دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
هانیه افتخاری*

«مرثیه ای بر یک رویا»

کد خبر : 95620

آزادراه تهران-شمال؛ افسانه ای که اولین مطالعات ساخت آن از سال 1353آغاز شده و پس از گذشت 4 دهه همچنان سرنوشتی نامعلومی دارد و در دولت‌های مختلف تنها به عنوان موضوعی برای مانورهای سیاسی استفاده شده و از نظر سن وسال با خیلی از متصدیان خود هم سن است، اما هنوز سرنوشت مشخصی برای آن متصور نیست.


مطالعات اولیه بزرگ ترین پروژه راه سازی ایران که قرار است شهر تهران را به شهرهای غربی استان مازندران متصل کند از سال 1353 آغاز شده؛اما هنوز بعد از گذشت سالیان متمادی و پس از تعویض پیمانکاران مختلف همچنان برای ساخت آن اما و اگرهای زیادی وجود دارد.


ساخت پروژه آزادراه تهران-چالوس به منظور تأمین ارتباط مطمئن، سریع و ارزان بین منطقهٔ شمالی و مرکزی کشور و سهولت ارتباط با کشورهای همسایهٔ شمالی،تسریع در ترانزیت و صرفه جویی در مصرف سوخت کلید خورد اما در سالهای گذشته نه تنها هیچ کدام از این رویاها محقق نشد بلکه میلیاردها دلار بدون هیچ بازدهی هدر شد.


در این رابطه برخی از کارشناسان معتقدند که کمبود منابع در اتمام پروژه مذکور نقش اساسی داشته و برخی دیگر نیز اختلاف بین بخش خصوصی و بخش دولتی را عامل تاخیر در تکمیل این پروژه می داند که از این میان کمبود منابع مالی بیش از پیش خودنمایی کرده و سنگ های بسیاری در این مسیر قرار داده است.


اما نکته ای بیش از همه در این بین خودنمای می کند نبود نقشه قابل اجرا دو قطعه 2 و 3 این آزادره است، تا جایی که برخی از کارشناسان ساخت این دو قطعه را غیر ممکن دانسته اند و معتقدد هزینه ای که برای ساخت باید صرف شود مبلغ غیر قابل تصوری است.


البته قطعه 1 نیز در شرایط بهتری قرار ندارد و بعد تلاش های فراوان و تعویض پیمانکاران متعدد هنوز در مراحل اولیه ساخت قرار دارد و این در حالی است که برای ادامه ساخت آن این بار متوسل به پیمانکاران داخلی شده اند که البته معلوم نیست آیا به سرانجام حضور چینی ها می انجامد یا سرنوشت متفاوتی خواهد داشت.


در بین 4 قطعه این بزرگراه بخش 4 سرنوشت متفاوتی دارد، این قطعه در فروردین 92 توسط احمدی نژاد افتتاح شد در حالی که از اسفند 91 به طور موقت زیر بار عبور ترافیک رفته بود. اما این قطعه نیز بعد از حدود 3 سال هنوز حال و روز خوشی ندارد و به اعتقاد خیلی از کارشناسان از استانداردهای لازم برخوردار نیست وبه نوعی می توان گفت، اصلا این قطعه به اتمام نرسیده چرا که براوردهای مهندسی در آن صورت نگرفته و از زمان افتتاح حداقل چندین بار برای ایمن سازی مسدود شده و ضمانتی هم برای مسدود نشدن مجدد آن وجود ندارد.


با وجود همه این مسائل و حتی غیر ممکن بودن پایان کار این آزادراه رویایی، در چند روز گذشته موج اخبار در رابطه پایان ساخت این بزرگراه با رفت و آمد و بازدید مسئولین از این پروژه افزایش یافته و این سوال را همانند سالهای متمادی گذشته در ذهن مخاطب بوجود آورده که آیا این وعده نیز همچون صدها وعده دیگر مسئولین در رابطه با گشایش گره ساخت این قطعه پوشالی است یا سرنوشت متفاوتی دارد.


*دبیر گروه اقتصادی خبرگزاری آنا


انتهای پیام/

برچسب ها: افتتاح رویا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته