تأثیر آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر خلاقیت دانشآموزان
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری آنا، روانشناسان معتقدند که افکار و هیجانهای منفی موجب میشود فکر، عمل و خلاقیت انسآنها محدود شود. حال آنکه تفکرات و هیجانهای مثبت موجب گستردهتر شدن اعمال میشود. تفکرات و هیجانهای مثبت؛ شادی و شادمانی شیوههای معمول تفکر، آدمی را به سوی کنجکاوی و آفرینندگی بیشتر سوق میدهد و امروزه بسیاری از روانشناسان معتقدند که میتوان خلاقیت را از طریق تعلیم و تربیت به دیگران آموخت.
پژوهشگران در مقالهای با عنوان «تأثیر آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر خلاقیت دانشآموزان» به این موضوع پرداختهاند که خلاقیت به عنوان نوعی نیاز بشری در تمام ابعاد زندگی انسان مطرح است و عبارت است از تحولات دامنه دار و جهشی در فکر و اندیشه انسان، به طوری که حائز توانایی ترکیب عوامل قبلی به طرق جدید شود.
* ارتباط فرهنگ جامعه و خلاقیت
در این پژوهش آمده است که کوچکترین فعالیتهای روزانه تا بزرگترین اختراعات بشری جزء خلاقیت است و خلاقیت را آموزش پذیر دانسته و معتقد است که خلاقیت با آموزش افزایش مییابد.
به زعم این پژوهش آشفتگیهای فکری و روانی به عنوان عوامل درونی و فرهنگ جامعه به عنوان عوامل بیرونی مانع فعال شدن صحیح قوه خلاقیت در همه افراد میشوند. انسانهای خلاق، با رهایی یافتن از موانع و محدودیتهای فکری، فرهنگی، اجتماعی و عادات ذهنی استحکام یافته در محیط پیرامون، افقهای تازه خلاقیت و نواندیشی را در مقابل خویش میگشایند.
این پژوهش توضیح میدهد که ویژگیهایی همچون سلطه گری، منفی بافی، مقاومت، ترس، عیب جویی، انتقاد از دیگران، سازشکاری و تسلیم در برابر قدرت و کمرویی از بروز و تسهیل خلاقیت جلوگیری میکنند.
* رهایی دانش آموزان از قید و بند افکار و باورهای منفی
در این پژوهش آمده است امروزه روانشناسی مثبت به عنوان شاخه جدیدی از روانشناسی اساساً به مطالعه علمی نیرومندیها و شادمانی انسان نظر دارد. شادمانی و خشنودی به عنوان هیجآنهای مثبت، میتوانند از راه خلاقیت به تولید هنر و علم یا مشکل گشایی خلاق در زندگی روزانه بینجامد.
خلقهای شاد در مقایسه با خلقهای منفی و یا حتی خنثی، از انعطاف بیشتری برخوردارند.
به گفته این پژوهش پدیدههای روانشناختی مانند شادی، خوش بینی، امید، خلاقیت و خرد که ناشی از تجارب مثبت ذهن است در مرکز توجه و مطالعات روانشناسی مثبت است. وقتی دارای تفکر مثبت هستیم از روشهای معمول فکر و عمل خویش فراتر میرویم و انعطاف پذیری بیشتری خواهیم داشت. همچنین خلاقتر و کاراتر میشویم.
در این تحقیقات محققین به این نتایج دست یافتند که تجربه هیجانات مثبت، افراد را بر میانگیزاند تا با محیط پیرامون خود درگیر شوند و خلقهای شاد در مقایسه با خلقهای منفی و یا حتی خنثی، از انعطاف بیشتری برخوردارند.
این پژوهش مطرح میکند که تفکر واگرا در آنها بیشتر نمود دارد، اطلاعات را به طور گستردهتری طبقه بندی و تداعیهای خلاقتری را بیان میکنند. پژوهشها نشان دادند که افراد با خُلق شاد، در حل مشکلات و مسائل خود به شیوههای جدید فکر میکنند، این در حالی است که افراد با خلق منفی و ناشاد در حل مشکلات و مسائل خود به اطلاعات و راههای قبلی بسنده میکنند و به شیوههای دیگر برای حل مشکل نمیاندیشند.
لازم به ذکر است که با توجه به نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر، لازم است تا متولیان نظام آموزش و پرورش کشور، آموزش مهارتهای مثبت اندیشی را به عنوان یک موضوع مهم درسی در مدارس در نظر بگیرند، تا با آموزش آن به دانش آموزان تفکرات و هیجانات منفی را از آنان دور و تفکرات مثبت و سازنده، که اساس و مبنای رشد خلاقیت است، را در آنان رواج دهند.
این پژوهش به کوشش سیده مریم دستغیب (کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی)، حمید علیزاده (دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی) و نور علی فرخی (استادیار دانشگاه علامه طباطبائی) انجام شده است.
انتهای پیام/