دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ساختار نظام آموزشی کشور جزیره‌ای عمل می‌کند/نداشتن حکمرانی واحد یکی از دلایل این امر است

ساختار نظام آموزشی کشور جزیره‌ای عمل می‌کند نداشتن حکمرانی واحد یکی از دلایل این امر است
«سیدجلال موسوی» معاون ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیر علمی نخستین همایش ملی حکمرانی در نظام تعلیم و تربیت امروز یکشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۳ در برنامه رادیویی «صبح به وقت فرهنگ» به صورت تلفنی حضور پیدا کردند و نکاتی را در خصوص اولین همایش ملی حکمرانی در نظام تعلیم و تربیت ارائه کردند.
کد خبر : 940122

به گزارش خبرگزاری آنا، سید جلال موسوی، معاون ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیر علمی نخستین همایش ملی حکمرانی در نظام تعلیم و تربیت، امروز یکشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۳ به‌صورت تلفنی در برنامه رادیویی «صبح به وقت فرهنگ» حضور یافت و به بیان نکاتی درباره این همایش پرداخت و گفت: ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی در آستانه ورود به گام دوم فعالیت‌های خود، نخستین همایش ملی حکمرانی در نظام تعلیم و تربیت را ماه آینده برگزار خواهد کرد.

موسوی در این برنامه به اهداف و محور‌های اصلی این همایش اشاره کرد و گفت که بحث حکمرانی در نظام آموزشی کشور یکی از دغدغه‌های جدی فعالان حوزه علوم و تربیت است. متأسفانه ساختار آموزشی ما به‌صورت جزیره‌ای عمل می‌کند. در حالی که در اکثر کشور‌ها یک وزارتخانه آموزش وجود دارد، در ایران حداقل سه یا حتی چهار وزارتخانه درگیر حوزه آموزش هستند.

وی افزود که برای نمونه، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت بهداشت، و وزارت کار هر کدام به نحوی در بحث آموزش دخیل هستند. این پراکندگی ساختاری موجب شده که اهداف مهمی نظیر عدالت و کیفیت در نظام آموزشی کشور دچار خدشه شود. نداشتن حکمرانی واحد یکی از دلایلی است که چنین چالش‌هایی را ایجاد کرده است.

معاون ستاد تعلیم و تربیت ادامه داد که برای مثال در بحث اشتغال که به نظام آموزشی و حکمرانی آموزش ما بازمی‌گردد، شاهد مشکلاتی هستیم. وقتی از وزارت علوم می‌پرسیم چرا آموزش دانشجویان بر اساس نیاز‌های کشور تنظیم نشده، به نظام آموزش و پرورش اشاره می‌کنند که در آن هدایت تحصیلی مناسب نیست. به‌علاوه، در نظام متوسطه ما حدود ۷۰ درصد به سمت رشته‌های نظری و ۳۰ درصد به سمت رشته‌های مهارتی گرایش دارند، در حالی که در کشور‌های دیگر مثل آلمان و اتریش، ۷۰ درصد دانش‌آموزان به سمت رشته‌های فنی و ۳۰ درصد به سمت رشته‌های نظری هدایت می‌شوند.

موسوی در ادامه با اشاره به نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی در حکمرانی نظام تعلیم و تربیت گفت که شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان نهاد بالادستی شامل وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و آموزش و پرورش است؛ لذا نیاز به همایشی که این موضوع را از منظر حکمرانی بررسی کند، احساس می‌شود.

وی تأکید کرد که ما چند سند بالادستی مانند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش داریم که متأسفانه به دلیل عملکرد جزیره‌ای، اجرای آنها با چالش مواجه است. این همایش به بررسی تأثیر نبود حکمرانی واحد بر عدالت و کیفیت آموزش خواهد پرداخت. محور‌های اصلی همایش شامل حکمرانی در نظام تعلیم و تربیت رسمی، آموزش عالی و آموزش غیررسمی است. هر یک از این بخش‌ها نیز محور‌های ویژه‌ای خواهند داشت.

موسوی در پایان افزود که علاقه‌مندان می‌توانند مقالات خود را تا ششم آذر ارسال کنند و این همایش در ۱۸ آذر برگزار خواهد شد. امسال چهلمین سالگرد تأسیس شورا است و این همایش بخشی از برنامه‌های بزرگداشت این سالگرد خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب