دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

فارغ التحصیلان کدامیک از دانشگاه‌های جهان سریع‌تر وارد بازار کار می‌شوند؟

فارغ التحصیلان کدامیک از دانشگاه‌های جهان سریع‌تر وارد بازار کار می‌شوند؟
با افزایش رقابت در بازار کار جهانی، دانشگاه‌ها بیش از پیش بر توانمندسازی دانشجویان برای ورود به دنیای کار تمرکز کرده‌اند.
کد خبر : 941262

به گزارش خبرگزاری آنا، به تازگی رتبه بندی دانشگاه‌های جهانی از نظر قابلیت اشتغال در سال ۲۰۲۵ منتشر شده است و در آن دانشگاه‌های آمریکا در صدر جدول قرار دارند.

رتبه‌بندی و نظرسنجی جهانی قابلیت اشتغال دانشجویان فارغ التحصیل برخی دانشگاه‌ها نشان می‌دهد کدام دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیلانی با قابلیت اشتغال بالا را از دید کارفرمایان تربیت می‌کنند، اکنون منتشر شده است.

داده‌های رتبه‌بندی و نظرسنجی جهانی قابلیت اشتغال دانشگاه‌ها (GEURS) ۲۰۲۵ نشان می‌دهد که کارفرمایان به‌طور فزاینده‌ای بر انطباق‌پذیری و تجربه کاری یا کارآموزی هنگام ارزیابی متقاضیان تأکید می‌کنند.

داده‌های رتبه‌بندی و نظرسنجی جهانی قابلیت اشتغال دانشگاه‌ها (GEURS) که بر اساس داده‌های سایت مشاوره فرانسوی Emerging تهیه و با همکاری نشریه تایمز هایر اجوکیشن (THE) منتشر شده، نشان می‌دهد که کارفرمایان به دنبال فارغ‌التحصیلانی هستند که نوعی تجربه کاری را گذرانده باشند؛ هرچند عوامل دیگر مانند مهارت‌های فارغ‌التحصیلان یا ذهنیت دیجیتال، همچنان نقش مهمی ایفا می‌کنند، اما عامل تجربه کاری در ارزیابی کارفرمایان به‌طور قابل‌توجهی برجسته شده است.

نکته قابل‌توجه در این گزارش این است که ۴۵.۹ درصد از کارفرمایان بر توانایی یادگیری و انطباق با فناوری‌ها و روند‌های جدید تأکید دارند و ۴۵.۱ درصد دیگر نیز مهارت‌های همکاری از جمله ارتباطات و کار تیمی را امری ارزشمند می‌دانند چرا که آنها مهارت‌هایی هستند که در محیط‌های کاری مدرن حیاتی‌اند.

داده‌های رتبه‌بندی و نظرسنجی جهانی قابلیت اشتغال دانشگاه‌ها (GEURS)عملکرد دانشگاه‌ها را از نظر قابلیت اشتغال ارزیابی می‌کند و تنها رتبه‌بندی و نظرسنجی است که ۲۵۰ دانشگاه برتر جهان در تربیت فارغ‌التحصیلان با قابلیت اشتغال بالا را بر اساس ارزیابی، دانش و انتظارات کارفرمایان نشان می‌دهد.

 در چهاردهمین نسخه از این نظرسنجی، ۱۲۹۱۲۶ رأی از ۱۳۲۴۰ مدیر عملیاتی و بین‌المللی در ۳۳ کشور جمع‌آوری شد که بزرگ‌ترین نمونه آماری تاکنون است.

در راستای نظرسنجی‌های سال‌های گذشته، دانشگاه‌های بیشتری از آسیا حضور یافته‌اند و رویکرد جهانی‌تری برای اندازه‌گیری میزان آمادگی دانشجویان برای ورود به بازار کار ایجاد شده است.

آسیا ۵۲ مؤسسه در میان ۲۵۰ دانشگاه برتر دارد که سه مورد بیشتر از سال گذشته است. به‌ویژه، هند عملکرد قوی‌ از خود نشان داده و ۱۰ دانشگاه این کشور در میان ۲۵۰ دانشگاه برتر حضور دارند.

این موفقیت عمدتا به دلیل تخصص‌های فناوری مؤسسات هندی است که توجه کارفرمایان بین‌المللی را جلب کرده است. مؤسسه فناوری دهلی هند، با وجود افتی جزئی به رتبه ۲۸، بالاترین رتبه را در میان دانشگاه‌های هند دارد، در حالی که مؤسسه علوم هند با پیشرفتی چشمگیر به رتبه ۴۷ رسیده و دومین دانشگاه هند در میان ۵۰ دانشگاه برتر شده است.

دانشگاه‌های چین نیز همچنان به پیشرفت خود ادامه داده و موقعیت خود را در صدر رتبه‌بندی تثبیت کرده‌اند به گونه‌ای که دانشگاه پکن با سه پله صعود به رتبه ۱۱ و دانشگاه تسینگهوا با دو پله صعود به رتبه ۱۹ رسیده است.

/////////////

مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) و موسسه فناوری کالیفرنیا (Caltech) برای یک سال دیگر در دو رتبه اول قرار دارند. پس از افتی محسوس در ۱۵ سال گذشته، تعداد دانشگاه‌های آمریکایی در رتبه‌بندی GEURS به نظر می‌رسد که در حال تثبیت است. در سال ۲۰۲۵، ۵۲ دانشگاه آمریکایی در میان ۲۵۰ دانشگاه برتر حضور دارند که افزایش کمی نسبت به سال‌های گذشته داشته است.

دانشگاه کمبریج در رتبه پنجم، بالاترین رتبه را در میان دانشگاه‌های بریتانیا دارد و دانشگاه آکسفورد در رتبه هفتم پس از آن قرار دارد. امسال ۱۳ دانشگاه از بریتانیا در این رتبه‌بندی حضور دارند.

مؤسسات آمریکا و بریتانیا ۱۰ جایگاه از ۲۰ جایگاه برتر را به خود اختصاص داده‌اند. کشور‌های دیگری که در ۲۰ رتبه برتر حضور دارند شامل آلمان، ژاپن، سنگاپور، چین، کانادا، اسپانیا، فرانسه و سوئیس هستند.

برخی از دانشگاه‌های کانادا همچنان با روند نزولی مواجه هستند، از جمله دانشگاه مونترال که ۱۲ رتبه سقوط کرده و دانشگاه مک‌مستر که سه پله پایین آمده است. با این حال، مؤسساتی مانند دانشگاه تورنتو (رتبه ۱۴)، دانشگاه مک‌گیل (رتبه ۳۱) و دانشگاه بریتیش کلمبیا (رتبه ۳۶) در موقعیت‌های مشابه سال گذشته باقی مانده‌اند.

در آمریکای لاتین، مکزیک با سه دانشگاه در میان ۲۵۰ دانشگاه برتر پیشتاز است و برزیل و کلمبیا نیز در این جدول به خوبی نمایان شده‌اند.

در منطقه خلیج فارس،دانشگاه‌های امارات متحده عربی، به پیشرفت خود ادامه می‌دهند. دانشگاه امارات متحده عربی به عنوان ورودی جدید در رتبه ۲۳۰ قرار گرفته و دانشگاه قطر، تنها نماینده این کشور، بار دیگر به جمع ۱۵۰ دانشگاه برتر جهان پیوسته است.

/////////////

قابلیت اشتغال یک شاخص است که دیدگاهی منحصربه‌فرد از عملکرد مؤسسات آموزشی ارائه می‌دهد و نمایندگانی از بیش از ۴۰ کشور و منطقه را در میان ۲۵۰ مؤسسه برتر جهان شامل می‌شود و لیست کشورها به شرح زیر است:

ترکیه، قطر، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، نروژ، سوئد، دانمارک، فنلاند، هلند، بلژیک، آلمان، چک، بریتانیا، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزلند، آرژانتین، مکزیک، برزیل، شیلی، چین، کره جنوبی، هنگ کنگ، سنگاپور، مالزی، مراکش، اتریش، کلمبیا، مصر، فنلاند، ایسلند، هند، ایرلند، ژاپن، لبنان، آفریقای جنوبی، سوئیس و تایوان.

«ساندرین بلوک»، شریک مدیریتی شرکت Emerging، اظهار داشت: تأکید روزافزون جهانی بر قابلیت اشتغال باعث شده است که تغییرات تحول‌آفرینی رخ دهد و دانشگاه‌ها و کارفرمایان به طور فزاینده‌ای برای تجهیز فارغ‌التحصیلان به مهارت‌های ضروری برای نیروی کار پویای امروز با یکدیگر همکاری کنند. مشاهده این تعهد به هماهنگی مهارت‌ها در سطح جهانی الهام‌بخش است و به تعداد بیشتری از دانشجویان امکان دسترسی به مهارت‌ها و فرصت‌های موردنیاز برای موفقیت در بازار کار را می‌دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب