شناسایی ابزارهای حمایتی دولتها برای تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری آنا، اصلاحات در نظام ملی تحقیقات با هدف افزایش انتقال فناوری و تجاریسازی تحقیقات به یک روند جهانی تبدیل شده است و تلاشهای زیادی برای حمایت و ترویج آن انجام میگیرد. مطالعات زیادی با هدف بررسی زمینههای حمایت و تسهیل تجاریسازی تحقیقات انجام شده است؛ اما، مطالعات کمتری به بررسی نقش دولت و ابزارهای حمایتی دولت پرداخته است.
پژوهشگران در مقالهای با عنوان «شناسایی ابزارهای حمایتی دولتها برای تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی» به این موضوع پرداختهاند که با وجود ادبیات و پیشینهای که در زمینه انتقال فناوری وجود دارد، مطالعات کمتری ابزارهای دولتی برای بهبود انتقال فناوری از پژوهشهای انجام شده با منابع عمومی را بررسی کرده است.
* اصلاحات در دانشگاهها به منظور افزایش تجاریسازی نتایج تحقیقات
به زعم این پژوهش بسیاری از کشورها، اصلاحات در دانشگاهها به منظور افزایش تجاریسازی نتایج تحقیقات انجام شده را با منابع عمومی به عهده گرفتهاند. سیاستگذاران این اصلاحات را هم از طریق تغییرات در نظام آکادمیک و ابزارهای تأمین مالی و هم از طریق تنظیم ساختارهای حمایتی از این فعالیتها مطرح میکنند.
در این پژوهش آمده است که این سیاستها هم به صورت از بالا به پایین یعنی از سوی دولت وهای دولتی و هم از پایین به بالا یعنی از سوی افراد و نهادهای متقل در دانشگاهها اعمال میشود.
تغییر در سیاستها و قوانین و افزایش انتظارات از دانشگاهها برای کمک به تجاریسازی تحقیقات، به ابتکار عملهایی در سطح دانشگاهها منجر شده است
این پژوهش توضیح میدهد که تغییر در سیاستها و قوانین و افزایش انتظارات از دانشگاهها برای کمک به تجاریسازی تحقیقات، به ابتکار عملهایی در سطح دانشگاهها منجر شده است. دانشگاهها نیز سیاستهای خود را در راستای تشویق پژوهشگران برای کمک به تجاریسازی نتایج تحقیقات تغییر دادهاند.
از دیدگاه پژوهشگران این پژوهش دفاتر انتقال فناوری در بسیاری از دانشگاههای آمریکا و به تازگی کانادا، اروپا و ژاپن ایجاد شده است. ایجاد انکوباتورها، مراکز کارآفرینی، پارکهای علمی، صندوقهای سرمایه مخاطرهآمیز و مشارکت دانشجویان در فعالیتهای تجاریسازی از دیگر ابتکاراتی است که در بسیاری از دانشگاهها و مؤسسههای تحقیقاتی انجام شده است.
* ابتکارهای مستقیم دولتی برای افزایش تجاریسازی تحقیقات
در این پژوهش آمده است که علاوه بر تغییرات در قوانین و مداخلههای مستقیم مدیریتی، دولتها ممکن است تجاریسازی تحقیقات را به طور مستقیم از طریق حمایت از ابتکارها ترویج دهند. افزایش علاقمندی سیاستگذاران و صرف منابع زیاد برای حمایت از تجاریسازی تحقیقات، نیازمند تحقیقات بیشتری در چگونگی استفاده از این منابع برای دستیابی به اهداف مورد نظر است.
به زعم این پژوهش بسیاری از صاحبنظران، تغییر در سیاستهای کلی مانند اجرای قانون بِی دول و ابتکارها در سطح دانشگاهی را در آمریکا مورد مطالعه قرار دادهاند. با وجود این، تحقیقات کمی درباره نحوه طراحی ابتکارهای حمایتی خاص در سطح دولتها وجود دارد. به طور خاص، بسیاری از کشورهای اروپایی به تازگی اصلاحات و ابتکارهایی را برای ترویج انتقال فناوری از دانشگاهها اجرا کردهاند.
در این پژوهش آمده است که به خاطر رابطه نزدیک تاریخی بین تحقیقات دانشگاهی آمریکا و نوآوری، این موضوع قابل بحث است که آیا مدل آمریکایی در سایر محیطها هم مناسبتر است؟ به نظر میرسد شاید تمامی کشورها بر استفاده از ابتکارهای مستقیم دولتی برای افزایش تجاریسازی تحقیقات تأکید میکنند.
* برنامههایی که تجاریسازی را با بهبود قابلیتهای نهادی تسهیل میبخشند
این پژوهش توضیح میدهد که ابتکارهای دولتی برای حمایت از تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی انجام میشود. برای این منظور، از بین کشورهایی که در تجاریسازی تحقیقات موفقیتهایی کسب نمودهاند، کشورهای آمریکا و کانادا انتخاب شدند. در راستای محدود کردن دامنه تحقیق، کشور کانادا به دلیل سابقه طولان مدت در ترویج و به کارگیری اقتصادی تحقیقـات علمی، استفاده از برنامههای حمایتی قدرتمند در سطوح فدرال و ایالتی و با توجه به اینکه تلاش کانادایی برای تجاریسازی تحقیقات مراحل اولیه را طی کرده و وارد مرحله عملیاتی شده است.
از دیدگاه پژوهشگران این پژوهش برنامههایی که تجاریسازی را از طریق ایجاد زیرساختها و با بهبود قابلیتهای نهادی تسهیل میبخشند و برنامههایی که با هدف حمایت از پروژههای تجاریسازی خاص تهیه میشوند. بربامه بسیج یا تجهیز داراییهای فکری؛ برنامه پایلوت انجمن نوآوری و کالج مؤسسه تحقیقات علوم طبیعی و مهندسی کانادا، برنامة آزمـون اصلی مؤسسههـای تحقیقات سلامت و بهداشت کانادا، برنامه از ایده تا نوآوری مؤسسه تحقیقات علوم طبیعـی و مهندسی کانادا، برنامه مساعدت تحقیقات صنعتی شورای مالی تحقیقات، پایلوت تجاریسازی صنعت از جمله مهمترین ابتکارهایی است که در کانادا و در سطح فدرال برای ایجاد قابلیتها و فرهنگ تجاریسازی در مؤسسههای تحقیقاتی و حمایت از فرایند واگذاری حق امتیاز (لیسانس) و تأسیس شرکتهای زایشی شناسایی است.
این پژوهش به کوشش پژوهشگران حسین عباسی اسفنجانی (عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی دانشجوی دکتـرای مدیریت بازرگانی)، علیرضا علیاحمدی و لطف ا... فروزنده انجام شده است.
انتهای پیام/