع جشن است. سپس در سه شنبه روز هفتم اسفند ماه در باغ موزه نگارستان بخش دیگری با نام هنر فاخر ملی رونمایی خواهیم کرد و در نهایت نیز جمعه دهم اسفند ماه آیین اختتامیه جشنواره را خواهیم داشت. البته تقریبا در تمامی مراکز استان ها همزمان افتتاح ، نمایشگاه های استانی برگزار خواهد شد.
کلهرنیا سپس اشاراتی به پوسترهای جشنواره کرد و گفت: موسیقی جشنواره را سیاوش لطفی تولید کردند که یک داستان اسطوره ای ایرانی درآن است.
جشنواره تجسمی فجر بینال نیست!
دربخش پرسش وپاسخ کلهرنیا عنوان کرد: ما زمان کمی برای شروع کارها داشتیم، اما از هیچ تلاشی فروگذار نکردیم و کم کاری نداشتیم. این جشنواره بینال فجر نیست و من با این نظر مخالف هستم.
راد عنوان کرد: جشنواره امسال جشن فعالیتهای نهادها و افراد است و این اجل است بر یک رقابت که به آن شکل گذشته داشته باشیم. جشنواره جوانان تجسمی داریم که محلی برای رقابت جوانان است، اتفاقا بینالهای تخصصی رقابتی است اما جشنواره تجسمی فجر میبایست چنان شانی داشته باشد که خروجیهای مجموعه فعالیت ها را به رقابت بگذارد نه در رقابت و جایگزینی آنها.
کلهرنیا عنوان کرد: اگر نادره رضایی و پشتیبانی های او نبود ما پا وسط نمی گذاشتیم و شجاعت کار را نداشتیم. من امروز به خودم اجازه می دهم که بگویم ما می خواهیم استعدادیابی کنیم و سیستم و سازمان را به لحاظ عملیاتی متعهد کنیم که جشنواره باید ادامه بیاید . تا همینجا جشنواره بخشی از زندگی وکار مرا متلاشی کرده و ناگهان همه کارهای من زیر دست و پای جشنواره خاموش شد. اما درهرحال به ما این فرصت داده شده که دیگرگون فکر کنیم و به عنوان نمایندگان هنرمندان و مردم از آرزوهای مهم امروز حرف بزنیم.
ما میخواهیم به یک آکادمی هنری فجر دست یابیم
وی در بحث استعدادیابی گفت: باید زمینه های این کار با سازوکارش فراهم شود. این سازوکار اگر ستاد و مجری داشته باشد انواع بورس ها، نمایشگاه ها، فرصت ها برای ارائه آثار و خرید ، مورد نقد و پشتیبانی قرار گرفتن، فراهم خواهد شد. نظام آموزش مدرسه ای ما دوستان جوان را رها میکند و اینها در جامعه رها می شوند، اینجا جشنواره وظیفه پیدا میکند و جشنواره یک فرصت برای جوانان است.
کلهرنیا اظهار داشت که امیدوارم بتوانیم به یک آکادمی بزرگ هنری فجر دست یابیم و این کار نیاز به سازوکار و پروتکل های درست دارد.
وی درباره یک پیمان بین مراکز تولید محتوا و خبر گفت: ما برای تدوین یک برنامه نوپدید فشارهای زیادی روی بخش اجرایی می گذاریم، در ارتباط با هنرمندان خارج از ایران هم ارتباطاتی داشتیم ، استقبال از این ارتباط کردیم و به محض اینکه این بخش نهایی شود و در لیست دوستان ما امکان برپایی چنین نمایشگاهی در سرزمین های دیگر شود اولین کار ما تنظیم تعهدنامه برای برپایی نمایشگاه خارج از کشور است. این آرزوی جدی ما است که تلاش داریم به واقعیت اجرایی تبدیل شود.
اولویت اول ما فضای برپایی جشنواره و سپس بودجه است
واحدی نیز درباره قرارداد با سازمان زیباسازی گفت: خیلی از برنامه های ما هنوز به تحقق نرسیده و در حال پیگیری هستیم و انشالا تا چند روز آینده هم فکر میکنیم به نتیجه برسد . در ارتباط با بودجه هم ما هر سال دغدغه زیادی برای مکان جشنواره داریم و سپس به بودجه فکر میکنیم. حوزه های دیگر تکلیف فضای اجرایشان مشخص است اما بحث تجسمی متفاوت و هر سال مشکل ساز می شود. درباره تبلیغات شهری هم ما در تمام بخش ها پیگیری هایی کردیم و حتی با سازمان زیباسازی هم صحبت هایی کردیم منتها موضوعی که داریم ایام دهه فجر به اعیاد شعبانیه و سپس ماه مبارک رمضان خورده و این باعث شده که تعداد بیلبردهایی که باید درنظر بگیرند، به میزان هر سال نباشد. بخشی هم به بخش خصوصی مرتبط است که ارتباط را سخت می کند.
