از کشف استعداد تا موفقیت؛ چگونه باشگاه دانشپژوهان جوان میتواند مسیر نخبگان را هموار کند
به گزارش خبرگزاری آنا، کشف استعدادها در مناطق محروم یکی از کلیدیترین اقدامات برای تحقق عدالت آموزشی و فراهم کردن فرصتهای برابر است. این فرآیند نیازمند یک رویکرد جامع و چندجانبه است که بتواند به شناسایی و پرورش استعدادهای نهفته در این مناطق بپردازد. برای این منظور، ایجاد سیستمهای شناسایی دقیق و کارآمد ضروری است تا دانشآموزان مستعد بهطور هدفمند شناسایی شوند و از آموزشهای لازم بهرهمند گردند.
علاوه بر این، آموزش و توانمندسازی معلمان نیز باید در اولویت قرار گیرد. معلمان آگاه و توانمند نقشی کلیدی در پرورش استعدادها دارند و میتوانند با ارائه روشهای نوین آموزشی، یادگیری را برای دانشآموزان جذابتر کنند. بهبود زیرساختهای آموزشی، از جمله دسترسی به منابع آموزشی، تجهیزات و فضای مناسب، نیز از الزامات اساسی برای کیفیت آموزش در مناطق محروم است.
در نهایت، همکاری با نهادهای دولتی، غیردولتی و بخش خصوصی میتواند به تقویت تلاشها در این زمینه کمک کند. با فراهم کردن فرصتهای برابر و حمایت از دانشآموزان مستعد، میتوانیم به کاهش شکافهای آموزشی و تحقق عدالت در آموزش امیدوار باشیم.
در ادامه مسیر کشف استعدادهای علمی در ایران و بهمنظور تحقق عدالت آموزشی، در شهریور ۱۳۷۴ مجموعهای ذیل وزارت آموزش و پرورش به مرکزیت تهران راهاندازی شد تا تیم المپیاد دانشآموزی را برای شرکت در مسابقات بینالمللی تشکیل دهد و فرآیند آمادهسازی و هدایت آنان را برعهده بگیرد. اساسنامه این مجموعه که بهمنظور شناسایی و پرورش استعدادهای درخشان تدوین شده بود، در تاریخ ۱۰ آبان ۱۳۷۳ به تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.
بر اساس این اساسنامه، ساختار این مرکز بهصورت هیئتامنایی تعریف شد که شامل وزیر آموزش و پرورش، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) و هشت نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاهها بود. پس از مدتی از فعالیت این مؤسسه و تغییرات سازمانی، در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ اساسنامهای روزآمد به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ ابلاغ شد.
با این تغییرات، هیئتامنای جدید متشکل از اعضای قبلی به علاوه قائممقام دبیر هیئتامنا و دو نفر از دانشپژوهان مدالآور به ترکیب هیئتامنا اضافه شدند. این ساختار جدید با هدف هدایت دانشآموزان از مرحله کشف استعداد تا رسیدن به سکو و مدال طلای المپیادهای بینالمللی شکل گرفت. اینگونه، باشگاه دانشپژوهان جوان بهعنوان یکی از pilares اصلی در کشف و پرورش استعدادهای علمی کشور معرفی شد.
آموزش آنلاین و دورههای ماهانه؛ دو راهکار جدید برای شناسایی نخبگان در مناطق محروم
باشگاه دانشپژوهان جوان بهعنوان برگزارکننده المپیادهای علمی در ایران، یکی از مؤسسات کلیدی در شناسایی و پرورش استعدادهای علمی به شمار میآید. این باشگاه المپیادهایی در رشتههای مختلف شامل ریاضیات، فیزیک، شیمی، زیستشناسی، رایانه، نجوم و اخترفیزیک، ادبیات، جغرافیا، علوم زمین، علوم و فناوری نانو، سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی، سواد رسانهای، اقتصاد و مدیریت و تفکر و کارآفرینی برگزار میکند. پس از برگزاری چهار دوره از این المپیادها، باشگاه اقدام به انتخاب اعضای تیم المپیاد ایران برای شرکت در المپیادهای جهانی میکند و اعضای تیمها را جهت آمادهسازی به اردوهای آموزشی میبرد.
