جنگ برای مردم دنیا مقوله ناآشنایی نیست/روایت بازگشت یک رزمنده پس از سالها دوری به خانه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نمایش «مرگ در ساعت سگ» به نویسندگی فارس باقری و کارگردانی حسین فلاح این شبها در کارگاه نمایش تئاتر شهر به صحنه میرود.
مرجان شکوفگی بازیگر این نمایش در گفتوگو با آنا گفت: من در این نمایش نقش زنی وسواسی را بازی میکنم که به واسطه حضور همسرش در جنگ و نبودش در خانه دچار وسواس تمیزی و وسواس قرینه اجسام شده است.
وی ادامه داد: از خوش شانسی این نقش جزو نقشهای متفاوتی است که تا به امروز مانند آن را بازی نکرده بودم و چالش جالب و البته سختی بود که با راهنماییها و هدایت درست کارگردان در تمرینها هر جلسه به نقش نزدیکتر شدم. البته این شخصیت را در دنیای واقعیام (فامیل و دوستان) دیده بودم و دقت در رفتار آنها کمک زیادی به من برای ایفای نقش کرد.
این هنرمند با بیان اینکه جنگ برای تمام مردم دنیا مقوله ناآشنایی نیست، بیان کرد: متأسفانه مقوله جنگ تا به امروز هم ادامه دارد. با مطالعه و دیدن فیلمهای مرتبط با این موضوع میتوان تأثیرات مخرب جنگ را در زندگی انسانها به وضوح دید. علاوه بر تماشای آثار که در شخصیتپردازی موثر است، احساس و درک بازیگر از این موقعیت است که با تحقیق و مطالعه راجع به افرادی که این واقعیت تلخ را تجربه کردهاند میتواند او را در مسیر ایفای نقش کمک کند.
جذابیت ترین بخش بازیگری، چالش با آن است
امیرعلی زمانیان، بازیگر نقش استنلی در نمایش نیز درباره نقشش گفت: استنلی رزمندهای ۳۹ ساله است که بعد سالها دوری با جراحات جسمی و روحی شدیدی از جنگ به خانه بازگشته است.
او با اشاره به شخصیتپردازیاش برای ایفای این نقش افزود: رفتار شخصیت بیشتر در عمق کنشهای خاصی قرار دارد و بیشتر عمق عواطف مد نظر کارگردان را به تصویر میکشد. در واقع قسمت اعظم کاراکتر پنهان هست و تصویر بصری ندارد.
این هنرمند بیان کرد: جذابترین قسمت بازیگری برای من برخورد با چالشهای ایجاد شده به واسطه ایفای نقش در کاراکترهای جهانشمول است. چرا که در کاراکترهای جهان شمول شما باید مشترکترین عواطف و کنشها را که مردم در سراسر دنیا با آن درگیر هستند، به تصویر بکشید، پس دوری از تمامی عادات رفتاری بومی، انتخاب رفتارهای ساده ولی عمیق، دوری از بیان شدید احساسات میتواند در مدیریت این مورد کمککننده باشد.
این هنرمند بیان کرد: علاوه بر این، خود کاراکترهای جنگ زده و مجروح با توجه به تجربههای زیستی نادر و متفاوت و تجربه انواع تروماهای روحی و روانی، مکانیسمهای دفاعی مختلفی برای سرکوب این تروماهای خود فعال میکنند که آن هم میتواند با داشتن علم و آگاهی و مطالعه و تحقیق بازیگر روی مسائل روانشناختی و روانشناسی و بررسی متون و مشاهدات و تحقیقات شهودی و میدانی به دست بیاید و در بهتر شدن ایفای نقش موثر باشد.
زمانیان در پایان سخنانش گفت: از حسین فلاح عزیز، کارگردان این نمایش که به من اعتماد کردند، ممنونم. همچنین از تک تک عوامل و بچههای «مرگ در ساعت سگ» و همچنین گروه هنری آرخه که عضو کوچکی از آن هستم بی نهایت سپاسگزارم.
انتهای پیام/