ایجاد ارتباط سرمایهگذار خصوصی با دانشگاههای کشور/ استارتآپها را محکوم به شکست نکنید
حامد رفیعی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، پس از چند سال بخش خصوصی این گلخانهها را به طور کامل به دانشگاه واگذار میکند؛ این شیوه مدلی از سرمایهگذاری با عنوان "بیاو ال جی" است.
سرپرست مرکز تامین مالی و توسعه سرمایهگذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: باید مدلهای مختلفی را برای ورود سرمایهگذاری به بخش عملی و دانشگاهی در بخش کشاورزی فراهم کرد. یکی از موضوعات مهم در این بخش اراضی است که با توجه به وسعت مناسب کشور در دسترس است. این اراضی که البته همه آنها مرغوب نیستند این امکان و ظرفیت را دارند که در اختیار سرمایه گذارانی قرار گیرد که قصد دارند گلخانههای های تک در آنها احداث کنند.
اکوسیستم لازم برای آموزشهای به روز دانشگاهی در بخش کشاورزی فراهم شود
وی بیان کرد: از بستر این سرمایهگذاریها میتوان اکوسیستم لازم را برای انجام آموزش در بخش کشاورزی فراهم کرد.در مسیر بهبود وضعیت بخش کشاورزی به طور قطع نیاز به آن هست که از ظرفیت بخش کشاورزی استفاده شود. دانشبنیانها متعددی در کشور وجود دارند که میتوان از ظرفیت آنها به درستی استفاده کرد. استارتآپهای فعال و صاحب ایده زمانی که به مرحله کمک به اقتصاد مقاومتی رسیدهاند به این معناست که میتوانند روی پای خود بایستند.
در قانون حمایت از دانشبنیانها پیشبینیهایی برای حمایت از افراد صاحب ایده و خلاقیت دیده شده و منابع نیز به این منظور تخصیص یافته است. تنها باید این منابع را به درستی هدایت کرد و در مسیر رشد و تعالی دانشبنیانها قرار داد
استارتآپها و صاحبان ایده و خلاقیت نیازمند حمایتهای دولتی هستند تا محکوم به شکست نشوند
سرپرست مرکز تامین مالی و توسعه سرمایهگذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری با تاکید بر ضرورت جذب سرمایهگذار بخش خصوصی به بخشهای دانشگاهی کشور،عنوان کرد: نباید بگذاریم به دلایل مختلف صاحبان ایده واستارتآپها محکوم به شکست شوند. به طور مثال در دانشگاه تهران یک سرمایهگذار بخش خصوصی با سرمایهگذاری قابل توجه با تکنولوژی های تک گلخانهای را احداث کرده و از محل این گلخانه محصولات کشاورزی را تولید و بهرهبرداری میکند.
وی افزود: در این میان شرکتهایی که تنها ایده و خلاقیت دارند نیازمند حمایت هستند تا با شکست و خروج از چرخه مواجه نشوند. برخی از صاحبان ایده دوره معرفی خود را به درستی طی نمیکنند در نتیجه وارد مرحله و دوره رشد نیز نمیشوند و به نوعی از گردونه خارج میشوند.
برخی دانشبنیانها یا استارتآپها آشنایی با حمایتهای دولتی ندارند
وی به دلایل دیگری در ناکامی دانشبنیانها در تاثیرگذاری در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: برخی از این شرکتها یا استارتآپها اصلا به امکانات قانونی و اعتباری که برای آنها در نظر گرفته شده است آشنایی ندارند. در جلسهای که اخیرا در ستاد کشاورزی و غذای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با حضور شرکتهای دانشبنیان برگزار شد به این موضوع اشراف نداشتند که چه امکاناتی میتواند برای آنها در این حوزه وجود داشته باشد. در مسیر این شناسایی باید از ظرفیت رسانهها از جمله رسانه ملی به درستی استفاده شود.
انتهای پیام/