این مرکز علمی که امروز تحت هدایت سید رضا حسینی، هشتمین رئیس باشگاه دانشپژوهان جوان، فعالیت میکند، افرادی را در اختیار دارد که خود روزی مدالآور یکی از همین المپیادها بودهاند. درباره وی گفته میشود یوسف نوری، وزیر اسبق آموزش و پرورش در دولت سیزدهم، در شرایطی که قصد مهاجرت به کانادا را داشت، به دستور رئیس جمهور فقید از پرواز منصرف شد و این امر تأکیدی بر اهمیت این مرکز و حمایتهای نظام از آن است.
سید رضا حسینی در گفتوگو با آنا به بیان مسیر کشف و شناسایی استعدادها پرداخته و تأکید کرده است که نخستین گام در این راستا، برگزاری المپیادهای علمی سراسری است که به شناسایی و پایش دانشآموزان برتر از مناطق مختلف کشور کمک میکند. این اقدام نهتنها به شناسایی استعدادها میانجامد، بلکه فرصتی برای ایجاد عدالت آموزشی و پرورش نسل جوان علمی فراهم میآورد.
وی افزود: مسیر دیگر، المپیادهای ترکیبیات است که به صورت داخلی و رایگان برگزار میشود و دانشآموزان سراسر کشور بدون پرداخت هزینه میتوانند در آن شرکت کنند.
رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان ادامه داد: این المپیادها فرصت مناسبی برای کشف استعدادها، به ویژه در مناطق محروم را فراهم میآورند.
حسینی درباره فرآیند آموزش دانشآموزان نخبه نیز دو مسیر مختلف تعریف کرد و گفت: نخست، مدرسه آنلاین المپیاد ایران است که فارغالتحصیلان باشگاه دانشپژوهان جوان، مسئولیت آموزش را در آن بر عهده دارند و تلاش میکنند سازوکاری منسجم و کارآمد برای آموزش فراهم کنند.
برنامه علمی نو؛ تلاشی برای گسترش عدالت آموزشی در سراسر کشور
وی در توضیح دومین روش برای آموزش و آمادهسازی دانشآموزان خاطرنشان کرد: برگزاری دورههای ماهانه در فضای آزمون ترکیبیات، با هدف اطمینان از دسترسی دانشآموزان مناطق کمبرخوردار به آموزشهای المپیادی و جلوگیری از دور ماندن هر دانشآموز بااستعدادی به دلیل کمبود امکانات آموزشی، از اهمیت بالایی برخوردار است.
رئیس باشگاه دانشپژوهان جوان در ادامه، به تولید برنامهای تلویزیونی با عنوان «برنامه علمی نو» اشاره کرد که توسط مدالآوران المپیاد طراحی شده و از شبکه امید پخش میشود. هدف این برنامه، گسترش عدالت آموزشی است و فصل دوم آن نیز در حال پیشتولید است که پس از اتمام تولید، به روی آنتن خواهد رفت.
این اقدامات در راستای تحقق عدالت آموزشی و کشف استعدادهای موجود در مناطق کمتر توسعهیافته تأثیرات قابلتوجهی در سطح ملی دارند. یکی از مهمترین نتایج این طرحها، کاهش شکاف آموزشی میان مناطق برخوردار و کمبرخوردار است. بسیاری از دانشآموزان در مناطق محروم به دلیل عدم دسترسی به امکانات آموزشی مناسب، فرصتی برابر با همتایان خود در شهرهای بزرگ پیدا نمیکنند.
با اجرای برنامههایی نظیر المپیادهای رایگان و مدارس آنلاین، این نابرابریها کاهش یافته و استعدادهای پنهان در نقاط دورافتاده شناسایی و پرورش داده میشوند.
رئیس باشگاه دانشپژوهان جوان تصریح کرد که حمایت از این دانشآموزان تنها به برگزاری المپیادها محدود نیست، بلکه برنامههای آموزشی بلندمدت و مستمری برای آنها تدارک دیده شده است. این برنامهها علاوه بر ارائه آموزشهای علمی، بر تقویت مهارتهای فردی و اجتماعی دانشآموزان تمرکز دارند تا آنها را برای حضور در عرصههای بزرگتر علمی و رقابتی آماده کنند.
انتهای پیام/