دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سیاست ارزی نادرست در دولت پزشکیان؛ واردات قطع و خودروساز زمین‌گیر می‌شود!

سیاست ارزی نادرست در دولت پزشکیان؛ واردات قطع و خودروساز زمین‌گیر می‌شود!
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: بیش از ۷۰ درصد از قطعات مورد نیاز خودروسازان از خارج واردمی‌شود و در نتیجه خودروی تولید داخل افزایش قیمت خواهد داشت؛ با این حساب باید منتظر فاصله قیمت ایجاد شده در بازار ارز و تبعات سنگین آن بود.
کد خبر : 949400

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، روند صعودی قیمت خودرو موجب شده تا مردم توانایی خرید تولیدات ایرانی را نداشته باشند. از سوی دیگر تحریم، نوسان قیمت ارز، نبود زیرساخت توسعه ای و همینطور کاهش قدرت خرید مردم سبب شده تا شرکت‌های تولید کننده نیز ضرر کنند به گونه‌ای که تولید خودرو نسبت به سال گذشته ۵.۸ درصد کاهش داشته است.

این در حالی است که طبق گفته کارشناسان خودرو، شرایط و امکانات مناسبی برای تولید برخی قطعات در کشور وجود ندارد؛ بنابراین شرکت‌های تولیدکننده مجبور به واردات قطعات مورد نیاز خود هستند که در شرایط تحریم تنها یک کشور حاضر به فروش قطعات مورد نیاز به خودروساز ایرانی است.همانطور که گفته شدعوامل متعددی در افزایش قیمت خودرو نقش دارند. وابستگی خودروسازان به واردات مواد اولیه و قطعات مورد نیاز هر روز بیشتر می شود.از سوی دیگر دولت توان تامین ارز مورد نیاز واردات را نیز ندارد و در کل، این عوامل یعنی تهدید جدی و دلیلی برای زمین‌گیری خودروسازی کشور!. 

بر اساس سیاست های دولت چهاردهم ارز نیمایی از چرخه اقتصاد حذف شد و قرار است با اجرای قانون حذف ارز نیمایی، فعالان اقتصادی برای واردات قطعات خودرویی از دلار توافقی استفاده کنند. این موضوع یعنی گرانی واردات که قطعا در افزایش قیمت نهایی خودرو تاثیرگذار خواهد بود.

سیاست دولت دربرابری نرخ ارز ترجیحی با قیمت بازار آزاد 

سیاست ارزی

در همین رابطه سید مصطفی موسوی‌نژاد، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌و‌گو با آنا، درباره اثرگذاری افزایش قیمت دلاربر تولیدات داخلی، گفت: دولت تصمیم گرفته بود که ارز ترجیحی را افزایش دهد، در همین ماه‌های نخست از عمر دولت چهاردهم، ارز وارداتی ۴۱ هزار تومان معامله می‌شد، در اوایل روی کار آمدن دولت جدید، آقای همتی وزیر اقتصاد اعلام کرده بود میانگین نرخ ارز ترجیحی باید با قیمت بازار آزاد برابر باشد و نتیجه آن، افزایش قیمت ارز ترجیحی از ۴۱ هزار تومان به ۵۱ هزار تومان است و این اتفاق در پنج ماه اخیر به وقوع پیوسته است.

کارشناس و پژوهشگر اقتصادی با اشاره به حذف شدن ارز نیمایی بیان کرد: در حال حاضر ارز به صورت توافقی در بازار معامله می‌شود که باعث افزایش قیمت کالا‌های وارداتی از جمله خودرو شده است. با توجه به حذف ارز نیمایی، بازرگانان برای واردات خودرو‌های خارجی باید از ارز ترجیحی که در نرخ ۵۹ هزار قرار دارد استفاده کنند و این به تنهایی دلیلی برای افزایش قیمت خودرو‌های وارداتی محسوب می‌‍‌شود.

در انتظارافزایش ۱۰۰ درصدی قیمت ها باشید 

کارشناس و پژوهشگرمسائل اقتصادی در رابطه با تعرفه خودرو‌های وارداتی گفت: بیش از ۷۰ درصد از قطعات مورد نیاز خودروسازان از خارج واردمی‌شود ودر نتیجه خودروی تولید داخل افزایش قیمت خواهد داشت. فاصله قیمت ایجاد شده در بازار ارز آن هم در همین ماه های اخیرمی تواند تبعات سنگین داشته باشد به طوری که بدون مهیا کردن زیرساخت برای اجرای سیاست های ارزی دولت، قطعا بازار خودرو شاهد تنش قیمت جدید خواهدشد.

موسوی‌نژاد با اشاره به وضعیت بازار خودروهای وارداتی پس ازافزایش قیمت دلار،گفت: خودرو جزء کالا‌های وارداتی است که مشمول تعرفه ۱۰۰ درصدی واردات می‌شود به عبارت بهتر اگر قیمت خودرو یک میلیارد تومان باشد معادل قیمت خودرو تعرفه برای آن محاسبه می‌شود در لایحه بودجه امسال تعرفه واردات کالا ۲۸۵۰۰ تومان بوده و پیش‌بینی می‌شود برای بودجه سال آینده مطابق سامانه ۵۹ هزار تومان باشد. یعنی افزایش ۱۰۰ درصدی و انتظار می‌رود برای سال آینده قیمت خودروی خارجی سر به فلک بکشد.

موسوی‌نژاد اظهار کرد: افزایش صددرصدی قیمت خودرو‌های وارداتی برای سال آینده با آنچه آقای پزشکیان در ایام انتخابات گفته بود در تناقض است؛ ایشان زمانی معترض قیمت نجومی خودرو‌های وارداتی بوده، اما در حال حاضر با حذف ارز نیمایی روند افزایش قیمت خودرو تشدیدتر خواهد شد. زمانی با ورود مجلس به تعرفه واردات خودرو، این رقم به ۶۰ درصد کاهش یافته بود ولی مجدداً تعرفه خودرو روندی افزایشی به خود گرفته است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب