«کیپاپ» رونمایی شد/ روایتی مستند از تأثیر موسیقی کرهای بر نوجوانان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نمایش مستند «کِیپاپ» و نشست خبری این اثر عصر امروز در سازمان سینمایی سوره برگزار شد. این مستند که پیش از این و در آذرماه امسال در هجدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران«سینما حقیقت» به نمایش درآمده بود، درباره رواج روزافزون موسیقی کرهای در بین نوجوانان و تأثیرپذیری هواداران این گونه موسیقی از گروهها و خوانندههای کرهای است.
در این مستند، راوی که یک خانم خبرنگار جوان است، به دنبال کشف رمز و راز علت گستردگی طرفداران موسیقی کی پاپ میان جامعه ایرانی است و در این مسیر با برخی از طرفداران این نوع موسیقی، معلمان، کارشناسان و خوانندگان گفتوگو کرده و به محیطهای مختلفی همچون رستورانی که غذای کرهای عرضه میکند و با عناصر موسیقی کی پاپ و گروه «بی تی اس» طراحی شده و نیز جاهای دیگر سرک کشیده تا ابعاد مختلف این موسیقی و چرایی گسترش و محبوبیتش را در کشورمان کشف کرده و به تصویر بکشد.
ایده «کیپاپ» از کجا آمد؟
پس از نمایش این مستند،علی کوثری کارگردان اثر در صحبتهای کوتاهی عنوان کرد: ایده این فیلم اواخر سال ۱۴۰۰ به ذهن من رسید. در ابتدا میخواستم میخواستم بحث مدیریت فرهنگی و صادرات فرهنگی در کشور کرهجنوبی را بررسی کنم. در خلال تحقیقاتم به بحث هواداری جوانان و نوجوانان ایرانی از گروههای موسیقی جدید کرهای رسیدم که برای من جالب و البته شگفتآور بود. برای تولید این مستند یک ساعته تقریباً با پنجاه نفر شامل کِیپاپرها، هواداران گروههای موسیقی کرهای، روانشناسان، پژوهشگران فرهنگی، دانش آموزان و... گفتوگو کردم. این هواداران پروپاقرص موسیقی کرهای از سن هفت سال تا یک خانم ۳۱ ساله بودند.
کارگردان مستند «کی پاپ» عنوان کرد: اولین مسئلهای که مشاهده کردم، برخوردهای بسیار سلبی و چکشی از سوی اولیای مدارس و خانوادهها بود. نگرش غالبی که نسبت به پدیده کیپاپ داشتند این بود که این شکل از موسیقی مروج شیطانپرستی و همجنسگرایی و مسائلی از این دست است. متأسفانه در رسانههای ما و حتی صداوسیما روایتها همه منفی بود کسی شناختی از «کی پاپ» نداشت. بنابر این من برای اصلاح این وضعیت باید قبل از هر چیز آشناییزدایی مکردم.
وی اظهار کرد: هوادارن موسیقی کرهای در ابتدا بیشتر از بین دانشجویان بودند، بعدها دانش آموزان دبیرستانی بدنه هواداران را تشکیل دادند و حالا بخش عمده این جمعیت هوادار به سنین کودکی و نوجوانی رسیده است. «بازیابی هویت» و «شکاف شناختی» هسته اصلی این مستند است. این شکاف شناختی بسیار گسترده شده؛ این که در این اثر، مباحث به صورت عمیق و تخصصی بررسی نشد یک تصمیم آگاهانه از سوی من بود چرا که میخواستم در اولین گام فقط به مخاطبان گرا بدهم.
«کیپاپ» یک منظومه فکری است
کوثری گفت: این مستند به دنبال هشدار دادن نیست، چون معتقدم که کار از هشدار گذشته و باید به دنبال مدیریت باشیم. مخاطب اصلی این فیلم خانوادهها، فعالان فرهنگی، مدیران، معلمان و مربیان تربیتی و پرورشی هستند. نباید با اقبال نوجوانان به این گونه موسیقی به صورت سلبی برخورد کنیم. در گعدهها و قرارهایی که هواداران کیپاپ دارند، خانوادهها در جریان نبودند در حالی که باید خانوادهها در کنار بچهها این موسیقی را بشنوند و بشناسند.
کارگردان مستند «کی پاپ» عنوان کرد: فکر میکنم این که اکثر طرفداران این گروه از بین دخترها هستند دلایل روانشناختی دارد. فراموش نکنیم که «کیپاپ» فقط یک سبک موسیقی نیست، بلکه یک بسته فرهنگی است که شامل پوشاک، رقص خاص،زیورآلات، نماهنگ، رئالیتیشو، سریال و ... میشود.این پدیده یک منظومه فکری است که به مخاطبان هویت می دهد.
محمدحسین جعفریان تهیهکننده این مستند نیز درباره چگونگی پخش مستند «کی پاپ» گفت: با توجه به ممیزیهای تصویری و محتوایی بعید میدانم که صداوسیما تمایلی به پخش آن داشته باشد، اما با این حال چند نسخه برای مدیران شبکههای مرتبط ارسال کردهایم. البته بخش اصلی اکران ما در حوزه «وی او دیها» و از سکوی پخش «روبیکا» خواهد بود.
انتهای پیام/