اثرگذاری هوش مصنوعی در لجستیک دریایی/ جایگاه ایران کجاست؟!
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، هوش مصنوعی به عنوان یک انقلاب صنعتی به طور فزایندهای راه حلهای هوشمند را برای انسان به ارمغان میآورد. هوش مصنوعی مزایایی را از نظر کاهش مصرف انرژی، کاهش هزینه، کاهش خطرات عملیاتی و افزایش ماتریسهای عملکرد به ارمغان میآورد.
ادغام هوش مصنوعی ساختار، مدیریت، طراحی، بهرهوری، تولید و دسترسی به محصولات صنعتی را تسهیل میکند. با این حال، استفاده از آن تحت نظارت و عمدتاً به اقتصادهای مدرن محدود شده است، که نیاز به ادغام گستردهتر در صنایع کوچک، متوسط و مقیاس بزرگ در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته دارد.بیشک در این مسیر همکاری بین دانشگاهیان، محققان، صنعت گران، اقتصاددانان، پرسنل اداری و فنآوران برای تقویت یکپارچگی پایدارتر، کارآمدتر، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه و ایمن هوش مصنوعی در صنایع مختلف در سراسر جهان بسیار مهم است.هوش مصنوعی اکنون بر انواع حمل و نقل از جمله حمل و نقل دریایی نقش موثر و مستقیمی دارد و میتواند تاثیرات شگرفی از بهرهوری و بهینهسازی استفاده از منابع را برای این بخش مهم و حیاتی اقتصادی رقم بزند.
آینده هوش مصنوعی در حمل و نقل دریایی به عنوان یکی از تحولات کلیدی در بهبود کارایی، کاهش هزینهها و افزایش ایمنی شناخته میشود. این فناوری با بهرهگیری از الگوریتمهای پیشرفته و تحلیل دادههای بزرگ، به شرکتها این امکان را میدهد تا فرآیندهای حمل و نقل را بهینهسازی کرده و تصمیمات بهتری در زمینه مدیریت ناوگان، مسیرها، و مصرف سوخت بگیرند. البته بر اساس داده کارشناسان و صاحبنظران در این صنعت، به کمک هوش مصنوعی، سیستمهای ناوبری خودکار، پیشبینی شرایط آب و هوایی، بهینهسازی مسیرهای حملونقل، و حتی نگهداری پیشگیرانه تجهیزات به طور هوشمند انجام میشود.
استفاده اقتصادهای جهان از هوش مصنوعی در موضوع لجستیک دریایی
حسن بیکمحمدلو، کارشناس امور بندری در گفتوگو با آنا اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم در بحث حمل و نقل، دخالت و استفاده از هوش مصنوعی در بحث لجستیک است. در برخی از محورها از هوش مصنوعی به صورت اشتراکی در موردهای مختلف حمل و نقل از هوش مصنوعی استفاده میشود.
وی افزود: اکنون هوش مصنوعی از رشد قابل توجهی در جهان برخوردار شده و براساس گزارشهای موجود بازار مرتبط با هوش مصنوعی در حمل و نقل طی یک دهه گذشته منتهی به ۲۰۲۳ در حمل و نقل سه برابر شده و از ۱.۳ میلیارد دلار به ۳ و نیم میلیارد دلار رسیده است.
بحث هوش مصنوعی در الگوریتم و مدلهای مختلف حمل و نقل افزایش یافته است
بیکمحمدلو خاطرنشان کرد: سرعت دخالت هوش مصنوعی به عنوان فناوری نوپدید و نوظهور در موضوع حمل و نقل بسیار زیاد شده و گزارشهای بسیاری نیز وجود دارد که تایید میکند بحث هوش مصنوعی در الگوریتمهای مختلف در مدلهای مختلف حمل و نقل افزایش یافته است.
کارشناس بخش حمل و نقل دریایی عنوان کرد: هوش مصنوعی توانسته است با استفاده از دادهها در مباحث ایمنی و امنیت مداخله کند و طبیعی است که این ویژگی در همه انواع حمل و نقل اعم از دریایی، ریلی، جادهای و ... مشترک است.همچنین هوش مصنوعی در بکارگیری وسایل نقلیه دریایی خودمختارسهم زیادی را به خود اختصاص داده است و هوش مصنوعی توانسته دادهها را براساس الگوریمها به گونهای تعریف کند که برخی از وسایل نقلیه خودران شوند.
وی عنوان کرد: موضوع سوم نیز این است که از هوش مصنوعی از آی تی اس استفاده شود. این وسایل هوشمند حمل و نقلی که اینجا هم شرایط حوادث و نوع چینشها را توانستهاند مدیریت کنند.
اثرگذاری بالای هوش مصنوعی در تجربه مسافر و راننده ناوبرهای دریایی، نشان می دهدکه با استفاده از هوش مصنوعی میتوان امکان شخصیسازی و اختصاصیسازی به نوعی ناوبری و یا حمل و نقل را فراهم کرده است
کاهش بهای تمامشده خدمات بخش حمل و نقل با استفاده از هوش مصنوعی
کارشناس امور بندری خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی توانسته است موجب کاهش هزینههای قابل توجه شود و نهایتا بهای تمامشده خدمات بخش حمل و نقل کاهش قابل توجهی پیدا کرده است.
وی با اشاره به استفاده از هوش مصنوعی در حمل و نقل دریایی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات اساسی در بخش حمل و نقل دریایی استفاده از هوش مصنوعی در عملیات تخلیه و بارگیری کالا یا به عبارتی عملیات بندری است و توانسته زمان توقف کالا در بنادر را کاهش دهد. واقعیت این است که ماندگاری کالا در بنادر موضوعی به شدت هزینهزا است و زمین بنادر باید به صورت مستمر مورد استفاده قرار بگیرد.
محمدلو عنوان کرد: باخودکارسازی فرآیندهای جابهجایی کالا در بندر با استفاده از هوش مصنوعی این امکان فراهم شده است که ماندگاری کالا در بنادر کاهش یافته و علاوه بر آن کالاهای خطرناک از کالاهای معمولی جداسازی شده است.
بهینهسازی مسیرهای تردد دریایی با هدف کاهش مصرف سوخت با استفاده از هوش مصنوعی
وی افزود: نکته قابل توجه دیگر این است که بهینهسازی مسیر حرکت ناوگان دریایی است و هوش مصنوعی با بهینهسازی مسیر توانسته نقش موثری بر کاهش مصرف سوخت داشته باشد.
استفاده از هوش مصنوعی از تبادلات و نظامات مالی نوین مرتبط با حمل و نقل دریایی
کارشناس صنعت دریایی افزود: یکی دیگر از موضوعات نیز این است که نظامات پرداخت و رمزارزها در قالب بلاکچین یک قاعده و فرمی پیدا کرده است. درکشور ما به لحاظ شرایط محیطی و نظامات بانکی و تبادلات مالی رمزارزها نتوانستهاند جایگاه لازم را پیدا کند و اقدام پیشداستانه و کنشگرها از جانب نظاماتی که پشتیبانی کالاهای حمل و نقل دریایی را انجام میدهد این است که یک رمز ارز روان و مورد تایید بانک مرکزی تعریف شود و ابتدا در مسیرهای داخلی از آن استفاده شود و پس از آن در نظامات پرداخت بینالمللی حمل و نقل کالا استفاده شود که البته کار دشواری است و کشور ما در این بخش ضعف های زیادی داردو قطعا کار در قالب یک پروژه کلان توسط بخشهای مختلف اقتصادی در کشور انجامپذیر است.
انتهای پیام/