چرخه معیوب تعطیلیهای ناشی از ناترازی انرژی نشان از چیست؟
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، امسال ناترازی بنزین به دلیل عدم تعادل عرضه و تقاضای این محصول به کمک تشدید آلودگی هوا آمد و موضوع میزان تولید و بیکیفیتی تولیدبنزین به یک چالش اساسی در کشور تبدیل شده است. به موجب این بحران، کارشناسان این حوزه به ارائه پیشنهادها و راه حلهای متفاوتی نظیر استانداردسازی خودروهای داخلی، از رده خارج شدن خودروهای فرسوده و استفاده از خودروهای هیبریدی را برای حل این مشکل پرداختند.چرا در کشوری که به گفته متولیان، ظرفیت تولید محصولی به نام بنزین را دارد باید در انتظار واردات باشند و یا اقدام به تولیدی بی کیفیت داشته باشند که تاوان آن را مردم با تنفس در هوای آلوده ناشی از سوخت بی کیفیت می پردازند.
بارها رئیس جمهور از مشکل هزینههای تحمیل شده به دولت برای واردات بنزین سخن گفت: بر اساس اظهارات اخیر مسعود پزشکیان پنجمیلیارد (دلار) پول به بنزین میدهیم و از خارج وارد میکنیم و مصرف میکنند. البته رئیس جمهور معتقد است که اگر این پول را نمیدادیم، میتوانستیم پول بازنشستهها را بدهیم، همسان کنیم، پول معلم، پول دارو، پول گندم و پول نهاده را بدهیم.
محمد علی صادقی تحلیل گر و کارشناس حوزه انرژی در گفتوگو با آنا در رابطه با وضعیت ناترازی بنزین و آسیب این موضوع به سایر بخشهای اقتصادی، گفت: یکی از دلایل کمبود بنزین، مصرف بالای این انرژی به دلیل غیر استاندارد بودن برخی خودروهای تولیدی است که باعث ناترازی عرضه و تقاضا شده است که طبق آمارهای رسمی با توجه به این ناترازی، حدود ۱۸۰ میلیارد دلار هدر رفت انرژی در کشور اتفاق میافتد.
بنزین تولید داخل کیفیت دارد؟
تحلیلگر حوزه انرژی بیان کرد: با توجه به تولید روزانه ۱۰۸ میلیون لیتر بنزین در کشور، مصرف روزانه بنزین به ۱۲۸ میلیون لیتررسیده است و۲۰ میلیون لیتر کمبود بنزین در کشور وجود دارد که این میزان با واردات از کشور ترکمنستان و یا خلیج فارس تراز میشود البته بنزین تولید داخل از مرغوبیت و کیفیت یورو ۴ بالای برخوردار است.
صادقی با بیان اینکه دولت باید خودروهای فرسوده و غیر استانداردی که برای کسب درآمد در سطح شهر تردد دارند را از چرخه فعالیت خارج و سوختی برای این خودروها تعیین نکند، گفت: این نوع خودروها باعث سرمایه سوزی میشود. دولت باید با رائه تسهیلات جهت نوسازی این خودروها اقدامات لازم برای تعویض و جایگزینی هر چه سریعتر را اجرایی کند.
پالایشگاهها میتواند پاسخگوی تمام نیاز کشور باشند؟
وی در رابطه با امتیازات تاسیس پالایشگاهها برای جبران کسری بنزین، گفت: پالایشگاه شهریار تبریز و آناهیتا در کرمانشاه با دریافت زمین و تخصیص ارز باید در دهه ۸۰ حدود ۱۵۰ هزار بشکه بنزین تولید میکردند، اما هیچ دستاوری از این دو پالایشگاه دیده نشد. پس چطور پالایشگاه تهران، اصفهان و ستاره خلیج فارس میتواند پاسخگوی تمام نیاز کشور باشد؟
صادقی تصریح کرد: با وجود ظرفیتهای مناسب برای تولید بنزین چرا باید در شرایط فعلی کشور ۵ میلیارد دلار بنزین وارد ایران و در این سیستم فرسود استفاده شود؛ در قدم اول باید نواقص این سیستم حل شود سپس به فکر کمبود بنزین باشیم.امروز تدبیر تعطیلیهای ناشی از آلودگی هوا در این چرخه معیوب نشان از چیست؟
پروژههای نیمه تمام
صادقی با اشاره به پروژه تبدیل گاز طبیعی به فراوردههای مایع گفت: در گذشته موضوعی مبنی بر تبدیل گاز طبیعی به فراوردههای مایع بوده است که این پروژه از طریق ساسول افریقای جنوبی درایران در حال اجرا بوده است که روزانه ۱۰ تا ۲۰ هزار بشکه نفت و گاز مایع از آفریقای جنوبی به ایران منتقل میشد، اما دستور لغواین پروژه با ۳۰ میلیون دلار هزینه به طور ناگهانی صادر شد.
کارشناس حوزه انرژی افزود:، اما پروژهی دیگری ایران در کشور قطر کلید خورد که دولت قطر تنها در تهیه گاز مایع این پروژه سهیم بوده است که خواستار ۵۰ درصد از سود این پروژه بوده است که در نتیجه ایران ۱۹ میلیارد دلار سرمایه وارد کشور قطر کرد.
صادقی خاطرنشان کرد: تمام پروژههای ناتمام، سرمایه ایران بوده که به صورت ناشیانه مبلغهای نجومی در بخشهای مختلف استفاده و دستاوردی نیز به همراه نداشته است که موجب روبهرو شدن با بحران بنزین شدهایم.
کمبود برق در صنایع
وی ادامه داد: اگر مشکلاتی از قبیل کمبود برق و سوخت وجود دارد چرا باید جلوی تولید نیروگاه نفت کوره سوز را بگیرند، زمانی که نیروگاهها در زمینه و فراوریهای دیگر مورد استفاده قرار میگیرد باید تولیدات قبلی را متوقف کنند، اما در حال حاضر فقط جلوی صنعت را گرفته و در نتیجه کشور با بی برقی روبرو شده است.
صادقی اظهار کرد: اگر ۳ هزار میلیارد پولی که به عنوان یارانه نقدی به مردم اعطا میشود، در طول سال جمع آوری شود و در بخشهای مختلف صنعت توزیع شود تاثیر بیشتری بر زندگی و رفاه مردم میگذارد تا با پرداخت یارانه ناچیز!.
تحلیلگر حوزه انرژی تصریح کرد: چرا درصدد واردات آخرین مدل خودرو هستند زمانی که میتوانند خودروی کارکرده با قیمت پایینتر وارد و سرمایه باقی مانده از واردات خودرو را در صنعت خودرو توزیع کنند که چرخه تولید و اشتغال خاموش نشود. پس قطعا نمی خواهند به دنبال تدبیر درستی برای حل کاهش آلودگی هوا باشند چراکه مافیا نیز در این حوزه نقش دارند.
انتهای پیام/