17 میلیارد بودجه جشنواره تجسمی فجر
واحدی درباره بودجه جشنواره گفت: برآورد اولیه بودجه تقریبا تأمین شده و تا الان هفده میلیارد برای کل بودجه مطرح شده که بخشی از آن مطرح شده است. ایده آل برپایی سی و پنج میلیارد است که البته تلاش داریم مشارکت هم از بخش هایی بگیریم.
کلهرنیا در بخش دیگری از نشست گفت: هر سال شرایط اینطور بود که تا پایان جشنواره همه چیز تمام می شد تا سال آینده نزدیک جشنواره، امسال هم همین اتفاق افتاد چون مدیران ارشد جشنواره با تاخیر کار خود را شروع کردند و فجر تقویمش به تعویق افتاد. فجر تجسمی نسبت به دیگر جشنواره ها بودجه تهی دستی دارد و با بحران های خاص خود رو به رو است. ما نمیتوانیم نسبت به نکات کلیدی زندگی خصوصی هنرمندان تجسمی بی توجه باشیم سینما یک صنعت گروهی است اما یک نقاش در استدیو خود تنها است و تمام محدودیت ها، امتیازها و شیوه های عمل خود را باید خودشان بسازند به همین سبب هنرمندان تجسمی در معرض تهدیدهای کاری هستند. امیدوارم این معنا را بتوانیم راهی برایش بیابیم.
وی همچنین اظهار داشت: من در اولین روز صحبتم با نادره رضایی مطرح کردم که به شرطی جشنواره را میپذیرم که انجمنها و صنوف تجسمی در کنارما باشند چون آنها حقایق کار را بیش از دیگران می شناسند و من حق ندارم به جای آنها بیاندیشم و داوری کنم!
کلهرنیا یادآور شد: تجسمی در جامعه هنر ما مثل یک بچه ناخواسته است و ما انگار جا مانده ایم، ما نیاز داریم که کاخ هنر تجسمی شکل بگیرد وجایی به مثابه ستاد بزرگ فعالیت هنری جشن های ایرانی شکل بگیرد و این تقاضا و درخواست ما از دکتر صالحی و پزشکیان است. ما نیاز داریم زمینی به نام تشکل ها پیش بینی شود و آنجا تمام فضاهای مترصد برای نمایش آثار شکل بگیرد و آنجا میتواند همان آکادمی باشد که بدان نیاز داریم. ما میتوانیم پروتکل های داوری و هدایت و جریان سازی فکری را شکل دهیم آنجاست که جشنواره ای مثل ونیز حق هنرمندان خواهد بود که توسط یک ستاد هنری هدایت می شود.
وی عنوان کرد: من از کلمه پیشکسوت اینجا استفاده نمی کنم، پیشگامان هنر ایران مطرح هستند که استاد حقیقی این کلمه را اولین بار مطرح کردند.
کلهرنیا در بحث داوری گفت: ما داوری به معنای ارزش گذاری فرد انجام نمیدهیم همه کسانی که شرکت میکنند حقوق برابر دارند. مخاطب اینجا قضاوت کننده و مشاهده گر است اما چون ما باید اشاعه دهنده رشد و توسعه باشیم، سنجش انجام میدهیم و این با داوری متفاوت است. ما تلاش داریم پروتکل های اجرایی این دوره را در قالب یک کتابچه در اختیار مدیران قرار دهیم و من این را امضا خواهم کرد تا ارثیه ای برای سال بعد باقی بماند و دوستانم از ابتدازمین را شخم نزنند.
فجر کنونی به پشتیبانی و هدایت کردن باور دارد
کلهر نیا در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره حمایت از استعدادهای جوان جشنواره گفت: فجر کنونی به پشتیبانی و هدایت کردن باور دارد، همه اینها باید با تدبیرهایی قابل سنجش باشد که ما پیش بینی کردیم اگر بشود، شانس هایی در قالب نمایشگاه های تخصصی در ابعاد ملی و بین المللی برای نمایش آثارشان در قالب نمایشگاه با فراهم کردن خرید آثار با تأمین منابع مالی ، بورس های تحصیلی فراهم کنیم که این جزو وظایف ما است. اما هیچ پروتکل اعلام شدهای الان برایش نداریم که ارائه دهیم و هیچ جامعه آماری نیز درباره شرکت کنندگان جوان و پیشکسوت فعلا در دست نداریم چون کار را تازه شروع کرده ایم و باید جلو برویم تا بتوانیم دربارهاش صحبت کنیم.
انتهای پیام/