نقش اعتبار سازمانی دانشگاه بر تجاریسازی دستاوردهای تحقیقاتی
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری آنا، یکی از دغدغههای مدیران، تصویری است که از سازمان در ذهن افراد نقش میبندد؛ این تصویر حاوی اطلاعات شناختی، عاطفی و حسی از آن سازمان است. مبتنی بر این تصویر، افراد تصمیم میگیرند که بین سازمانهای رقیب، به کدام یک برای برآوردهسازی نیازهایشان رجوع کنند.
پژوهشگران در مقالهای با عنوان «نقش اعتبار سازمانی دانشگاه و اثر هالهای بر تجاریسازی دستاوردهای تحقیقاتی» به این موضوع پرداختهاند که با بهرهگیری از ادبیات موجود در حوزه اعتبار سازمانی دانشگاه و تاثیر اثر هالهای بر تجاریسازی دانشگاهی و استفاده از روش تحقیق فراترکیب نتیجه میگیرد ویژگی فنی به تنهایی برای موفقیت تجاریسازی و انتقال فناوری دانشگاهی کافی نیست.
* اعتبار سازمانی و غلبه بر مشکلات اطلاعاتی سازمان
اعتبار سازمانی، اعتماد را افزایش داده و انتقال اطلاعات را تسهیل میکند
به زعم این پژوهش در شرایط عدم اطمینان، مردم از مولفه اعتبار سازمانی در تصمیمگیری کمک میگیرند. اعتبار سازمانی، اعتماد را افزایش داده و انتقال اطلاعات را تسهیل میکند و لذا موجب غلبه بر مشکلات اطلاعاتی میشود که تضعیفکننده معاملات در بازار است؛ لذا اعتبار به غلبه بر مشکلات شکست بازار کمک میکند.
در این پژوهش آمده است که این کارکرد هم از نظر اقتصادی و هم از نظر جامعهشناختی رخ میدهد. چنانکه از منظر اقتصادی، واضح آن است که عملکرد گذشته بر عملکرد کنونی تاثیرگذار است و دانشگاههایی که عملکرد تجاریسازی بهتری در گذشته داشتهاند اختراعات و دستاوردهای فعلیشان را در مقایسه با دانشگاههایی که عملکرد بدی در گذشته داشتهاند، به احتمال زیادتری تجاریسازی مینمایند.
* اعتمادسازی در سازمان از منظر جامعهشناختی
از منظر جامعهشناختی این پژوهش توضیح میدهد که چگونه عملکرد موفق در یک حوزه، موجب اعتماد افراد پیرامون سازمان درباره عملکرد سازمان در سایر حوزهها میشود. به عنوان مثال توضیح میدهد که چگونه یک دانشگاه میتواند درک کلیای که از گروههای غیرفنی معتبرش وجود دارد همانند رشتههای انگلیسی، تاریخ، و ... را در تجاریسازی و صدور مجوز فناوریهای استفاده کند.
از دیدگاه پژوهشگران این پژوهش این توضیح از آن رو اهمیت دارد که بازار داراییهای دانشی با مشکلات ناشی از عدم قطعیت و عینی نبودن، تصرفناپذیری و تقسیمناپذیربودن مواجه است، و اعتبار سازمانی و اثر هالهای آن میتواند تعاملات این بازار را تسهیل کند.
به زعم این پژوهش در حوزه تجاریسازی، عامل موثر در انتقال فناوری دانشگاهی را قابلیت فنی اختراع برای ارائه به بازار میدانند که بر این اساس اختراعات با بهترین مشخصات فنی بهترین شرایط را برای تجاریشدن دارند، در حالی که این مطالعه از منظر جامعهشناختی و روانشناختی نشان داد که ویژگی فنی به تنهایی برای موفقیت تجاریسازی و انتقال فناوری دانشگاهی کافی نیست؛ چنانکه دانشگاههای معتبر در این حوزه موفقترند.
* ارتباط اعتبار دانشگاه در حوزه تجاریسازی و انتقال فناوری دانشگاهی
این پژوهش توضیح میدهد که اعتبار دانشگاه محصول میراث تاریخی و عملکرد اجتماعی فعلی دانشگاه است. در نظر گرفتن متغیر اعتبار دانشگاه، توضیحدهنده برخی ابهامات در حوزه تجاریسازی دانشگاهی است. نظریه تاثیر اعتبار استدلال میکند که انسان درکش از جزء یا اجزاء را به کل تعمیم میدهد.
به عنوان مثالدر بستر دانشگاهی، اعتبار نشان میدهد که اثر هالهای ناشی از تعمیم اعتبار به سایر اجزاء نیز توضیح میدهد که چگونه عملکرد موفق در یک حوزه، موجب اعتماد افراد پیرامون سازمان درباره عملکرد سازمان در سایر حوزهها میشود.
- نخست به این دلیل که اعتبار به صورت مستقیم بر ارائه فناوریهای بهتر به علت دسترسی به منابع بیشتر موثر است.
- دوم به این دلیل که مطابق اثر هالهای، دانشگاه معتبر در سایر حوزهها همچون آموزش و پژوهش حتی در رشتههای غیرفنی، از این حوزهها کسب اعتبار نموده و آن را به حوزه تجاریسازی تعمیم میدهد.
- سوم به این دلیل که در شرایط یکسان از منظر کیفیت فناوری، دانشگاه معتبرتر جایگاه بهتری در ارائه فناوری به بازار خواهد داشت و ادعای این دانشگاهها در مورد توان تجاری شدن و پتانسیل کسب سود برای شرکتهای دریافتکننده فناوری، پذیرش بیشتری دارد.
در پایان یافتههای این پژوهش نشان میدهد که در واقع تجاریسازی دستاورد نه تنها تابعی از ویژگیهای فناوری و اختراع، بلکه تابعی از بافت اجتماعی است که در آن این کنش رخ میدهد. به بیان دیگر، دانشگاههای معتبر توان تجاریسازی بیشتری دارند، نه به آن علت که فناوری بهتری تولید میکنند، بلکه از آن رو که معتبرتر شناخته میشوند. در یک جمله میتوان گفت رشد فناوری کاربردی بیشتر در بستر جامعهشناختی رخ میدهد تا بستر فنی.
این پژوهش به کوشش امین پژوهش جهرمی (عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر) و جواد پورکریمی (استادیار دانشگاه تهران) انجام شده است.
انتهای پیام/